Reder: – Investerer i flåte til én milliard, men blir glemt på land

Bransjeorganisasjon mener det er «hull i håvve». Bulk-reder Roald Misje fortviler. – Det er for få ladestasjoner langs kysten, sier han oppgitt. Nå blir han hørt.

«Misje Rose» ble døpt i Bergen. Reder Roald Misje er fornøyd med sitt femte bulkskip som døpes ved Bryggen i Bergen. Han er ikke fornøyd med at det er for få ladestasjoner langs kysten som kan lade opp hybridfartøyene til norske redere.
«Misje Rose» ble døpt i Bergen. Reder Roald Misje er fornøyd med sitt femte bulkskip som døpes ved Bryggen i Bergen. Han er ikke fornøyd med at det er for få ladestasjoner langs kysten som kan lade opp hybridfartøyene til norske redere.Foto: Arvid Steen

Tirsdag ettermiddag var det storstilt dåp ved Bryggen i Bergen for Misjes femte hybridskip.

De grønnfargede skipene fra Misje Rederi vekker oppsikt.

Det er ikke slik at vi har ladeangst til sjøs. Våre hybridskip kan lade seg selv mens vi seiler.

Roald Misje, leder Misje Rederi

Også «Misje Rose» som skal døpes. Ikke bare på grunn av fargen, men fordi dette noen av de mest moderne og miljøvennlige bulkskipene på havet.

Ikke fornøyd

Med en hybridløsning kan skipene seile delvis utslippsfritt i norske fjorder.

De kan også lade batteriene via et landstrømsanlegg.

I tillegg kan de ligge til kai, mens batteriene summer og går.

Les mer om Misje Rederiers fartøy her:

I et regntungt Bergen ble Misjes «Misje Rose» døpt i går ettermiddag.

Stemningen var god. Pressen i dressjakken var skarp. En og annen bunad hadde også våget seg ut i bergensregnet.

Det boblet i glasset med regn og franske smaker, og fine ord om skipet fra nær og fjern.

Det er mer og mer sjeldent at det er dåp til kai i Bergen.

– Jeg synes det er litt trist for shippingbyen Bergen, sier leder i Bergens Rederiforening, Trygve Nøkleby, under paraplyen.

Misjes båter er unntaket.

Men, reder Roald Misje er ikke fornøyd med at infrastrukturen for lading ikke er på plass langs norskekysten hvor rederiet seiler.

– Vi står klare med moderne skip som kutter utslipp dramatisk, men infrastrukturen mangler. Vi har gjort store investeringer og fulgt oppfordringer fra politisk hold om å bli grønnere, men uten støtte blir vi stående på stedet hvil, sier Misje til Kystens Næringsliv.

Han legger til med litt mer kraft i stemmen:

– Det er helt meningsløst. Jeg savner et initiativ til å bygge ut flere ladestasjoner i Odda, Gudvangen, Ålvik og Eikefet for å nevne noe kyststeder, sier han.

Misje Rose. Døpt i Bergen. Skipet er et hybridfartøy som kan lades opp til kais, men lader seg også opp selv når hun seiler.Foto: Arvid Steen
– Men hvem har ansvaret?

– Det er jo det som er så fordømt, «tricky», ikke sant. Det er ikke et kommunalt ansvar alene, men jeg mener at det politikerne bør komme mer på banen og stille samme krav til lasteeiere som til rederne. Først da kan vi få flere ladestasjoner på plass, sier Misje.

Med dåpen unnagjort, skal «Misje Rose» til Gudvangen for å laste 5000 tonn med stein med destinasjon Frankrike og bedriften Knauf Illange.

Avsender er Gudvangen stein.

Deres ladebudskap er som gull i ørene til reder Misje:

– Vi har bestilt ladeløsning

– Vi har akkurat bestilt oss en konteiner for å kunne gi tilbud om ladestrøm til båtene som kommer til oss, sier daglig leder Frode Øvsthus til Kystens Næringsliv.

Gruvebedriften er storleverandør av anortositt, som innebærer en solid strøm av bulkfartøy mellom gruvedriften i Gudvangen og fastlands-Europa.

Lossetiden ved Gudvangen stein gir rikelig med ladetid.Foto: Gudvangen stein

Øvsthus i Gudvangen Stein forteller at steinmassene blant annet går til 17 fabrikker som produserer isolerende og brannhemmende steinull.

– Sånn sett er CO₂-utslippet vårt i sum tålelig lite.

Før steinen lastes om bord i båt, tilsvarer den tre kilo CO₂ for hvert tonn masse. For Gudvangen Stein er investeringen i et fast ladetilbud midt i blinken for fraktselskapene som laster og losser stein ved gruvekaien.

Frode Øvsthus er daglig leder i Gudvangen stein.Foto: Privat

– Det er snakk om mellom 8 og 10 timer med lasting, og det er nok til å lade batteriene om bord. Så kan de gå ut vernesonen på strøm.

Investeringskostnadene tar gruven.

– Det er noen millioner, ja. For vårt lille anlegg er det snakk om rundt fem millioner kroner.

– «Hull i håvve»

Men noen klatter med ladestasjoner her og der, er ikke nok for rederen.

Misje er ikke frustrert alene.

Bransjeorganisasjonen Maritime Bergen har hørt problemstillingen flere ganger fra sine medlemsbedrifter.

Sigvald Sveinbjørnsson, leder i Maritime Bergen, uttrykker skuffelse over manglende infrastruktur for grønn skipsfart i Norge.

Sigvald SveinbjørnssonFoto: Privat

– Dette er noe flere rederier har påpekt. Det har blitt gjort store investeringer og fulgt oppfordringer fra politisk hold om å bli grønnere, men uten nødvendig infrastruktur er det helt meningsløst. «Hull i håvve», som vi sier på bergensk, sier Sveinbjørnsson til Kystens Næringsliv.

Utfordringen ligger i at mange mindre havner mangler tilstrekkelig tilgang til strøm.

Sveinbjørnsson trekker fram Utkilen som et annet rederi i samme situasjon.

Utkilen-sjef: – Dette går tregt

Utkilens administrerende direktør, Siri-Anne Mjåtvedt, mener også at manglende landstrømanlegg er et stort problem.

– Alle snakker om nullutslipp, men man kunne jo begynne med de lavthengende fruktene som blant annet landstrøm. Spesielt i Norge med bærekraftig vannkraft, sier hun.

Hun legger til at det er flere grunner til at utviklingen på dette feltet går tregt:

– Det har vært usikkerhet og uenighet om hvilken standard man skal gå for. Etter det jeg vet er det ennå ikke fastsatt en EU- standard enda, sier Mjåtvedt til Kystens Næringsliv.

Hun forteller også at det går tregt fordi det er mange ulike aktører involvert som kommune, strømleverandør, havneeier og -ansvarlig, terminaleier og kunde …

Listen er like lang som et av kjemikalieskipene til Utkilen.

– Når det er sagt så er det utbygget en del landstrømanlegg i Norge, men da på ferjekaier, cruisehavner, offshore-kaier og liknende. Det er få eller ingen i andre industrielle havner, sier Mjåtvedt.

Siri-Anne MjåtvedtFoto: Dag Bjørndal

– Jeg tror at i dette tilfelle sitter politikerne på løsningen. Man kan enkelt sette krav til landstrømanlegg, gjerne med Enova-støtte og regulere pris, sier Utkilen-sjefen.

Kan føre til diesel-comeback

Bergen Maritime-lederen og Siri-Anne Mjåtvedt tok opp denne problemstillingen med politikerne i forrige uke.

Det blir garantert ikke siste gang, understreker Sigvald Sveinbjørnsson.

– Ladeinfrastruktur og andre støtteordninger må komme på plass, og at både NVE og Statnett har en rolle i å bygge ut nettet slik at flere skip kan operere utslippsfritt.

Han advarer om at lasteiere også må bidra ved å velge grønnere løsninger, og at uten de nødvendige investeringene vil mange i bransjen vegre seg for å ta de ekstra kostnadene.

– De fleste redere er seriøse og er godt i gang med å få på plass hybriddrevne, utslippsfrie fartøy langs kysten og til kais. Men det er jo fristende for mange å fortsette noen år til med diesel, når investeringene om å delta i det grønne skiftet ikke blir utnyttet fordi infrastrukturen mangler. Og ikke minst; de ikke får den ladestøtten de trenger fra landstrøm, sier Sveinbjørnsson.

– Vi må gjøre vårt

I Gudvangen er de godt i gang.

Noe profittanke bak ladetilbudet er det ikke, sier Øvsthus i Gudvangen stein.

– Ikke noe vi kommer til å gjøre penger på. Vi må rett og slett følge med i tiden, og bidra til det flotte ordet – det grønne skiftet. Vi må gjøre vårt, og det omfatter både selve gruvedriften og transporten rundt. Vi tar elektrifiseringen her trinnvis.

Elektrifiseringen av havnen er del av en større plan internt. Gruvedrift er kanskje ikke det første man tenker på når ordet klimatiltak dukker opp.

Verdensarvfjordene får nullutslippskrav allerede fra 2026. I første omgang for passasjertrafikk.Foto: Gudvangen stein
– Dette er vel godt for omdømmet?
– Ja, og bra for miljøet lokalt og globalt. Kundene i Europa liker dette, helt klart. Det er et pluss også i deres eget klimaregnskap og for ferdigvaren.

Gudvangen stein har også et annet ess i ermet.

– Steinen går jo til isolasjon, som jo er fantastisk besparende i seg selv. Selv om noen av ovnene fremdeles fyres med koks, går man i pluss.

– Var kraftsituasjonen noensinne et moment?

– Nei, det var aldri tema i samtale med Aurland energi. Nettet skal i tillegg oppgraderes.

Lader mens vi seiler

Tilbake til Misje. Han lar ikke problemstillingen med manglende landstrøm og øsende regn ødelegge en god skipsdåp.

I det han ser sin svigerdatter, Ida Ullestad Misje, svinge champagneflaske i skutesiden til «Misje Rose». Den knuste på andre forsøk.

– Vi som rederi har tatt et miljøansvar og bidrar til det grønne skiftet. Det er ikke slik at vi har ladeangst til sjøs. Våre hybridskip kan lade seg selv mens vi seiler. Men det er frustrerende å se at det mangler en landstrømsatsing i Norge. Vi trekker lasset alene, føler jeg, sier Roald Misje.

(Copyright)
Kart over lademuligheter for skipsfarten per februar 2024.Foto: DNV
Publisert 30. October 2024, kl. 04.22Oppdatert 30. October 2024, kl. 04.22
Misje rederiRoald MisjehybridUtkilenMaritime Bergen