Rederen må snu seg om mens prisvinner-fartøyet lar vente på seg
Det gikk ikke helt som planlagt for rederiet Bluewild. Den nye fartøy-prototypen har lovende løsninger om bord – men er fremdeles ikke på plass.
– Det er et godt spørsmål, men den er i hvert fall kraftig forsinket, er Tore Roaldsnes' korte svar når Kystens Næringsliv lurer på overtakelsesdato.
Roaldsnes er reder i Bluewild, som ifølge kontrakten skulle hatt nyvinningen, tråleren Ecofive, klar allerede i september 2023.
– Nå er vi snart i februar 2025.
Utfordringer på flere plan
Rederiets fremtidige flaggskip «Ecofive» skal gjøre det mulig å ta vare på alt råstoffet om bord, i tillegg til at det snur opp-ned på hvordan man tenker en tråler skal oppføre seg.
– Det var nok jeg som lanserte idéen om å holde fisken under vann, sa Roaldsnes til Kystens Næringsliv i februar 2022.
Både fartøy og løsninger har vunnet priser for innovasjon.
Reduserer svinn og skader
Konseptet er det nemlig reder Roaldsnes selv som står bak, selv om det er Ulstein som sitter på patentet og underleverandøren Evotec har rettighetene for salg. Tanken er å redusere svinn og skader på fisken, og høyne kvaliteten på trålfisket fangst.
– Vi så fra tidligere prosjekter at vi fikk veldig god kvalitet og levende fisk når størrelsen på halet ble begrenset, sa rederen den gangen.
Løsningen ble en langt mer skånsom håndtering, heller enn å gå ned på størrelsen i halene. Trål handler, tross alt, om effektivisering og et mer lønnsomt fiskeri.
Skroget er bygget ved Norse Shipyard i Tyrkia, og kom til Westcon Ølen i midten av oktober 2023. Der har til sammen 500 ansatte stått på for å innrede, utstyre og ferdigstille nyvinningen.
– For oss blir Ecofive den mest avanserte kontrakten vi har jobbet med. Teknologien er hentet fra øverste hylle. Dette blir en jobb utenom det vanlige, sa Endre Matre til Kystens næringsliv den gangen.
Lønnsomt har fartøyet imidlertid ikke rukket å bli.
Under arbeid
Mens kontrakten lovet levering i februar 2023, og videre datoer sa både juni og på tampen av oktober samme år, jobbes det fremdeles på spreng ved verftet i Ølen.
– Det er alltid utfordringer med å bygge båt, og nå bygger vi båt i en krevende tid geopolitisk, sa Roaldsnes til Fiskeribladet i august i fjor.
Etter den tid gikk situasjonen fra vond til verre, og rederiet har flere ganger vært nødt til å retenke planlagt drift.
Deretter stoppet det opp.
Måte permittere
Allerede i desember 2023 hadde rederiet sett seg nødt til å permittere 40 ansatte, etter den første kontraktsdatooverskrivelsen.
– Det ønsker jeg ikke å kommentere.
– Vi skulle gjerne hatt den så raskt som råd er, men har akseptert at den blir forsinket.
Noen ny dato har han ikke fått, sier Roaldsnes.
– Jeg vet at de jobber med å løse ulike tekniske utfordringer.
Skal være klar
Mye tid gikk uansett tapt mens både rederi og verft forhandlet med konkursboet, og før partene kom til enighet.
Ifølge reder Roaldsnes er fabrikken på plass og i prinsippet klar til oppstart.
Endre Matre i Westcon ønsker ikke å uttale seg om fremdrift.
– Vi velger å ikke kommentere pågående prosjekter. Det er et prinsipp hos oss, sier lederen for nybygg ved Ølen-verftet.
Heller ikke noen sluttdato for prosjektet ønsker verftet å gå ut med.