Politibåtskandalen: Politiet betaler av egen lomme for å rydde opp

Politiet legger selv ut for uavhengig gransking etter år med feilsøking.

Politiets Marell-rib under testing.
Politiets Marell-rib under testing.Foto: Sjøtjenesten Vest

Vest politidistrikts Marell M12-rib skal gjennom en omfattende gjennomgang etter en lang historie med «barnesykdommer».

I august i fjor var endelig en politibåt på plass i politidistriktet. Det dreide seg om reservemateriell.
Politiets reservemateriell er på plass.Foto: Dag Bjørndal

Rib-en er bare én av totalt seks tilsvarende fartøy som hadde feil eller mangler fra leverandør. Avtalen omfattet totalt ni båter, med opsjon på ytterligere tre.

Nå skal et uavhengig selskap, Synfaring AS, gjøre synfaring og inspeksjon om bord. Det melder Politiforum, som har fått innsyn i et tilbud fra Politiets fellestjenester.

Gjennomgangen er en kostnad på 45.000 kroner politiet må ta på sin egen kappe.

Synfaring på synfaring

Politiets fellestjenester (PFT) har engasjert det eksterne selskapet Synfaring AS for å vurdere feilene som har ført til at båten har vært ute av drift siden november i fjor.

Kostnadsrammen for innkjøpet av politibåter var på 70 millioner kroner, og valget falt på den svenske leverandøren Marel.

Til Kystens næringsliv sa seksjonssjef Anita Arvesen i PFT at pris var vektet 60 prosent i tilbudet.
Seksjonssjef Anita Arvesen i Politiets fellestjenester (PFT).Foto: PFT

– Kvalitet med underkriteriene operativitet, levering og garantier ble vektet 40 prosent, ifølge Arvesen.

I tilsvarende, offentlige anbud på fiskerioppsynsfartøy og ambulansebåter de siste årene, har pris vært vektet under 55 prosent. 50 prosent har vært ansett som øvre grense for norske verft, altså der de evner å være konkurransedyktige overfor utlandet.

Når Kystens næringsliv henvender seg til Arvesen denne gangen, henviser hun til interne rutiner og ber om at vi snakker med PFTs pressevakt. Vi har derfor valgt å sitere Politiforum på aktuelle steder.

Samtlige med feil

De nye politibåtene har vært preget av feil og motorhavari. Samtlige M12-ribber har hatt behov for reparasjon eller feilretting. Til tross for gjentatte forsøk på utbedring fra den svenske båtprodusenten, har problemene vedvart.

Nå gjenstår feilretting på to fartøy.

I granskingen skal det legges vekt på drivstoff- og elektriske systemer, samt andre tekniske aspekter knyttet til båtens konstruksjon og forskriftskrav. Forhøyede verdier av benzen er også målt i kabinen.

Inspeksjonen er estimert til å koste 45.000 kroner, en utgift politiet selv må dekke. Til nå har produsenten stått for utbedringskostnadene. Det er uklart når rapporten om feilene vil være klar, men tilbudet er klar på at det haster.

– Nettverket finnes ikke

Politiet har tidligere fått kritikk for ikke å vektlegge nærhet til leverandør i anbudet.

Til Politiforum forteller PFT at «det kreves spesiell kompetanse for å utføre vedlikehold og service på båtene, noe som ikke er like lett tilgjengelig over alt».
Arvesen har tidligere sagt til Kystens Næringsliv at et utbygget servicenettverk ikke finnes.
Dette er listen Synfaring AS skal gå gjennom, ifølge Politiforum:
  • Helhetlig vurdering av båtens drivstoffsystem
  • Helhetlig vurdering av båtens elektriske system sett opp mot konstruksjonsstandarder og forskrifter
  • Gjennomgang av båtens øvrige tekniske konstruksjon sett opp mot forskriftskrav
  • Andre relevante observasjoner knyttet til båtens konstruksjon
  • Hvis mulig er det ønskelig at det anbefales hensiktsmessige tiltak ved alle observasjoner eller avvik
(Vilkår)
Publisert 4. February 2025, kl. 10.48Oppdatert 4. February 2025, kl. 11.47
politietPolitibåtMarel