Samlet investering er på rekordhøye 40 milliarder kroner.

– Det er et milliard-jafs. I tillegg må vi ut å rekruttere drøyt 800 sjøfolk fra hele verden. Det er også rekord innen ansettelser over to år, sier daglig leder hos Knutsen Shipping, Nils-Kristian Strøm til Kystens Næringsliv.

Like etter nyttår skrev vi om gigantsatsingen til Knutsen Shipping fra Haugesund.

I alt hadde rederiet inne skipsbestillinger for 36 milliarder kroner. I alt 17 skip.

Verdiene av skipene i bestilling utgjør godt over en tredjedel av alle bestillingene fra norske rederier.

Satsingen fortsetter. Knutsen Group ekspanderer byggeprogrammet ytterligere.

Bygges i Kina

Fra før har rederiet i 17 skip under bygging. Nylig er det signert kontrakt på bygging av tre nye bøyelastere. Samlet investering kommer opp i godt over 40 milliarder kroner.

– Vi har allerede to bøyelastere under bygging i Kina. De tre siste skal leveres fra samme verft, det vil si Cosco i Zhoushan, sier befraktningssjef for bøyelast hos Knutsen OAS Shipping, John Einar Dalsvåg til Maritimt Forum, Haugalandet og Sunnhordland.

Tips oss

De tre nye bøyelastere som nå er signert, skal som de to andre som er under bygging, alle gå for Petrobras på brasiliansk sokkel. Størrelsen er Suezmax, nærmere bestemt 154.000 dødvekttonn.

– Alle de fem bøyelasterne går inn på tiårskontrakter med Petrobras. Utover ti år fast, kommer opsjoner, sier Dalsvåg.

Foruten at Knutsen Group nå altså har fem bøyelastere på beddingen, bygger rederiet 15 store LNG-tankere i Sør-Korea.

Ikke skremt av milliardsatsing

– Vi er jo et av Norges største rederier. Samtidig er vi verdens største bøyelastoperatør og eier. Det er naturlig for oss å ekspandere når markedet er til stede. Vi har vært ute i flere internasjonale konkurranser på anbud og vunnet gode lønnsomme prosjekter, sa daglige leder Nils-Kristian Strøm til Kystens Næringsliv i januar.

Selskapet har kunder over hele verden, og på kundelisten står blant annet de største energiselskapene som blant annet giganter som Shell.

Har dere foretatt en slik milliardsatsing tidligere på nybygg?

– Nei, dette er det meste vi har gjort på en gang. Uten sammenlikning. Det er et milliard-jafs. I tillegg må vi ut å rekruttere drøyt 800 sjøfolk fra hele verden. Det er også rekord innen ansettelser over to år, sier Strøm.

I flåten har vi nå 28 LNG skip, pluss 27 bøyelastere og to lagerskip.

Litt norsk teknologi

Det er mer vanlig å implementere norsk teknologi på mindre fartøy. De største supertankerne henvender seg mer til et internasjonalt marked. Men noen norske selskaper har bidratt til milliardsatsingen, forteller Strøm.

– Vi har nok hentet det meste av utstyr fra utenlandske aktører på tidligere skip. Men vi har Trond Mohn-pumper (Alfa Laval) og på en del av båtene har vi Brunvoll-thrustere. I tillegg er Kongsberggruppen tungt inne sammen med Jotun og Wartsila Norge. Så litt drypper det på lokal industri også, sier han.