De nye, hurtiggående båtene til landets politidistrikter har ikke rukket å få mye vann under kjølen.

I august skrev Kystens Næringsliv om de seks båtene som svenske Marell hadde overlevert Norges andre og utøvende statsmakt, politiet.

Utøvelse ble det imidlertid lite av.

Alvorlige mangler

Politiets Fellesforbund sin publikasjon Politiforum avdekket alvorlige mangler ved innkjøpene til en verdi av 70 millioner norske kroner. Totalt omfatter avtalen ni båter, der seks var levert i august. Feilene ble av Marell lovet ordnet innen et halvår.

Politiets Marell-rib. Foto: Sjøtjenesten Vest

I mellomtiden har flere politidistrikt blitt nødt til å bruke gammelt materiell der dette var tilgjengelig.

Siste avsnitt i sagaen handler imidlertid om nye forskrifter som er blitt introdusert etter at anbudsrunden på båtene var over. Det gjør at lengden på båtene, 13,8 meter, innebærer at visse krav må følges.

Sotete ruter

I praksis betyr det at fartøy over 12 meter ikke kan ha tonete eller «sotete» ruter slik politibåtene har, og det stilles krav til brovaktsalarm. Den skal sikre at styrhuset til en hver tid er bemannet, og at mannskap ikke sovner ved rattet.

Det var Bergens tidende som først skrev om denne saken. Kystens Næringsliv har vært i kontakt med Politiets fellestjenester, så langt uten svar.

– Båtene har i dag tonete ruter, og disse må derfor sannsynligvis skiftes ut. Båtene har heller ikke brovaktsalarm, og dette må monteres, opplyser PFTs kommunikasjonsavdeling i en e-post til Bergens tidende.

Bruksforbud i vest

I Vest politidistrikt ligger politibåten uansett til kai. Her har verneombudet lagt ned bruksforbud, etter at det gjentatte ganger er blitt varslet om bensindamp i fartøyet.

– På bakgrunn av det fikk vi foretatt målinger, og det viste seg å være bensingasser som er oppfattet som skadelige, sier Dag Olav Sætre, seksjonsleder for trafikk, sjø og beredskap i Vest politidistrikt til Bergens tidende.