Redere misfornøyd med ny støtteordning
Enova lanserer ny støtteordning for infrastruktur. Kravet denne gang er imidlertid at den er «tilgjengelig for alle».
Men, det er håp, også for bulk – selv om flere mener ordningen ikke nødvendigvis er lett å komme inn i.
– Om poenget er å gjøre det lettere for hybride fartøy å lade, så må man snakke med lasteeierne og rederne som seiler langs kysten, og med deres organisasjoner, sier reder Roald Misje til Kystens Næringsliv.
Laster små plasser
Selv laster han fra havner som er langt fra offentlige.
– Eikefet, Ålvik, Odda. Små plasser, ikke Bergen havn, akkurat.
Bulkrederen tror insentivordningen kan være midt i blinken for cruisenæring og fiskeri.
– Men ikke bulk.
– Vi har for all del dratt nytte av støtte til egne fartøy, men betaler 60 prosent av merkostnaden selv. Om vi skal betale firgangen i strøm, så mener jeg at vi gjør langt mer enn det som bør forventes av oss.
– Har ordning på dette
– Vi har støtteordninger som kan omfatte private ladeanlegg, parerer Kristina Rystad i Enova til Kystens Næringsliv.
Men, som det heter i vilkårene, man kan også «få støtte til nødvendig ladeinfrastruktur for skipet».
– Ikke i dette programmet, men anlegget må være dimensjonert for det aktuelle fartøyet som da skal ha fortrinnsrett. Men, ingen krav til at det skal være åpent for alle.
Ønsker mindre rigide ordninger
Kenneth Erdal, seniorrådgiver næringspolitikk i Kystrederiene, er positiv og ønsker ordningen velkommen, men mener kriteriene for private private ladeanlegg med fordel kan gjøres enda mindre rigide.
– Vi mener at private aktører bør være inkludert gjennom mindre strenge kriterier. Bulktrafikken er omfattende, og det er i utgangspunktet store potensielle utslippskutt det er snakk om.
Erdal er også kritisk til at Enova for ett år siden valgte å kutte støtten til ordinær landstrøm.
– Kuttet kom for tidlig, mener vi. Der er det fremdeles mye å hente, kanskje spesielt for bulk som ligger lenge i land, og som har operasjoner med for eksempel elektrisk gravemaskin.
Fiskeflåten applauderer
Tilbudet skal modne markedet for elektrisk maritim transport. Ladeanleggene som får støtte, skal være allment tilgjengelige og rette seg mot næringsfartøy eller offentlige tjenestefartøy.
Ordningen inkluderer ikke ladeanlegg for fartøy i rutegående trafikk.
For å oppnå støtte må ladeanleggene levere en effekt på minimum 250 kilowatt via likespenning. Det er også mulighet for flerbruksanlegg, hvor infrastrukturen kan støtte andre transportformål, så lenge hovedfokuset er lading av fartøy.
Initiativet er ment å øke antall aktører som tilbyr lading til fartøy, et marked som i dag er begrenset. For næringer som fiskeflåten, kan tiltaket bidra til et grønt skifte ved å gjøre elektrifisering mer praktisk og tilgjengelig.
Fagsjef i Fiskarlaget Joakim Martinsen ønsker den nye ordningen fra Enova velkommen:
– For deler av fiskeflåten kan elektrifisering være aktuelt, og det fordrer blant annet at det finnes tilgjengelige ladepunkt i de områdene hvor fiskerne ferdes. Å kunne levere førsteklasses villfanget fisk til markedet basert på båter som bruker fornybar energi, bør være et fremtidsrettet konsept, sier han.
(Vilkår)