Reder reiser til Sri Lanka for å følge opp milliardsatsing
Reder Roald Misje, i Misje rederi, reiser til Sri Lanka for å hente hjem sitt tredje skip. Familierederiet har investert 1 milliard i 10 hybridskip som skal seile utslippsfritt i norske fjorder.
I tillegg er 50 prosent av teknologien om bord norskprodusert.
Roald Misje reiste i helgen til andre siden av kloden for å overta skip nummer tre i en større portefølje av hybridskip.
Roald Misje, eier Misje rederi
Norsk teknologi fra Corvus
I alt investerer rederiet nærmere 1 milliard i hybridskip med batteriteknologi fra Corvus. «Misje Vita» var første skipet ut.
Nå er altså tredje skip klart, mens det fjerde skipet settes på sjøen – etter planen – denne uken ved verftet i Sri Lanka.
«Misje Viola» er det tredje av 10 nye, 90 meter lange bulkskip rederiet har i bestilling fra et verft i Sri Lanka.
Den går nå rett i rederiets lasteprogram. Første last er fra Akaba til Nord-Spania.
Batteriet er levert av Corvus. Stord-baserte Wärtsilä har levert hovedmotor med katalysatorteknologi, vridbar propell av type 4D920 og SCV75 reduksjonsgir.
Seks skip er bestilt, men rederiet har fire til i opsjon, som etter planen blir innfridd.
Nå eller aldri
Hvert av skipene koster 100 millioner kroner og kan med en batteriløsning på til sammen 1.000 kilowattimer gå kystnært med elektrisk drift mot havner og losseområder.
Dette til tross for en solid bruttotonnasje på 3,483 tonn.
Å investere 1 milliard i 10 nye skip var et stort løft for familierederiet fra Bergen med 13 ansatte.
I 2022 satt Misje rederi igjen med et resultat før skatt på 7,1 millioner kroner, mens driftsresultatet var på 64 millioner kroner. Rederiet har gått med solide plusstall de siste årene.
Men det var nå eller aldri. Det grønne skiftet kunne ikke utsettes, forklarer Misje.
– Vi har en relativt gammel flåte. Jeg kom til et punkt der jeg innså følgende: Nå skal vi satse helhjertet og være med på det grønne skiftet. Vår flåte som består hovedsakelig av 30 år gamle skip var moden for utskiftning. Vi skal ikke sitte i ro og vente, sier han.
En fornuftig start på et grønt skifte
Men han legger til at hybridløsning var en fornuftig start på den grønne reisen.
– Å gå fra 0–100 km/t var ikke lønnsomt eller bærekraftig. Derfor har vi valgt en hybridløsning. Men: Våre hybridskip kan med årene bygges om til å bli enda mer miljøvennlig, understreker Misje.
Er optimist
Rederiet har allerede merket at grønne løsninger er etterspurt i markedet, selv om pris fortsatt veier tungt.
– Vi vant nylig en kontrakt nettopp fordi oppdragsgiver vektla utslipp og grønn frakt spesielt. I tillegg har vi blitt godt mottatt i markedet. Jeg er optimist, sier Misje.
(Copyright)