Rederi fikk 800.000 kroner i bot

Sjøfartsdirektoratet har gitt overtredelsesgebyr til Tromsø-rederiet for grovt uaktsomme brudd på skipssikkerhetsloven og polarkoden. Rederiet påklager vedtaket.

Bengt Are Korneliussen.
Bengt Are Korneliussen.Foto: Mia Kanstad Kulseng
Det er rederiet Besi AS som har fått den solide boten på 800.000 kroner, for å ha hatt for mange passasjerer om bord på fartøyet «Polarxplorer», tidligere Sjøforsvarets spesialfartøy KNM «Tyr», skriver Fiskeribladet

Skipet er sertifisert med et polarskipssertifikat, men skal regelmessig ha operert nord for operasjonsbegrensningen på 78 grader nord, ifølge Sjøfartsdirektoratets vedtak om overtredelsesgebyr.

Rederiet fikk først varsel om gebyret i februar, og endelig vedtak18. april. Rederiet skriver på en klage i disse dager.

– Aldri drevet passasjertrafikk

Det er fiskebåtreder Bengt Are Korneliussen som er reder og hovedeier i Besi-rederiet.

Tre tilfeller av for mange passasjerer

Sjøfartsdirektoratet gjennomførte et uanmeldt tilsyn om bord i «Polarxplorer» 20. juni i fjor. I gebyrvedtaket står det at ved en gjennomgang av dekksdagboken og passasjerlister ble det avdekket at skipet ved flere anledninger hadde tatt om bord flere passasjerer enn skipet er sertifisert for.

Direktoratet lister opp tre tilfeller:

27. mai 2003 gikk skipet på dagstur fra Longyearbyen med 36 passasjerer om bord.

2. juni 2023 kl. 18:30 gikk skipet fra Longyearbyen med 15 passasjerer om bord.

11. juni 2023 kl. 18:55 gikk skipet fra Longyearbyen med 14 passasjerer om bord.

Direktoratet skriver at dersom et skip skal føre flere enn 12 passasjerer på internasjonal reise er det krav om sikkerhetssertifikat for passasjerskip. Det har ikke «Polarxplorer».

Rederiet har i brev til direktoratet vist til at det ikke er grunnlag for noe overtredelsesgebyr som ble varslet 5. februar i år.

Rederiets advokat Kenneth Mikkelsen skriver at den første turen var en dagstur med 36 personer fra lokalbefolkningen i Longyearbyen for å plukke søppel i godt vær og lyst hele døgnet.

Rederiet mener at Sjøfartsdirektoratet tidligere hadde godkjent en tilsvarende tur året før, så lenge det var sikkerhetsutstyr, som overlevingsdrakter, redningsvester og tilstrekkelig flåtekapasitet til mannskap og leietagere om bord.

(Copyright)
Publisert 29. May 2024, kl. 04.28Oppdatert 29. May 2024, kl. 04.28