Produksjons- og bunkersanlegget kan gi store ringvirkninger

Helgeland Havn og hydrogenprodusenten GreenH skal bygge et storskalaanlegg for produksjon og bunkring av grønt hydrogen på Horvnes ved Sandnessjøen.

Ida Bukkholm er prosjektleder i GreenH.
Ida Bukkholm er prosjektleder i GreenH.Foto: Nicolos Tourent

Nå har nettselskapet Linea bekreftet reservasjon på 20 megawatt til prosjektet.

– Hydrogen er framtidens drivstoff for større og tyngre transport. For å produsere grønt hydrogen er vi avhengige av tilgang til fornybar energi. Reservasjonen fra Linea er for første byggetrinn og det er muligheter for oppskalering. På sikt vil det planlagte anlegget kunne betjene hele helgelandsregionen, sier prosjektleder Ida Synnøve Bukkholm i GreenH i en pressemelding.

Les også om redere som nødvendigvis ikke er helt enig om hva som er framtidens drivstoff:

Sandnessjøen er sentralt plassert i skipsleden og Helgeland Havn knytter Nord- og Midt-Norge sammen med ca. 25.000 anløp i fjor.

Om få år vil de fleste skip kunne bunkre direkte fra anlegget eller få lastet om bord konteinere med hydrogen.

– Vi vet at hydrogen blir en viktig del av overgangen til klimanøytral maritim transport. Hydrogen er også pekt på som en nøkkel for å få til nullutslipp på Kystruten og hurtigbåtene, hvor Sandnessjøen et viktig knutepunkt for disse fartøyene. Hydrogentilgang i Sandnessjøen vil dermed bety at havnen kan få en enda mer sentral posisjon langs norskekysten, og med stor sannsynlighet bety flere anløp i framtiden, sier Bukkholm.

GreenH har etablert et svært godt samarbeid med aktørene i Sandnessjøen.

– Samarbeidet med Linea, Alstahaug kommune og Helgeland havn er avgjørende for at vi lykkes med prosjektet. Vi arbeider med prosjekter langs hele kysten, og vil berømme våre partnere i Sandnessjøen-prosjektet. Kommunen og havnen har vært frampå fra vi tok første telefon, og det har mye å si for framgangen til prosjektet, sier Bukkholm.

Hydrogenanlegget vil gi ringvirkninger både lokalt og i regionen.

– Anlegget vil gi lokale arbeidsplasser med skiftarbeid gjennom hele døgnet, der vi regner med et sted mellom 10 og 15 årsverk på anlegget. Utover dette vil det være store ringvirkninger for helgelandsregionen i form av aktivitet i byggeperioden, flere anløp og økt aktivitet og flere anløp ved Helgeland Havn, sier Bukkholm i pressemeldingen.

(Copyright)
Publisert 26. August 2024, kl. 09.49Oppdatert 26. August 2024, kl. 09.49
HydrogenIda Bukkholm