Redere misfornøyd med ny støtteordning

Enova lanserer ny støtteordning for infrastruktur. Kravet denne gang er imidlertid at den er «tilgjengelig for alle».

Misje rederi sin «Misje Vita» ved kai i Bergen. Roald Misje er teknisk direktør og reder.
Misje rederi sin «Misje Vita» ved kai i Bergen. Roald Misje er teknisk direktør og reder.Foto: Ketil Svendsen

Men, det er håp, også for bulk – selv om flere mener ordningen ikke nødvendigvis er lett å komme inn i.

– Om poenget er å gjøre det lettere for hybride fartøy å lade, så må man snakke med lasteeierne og rederne som seiler langs kysten, og med deres organisasjoner, sier reder Roald Misje til Kystens Næringsliv.

Laster små plasser

Selv laster han fra havner som er langt fra offentlige.

– Eikefet, Ålvik, Odda. Små plasser, ikke Bergen havn, akkurat.

Bulkrederen tror insentivordningen kan være midt i blinken for cruisenæring og fiskeri.

– Men ikke bulk.

Misje, som har satset én milliard i 10 hybride nybygg, har lenge vært oppgitt over mangelen på ladestasjoner hans egen flåte kan dra nytte av.
Reder Roald Misje, her med tidligere batteri-sjef Geir Bjørkeli i Corvus.Foto: Ketil Svendsen

– Vi har for all del dratt nytte av støtte til egne fartøy, men betaler 60 prosent av merkostnaden selv. Om vi skal betale firgangen i strøm, så mener jeg at vi gjør langt mer enn det som bør forventes av oss.

– Har ordning på dette

– Vi har støtteordninger som kan omfatte private ladeanlegg, parerer Kristina Rystad i Enova til Kystens Næringsliv.

Kristina Rystad er seniorrådgiver maritim transport i Enova.Foto: Enova
Seniorrådgiver i maritim transport sikter her til Enovas «Batteri i nullutslippsskip»-program, som ble lansert tidlig i 2024. Der gis det støtte til fartøy med batteri som hovedenergibærer, og med høy grad av lading eller nullutslippsdrivstoff i kombinasjon.

Men, som det heter i vilkårene, man kan også «få støtte til nødvendig ladeinfrastruktur for skipet».

– Ladeinfrastrukturprogrammet vi lanserer akkurat nå, «Ladeanlegg for fartøy», er en støtteordning til etablering av ladeanlegg i allment tilgjengelige havner og havneanlegg, og som kan benyttes av de fartøyene som har behov for det. I programmet som ble lansert i vår, kan det sammen med fartøy også søkes om støtte til dedikert lading.
I klartekst betyr det at det kan etableres ladeinfrastruktur sammen med fartøy som støttes under programmet «batteri i nullutslippsskip».
– Ingen krav til at et område eventuelt gjøres offentlig tilgjengelig?

– Ikke i dette programmet, men anlegget må være dimensjonert for det aktuelle fartøyet som da skal ha fortrinnsrett. Men, ingen krav til at det skal være åpent for alle.

Ønsker mindre rigide ordninger

Kenneth Erdal, seniorrådgiver næringspolitikk i Kystrederiene, er positiv og ønsker ordningen velkommen, men mener kriteriene for private private ladeanlegg med fordel kan gjøres enda mindre rigide.

Kenneth Erdal er seniorrådgiver næringspolitikk i Kystrederiene.Foto: Kystrederiene

– Vi mener at private aktører bør være inkludert gjennom mindre strenge kriterier. Bulktrafikken er omfattende, og det er i utgangspunktet store potensielle utslippskutt det er snakk om.

Erdal er også kritisk til at Enova for ett år siden valgte å kutte støtten til ordinær landstrøm.

– Kuttet kom for tidlig, mener vi. Der er det fremdeles mye å hente, kanskje spesielt for bulk som ligger lenge i land, og som har operasjoner med for eksempel elektrisk gravemaskin.

Fiskeflåten applauderer

Den aller nyeste støtteordningen «Ladeanlegg for fartøy» skal få fortgang i etableringen av ladeinfrastruktur i norske havner. Den første søknadsfristen for ordningen er satt til 7. mars.

Tilbudet skal modne markedet for elektrisk maritim transport. Ladeanleggene som får støtte, skal være allment tilgjengelige og rette seg mot næringsfartøy eller offentlige tjenestefartøy.

Ordningen inkluderer ikke ladeanlegg for fartøy i rutegående trafikk.

Akkurat denne ordningen vil altså ikke rette seg mot den delen av frakteflåten som er avhengig av å laste og losse på private industriområder som steinknuseverk.
Lossetiden ved Gudvangen stein gir rikelig med ladetid.Foto: Gudvangen stein

For å oppnå støtte må ladeanleggene levere en effekt på minimum 250 kilowatt via likespenning. Det er også mulighet for flerbruksanlegg, hvor infrastrukturen kan støtte andre transportformål, så lenge hovedfokuset er lading av fartøy.

Initiativet er ment å øke antall aktører som tilbyr lading til fartøy, et marked som i dag er begrenset. For næringer som fiskeflåten, kan tiltaket bidra til et grønt skifte ved å gjøre elektrifisering mer praktisk og tilgjengelig.

Fagsjef i Fiskarlaget Joakim Martinsen ønsker den nye ordningen fra Enova velkommen:

– For deler av fiskeflåten kan elektrifisering være aktuelt, og det fordrer blant annet at det finnes tilgjengelige ladepunkt i de områdene hvor fiskerne ferdes. Å kunne levere førsteklasses villfanget fisk til markedet basert på båter som bruker fornybar energi, bør være et fremtidsrettet konsept, sier han.

(Vilkår)
Publisert 17. December 2024, kl. 04.01Oppdatert 17. December 2024, kl. 06.38
MisjeEnova