Politibåtskandalen: Politiet betaler av egen lomme for å rydde opp
Politiet legger selv ut for uavhengig gransking etter år med feilsøking.
Vest politidistrikts Marell M12-rib skal gjennom en omfattende gjennomgang etter en lang historie med «barnesykdommer».
Rib-en er bare én av totalt seks tilsvarende fartøy som hadde feil eller mangler fra leverandør. Avtalen omfattet totalt ni båter, med opsjon på ytterligere tre.
Gjennomgangen er en kostnad på 45.000 kroner politiet må ta på sin egen kappe.
Synfaring på synfaring
Politiets fellestjenester (PFT) har engasjert det eksterne selskapet Synfaring AS for å vurdere feilene som har ført til at båten har vært ute av drift siden november i fjor.
Kostnadsrammen for innkjøpet av politibåter var på 70 millioner kroner, og valget falt på den svenske leverandøren Marel.
– Kvalitet med underkriteriene operativitet, levering og garantier ble vektet 40 prosent, ifølge Arvesen.
I tilsvarende, offentlige anbud på fiskerioppsynsfartøy og ambulansebåter de siste årene, har pris vært vektet under 55 prosent. 50 prosent har vært ansett som øvre grense for norske verft, altså der de evner å være konkurransedyktige overfor utlandet.
Samtlige med feil
De nye politibåtene har vært preget av feil og motorhavari. Samtlige M12-ribber har hatt behov for reparasjon eller feilretting. Til tross for gjentatte forsøk på utbedring fra den svenske båtprodusenten, har problemene vedvart.
Nå gjenstår feilretting på to fartøy.
I granskingen skal det legges vekt på drivstoff- og elektriske systemer, samt andre tekniske aspekter knyttet til båtens konstruksjon og forskriftskrav. Forhøyede verdier av benzen er også målt i kabinen.
Inspeksjonen er estimert til å koste 45.000 kroner, en utgift politiet selv må dekke. Til nå har produsenten stått for utbedringskostnadene. Det er uklart når rapporten om feilene vil være klar, men tilbudet er klar på at det haster.
– Nettverket finnes ikke
Politiet har tidligere fått kritikk for ikke å vektlegge nærhet til leverandør i anbudet.
- Helhetlig vurdering av båtens drivstoffsystem
- Helhetlig vurdering av båtens elektriske system sett opp mot konstruksjonsstandarder og forskrifter
- Gjennomgang av båtens øvrige tekniske konstruksjon sett opp mot forskriftskrav
- Andre relevante observasjoner knyttet til båtens konstruksjon
- Hvis mulig er det ønskelig at det anbefales hensiktsmessige tiltak ved alle observasjoner eller avvik