Petter Stordalen selger seg ut av tradisjonsrikt skipsverft

Hotellkongen kvitter seg med aksjeposten i Myklebust verft på Sunnmøre.

Petter Stordalen kvitter seg med eierposten i norsk skipsverft.
Petter Stordalen kvitter seg med eierposten i norsk skipsverft.Foto: Øyvind Elvsborg

Det er selskapene Inyard Invest AS, Cortex AS og Hareid Elektriske AS som har kjøpt seg opp i verftet.

Hurtigruten Group AS, Maritime Repair GmbH, et selskap i Lürssen-gruppen, Strawberry Equities AS, H-Invest AS og Silk Holdings S.Ar.L selger sine eierandeler.

Strawberry Equities AS en del av Petter Stordalens selskapssfære og har Stordalen selv som styreleder.

– Dette har vel ligget i kortene en stund. Verft er utenfor deres kjernevirksomhet, så det er ikke unaturlig at de selger seg ut, sier Kroepelien Lillebø.

Myklebust verft blir nå 100 prosent lokalt eid.Foto: Myklebust verft

Strawberry Equities satt på nær åtte prosent av aksjene eierselskapet bak Myklebust verft. Stordalen-selskapet har de siste tre årene vært uten inntekter, men har hatt driftskostnader på nærmere 35 millioner kroner. I samme periode har finansinntektene vært på over 720 millioner kroner.

Eierne har tatt ut 5,3 millioner i utbytte, og selskapet har gitt et samlet konsernbidrag på 9,4 millioner kroner.

Hyller de som går ut

Myklebust verft er heleid av Myklebust Verft Invest. Aksjonærene som nå går ut satt samlet med i overkant av 50 prosent av aksjene i eierselskapet.

De to største eierne er Inyard Invest AS og John Kleven AS, begge med lokal forankring. Cortex AS, der Kroepelien Lillebø selv har interesser, hadde 6,3 prosent før oppkjøpet.

– Vi har ingenting vondt å si om eierne som nå trekker seg ut. De har støttet verftet godt, og Hurtigruten har bidratt med oppdrag, sier Kroepelien Lillebø.

Var del av Kleven

Myklebust verft i Gursken på Sunnmøre har lange tradisjoner og ble grunnlagt av smeden Oskar Myklebust allerede i 1915.

Opp gjennom historiene har verftet hatt flere ulike eiere, og også tidligere har virksomheten vært 100 prosent lokalt forankret. Mellom2001 og 2018 var Myklebust en del av Kleven-konsernet.

– Verftene er motoren i den maritime klyngen på Sunnmøre, og vi er glade for at lokale selskap bidrar slik at Myklebust fremdeles kan være en sentral aktør i denne klyngen, sier Kroepelien Lillebø.

Fra minus til pluss

Verftet er nå inne i en god periode. I fjor ble omsetningen løftet til 1,3 milliarder kroner, og underskudd ble snudd til et driftsresultat på 105 millioner.

Overfor Kystens Næringsliv påpekte konstituert daglig leder Leiv Sindre Muren at 2023 tegner til å bli litt roligere, men at de opplever markedet som tilbake der det var før den store oljenedturen.

– Det er veldig mye spennende på gang, og jeg er mindre bekymret for at kapasiteten skal stå tom, sa Muren.

(Vilkår)
Publisert 31. August 2023, kl. 10.01Oppdatert 31. August 2023, kl. 11.36
Myklebust VerftVerftSkipsverft