Rederi tenkte nytt: Skipsdesignerne applauderer

Rem Offshore får gode skussmål fra designerne i Skipsteknisk.

Fremme fra venstre: Bjørn-Oscar Kløvning (SVP Offshore & Renewables) og Stig Roe Hauge ( Chief Designer-Offshore Vessels) Bake fra venstre: Anne Mari Lausund Relling (Sales Manager Offshore and Renewables) og Kjetil Nyvoll ( Design Manager).
Fremme fra venstre: Bjørn-Oscar Kløvning (SVP Offshore & Renewables) og Stig Roe Hauge ( Chief Designer-Offshore Vessels) Bake fra venstre: Anne Mari Lausund Relling (Sales Manager Offshore and Renewables) og Kjetil Nyvoll ( Design Manager).Foto: Skipsteknisk

– Det blir jo gjerne det som tar store deler av min arbeidsdag.

Bjørn-Oscar Kløvning har snakket seg varm på design rettet mot olje og gass, og mot havvind og kabelindustrien. CSOV-er, store og små kabelskip, subsea og kombifartøy. Nå henter han seg inn igjen.

Bjørn-Oscar Kløvning.Foto: Skipsteknisk

– Vi har selvfølgelig også mye design på forskningsfartøy, fiskebåter og brønnbåter.

Ære være Rem

Kløvning er senior visepresident for salg mot offshore og fornybardesign ved Ålesund-selskapet Skipsteknisk, og vi har snakket om designtrender og om grønne løsninger.

Spesielt Rem Offshore får gode skussmål i så måte.

– Ære være Rem, mener Kløvning.

Nesten to milliarder kroner satser Fosnavåg-rederiet Rem Offshore på å gjøre egen flåte ikke bare klimavennlig, men med tiden fullstendig utslippsfri.

– Mange prater. Rem Offshore har tatt steget fullt ut, med dual fuel og mulighet for grønn metanol eller biodiesel. Det er prisverdig, sier han.

Les mer om milliardløftet til Rem offshore under:

Milliardordre

Lars Conradi Andersen er administrerende direktør i Rem Offshore, og forteller om et «solid miljøløft» i flåten.

– Nybygget vi nå har bestilt er designet av Skipsteknisk, og vil ha en rekke innovative løsninger som skal redusere energiforbruket drastisk. Vi benytter også her mange norske underleverandører, da vi opplever at de fremdeles er i front når det gjelder innovasjon og kvalitet, sier rederen til Kystens Næringsliv.
Rem Offshores nye kombifartøy skal bygges ved Myklebust verft.Foto: Skipsteknisk.

Så langt har Conradi og Rem Offshore signert kontrakt om bygging av ett nullutslippsfartøy på Myklebust Verft i Fosnavåg.

Designen er det Skipsteknisk som står for, og bygget til én milliard kroner skal stå ferdig i 2026. Da blir det også trolig det første i sitt slag – et multifartøy for tungt konstruksjonsarbeid både innen havvind og subsea, med et netto nullutslipp.

– Før hadde du olje og gass – i dag har du også fornybar og vind. Etter lang tids tørke på offshore, er det naturlig at man tenker begge deler.

– Hva innebærer det?

– Det omfatter blant annet innredning til hotell, at en kan sette på gangvei, lager for utstyr under dekk, og at der er god dekksplass og mulighet for bruk av ROV.

Dekksplass er særlig viktig for den delen av kabelindustrien som retter seg mot flytende havvind.

– Der må du ha mulighet til å ha en kabelkarusell på dekk i tillegg til leggeutstyr.

Flere varianter

Designerne i Skipsteknisk ser på ulike størrelser på multifartøyet de har utviklet for Rem Offshore, røper Kløvning.

– I større eller mindre grad rettet mot spesifikke kundeønsker.

Et slikt segment er dekommisjonering i subsea.

– Det handler jo om resirkulering og å fjerne subsea-utstyr på havbunnen, for eksempel når et oljefelt stenges ned.

Miljø- og klimatiltak er til stede i det meste som skjer ved ålesundkontoret.

– Alle prosjekter vi jobber med har miljø som tema, og alle lurer på hva fremtiden blir. Det er ikke lett å spå, men det handler til en viss grad også om hva myndighetene legger opp til.

Tilgjengelighet er nøkkelen

At Rem Offshore satser på grønn metanol – resirkulert co₂ – handler om tilgjengelighet på teknologi og drivstoff.

– De går for det, samtidig som vi også ser på ammoniakk på andre prosjekter.

– Det er ennå litt tidlig?

– Det er litt mer styr, ja. Men teknologien er på full fart inn og det er et spennende, men utfordrende fuel.

I samme horisont ligger også mulighetene i såkalte fast-oksid brenselsceller, SOFC-er. I Ålesund hersker det forventning blant designerne.

– Grønn ammoniakk gir nullutslipp, og cellene som nå er under utvikling av Alma Clean Power kan brenne ammoniakk direkte på en mye høyere temperatur ann dagens PEM-celler, som da gir mulighet for større utnyttelse av restvarmen. Det er spennende.

Enn så lenge er det nettopp PEM-fuelceller på hydrogen som er tilgjengelig.

– Da blir det å hente ut hydrogen fra ammoniakk i forkant. Men det koster, og noen må være villig til å betale.

Vilje til endring

– Treffer insentivene fra det offentlige?

– Det gjenstår å se, men det virker å være vilje.

Kløvning sikter til et ammoniakk-anbud som er på gang med Equinor, og minner om at det står om langt mer enn investeringen. Også driftsutgiftene veier tungt. Han ser derfor gjerne at Enova går tungt inn i prosjekter.

– Jeg tror at det kommer til å treffe i dette tilfellet hvor Equinor dekker selve fuel-kostnadene. Når det er sagt, så har vi hatt hydrogenprosjekter for fiskeflåten, hvor man selv med betydelig offentlig støtte ikke får regnestykket og logistikken til å gå i hop.

– Sett fra dere, hvordan bør det løses?

– Differansekontrakter, og jeg tror det vil komme.

Prestisjekabellegger

I august kunne Kystens næringsliv røpe at både UIstein og Skipsteknisk trolig fikk oppdraget med kabelprodusenten Nexans andre store kabelfartøy.

Nexans nybygg skal bygges ved Ulstein verft.Foto: Skipsteknisk

Kabelprodusenten Nexans har hovedkvarter i Oslo og produksjon i Langhus, Saltdal og Halden. I Halden har selskapet nylig etablert fabrikk med 1000 ansatte. Nylig landet det franske konsernet lukrative avtaler verdt over 3 milliarder euro med TenneT og i EuroAsia Interconnector-prosjektet.

– Også Nexans har gått et miljøsteg videre. De har satset på store batteripakker.

Nå er Skipsteknisk snart ferdig med den innledende delen av arbeidet som skal sluttføres hos Ulstein.

– Vi nærmer oss ferdigstillelse på tegningene.

Nexans er ikke alene i markedet om kabler, og flere har vært interesserte i Skipsteknisks kompetanse på feltet.

Tro mot kunden

– Som skipsdesignere, kan dere fritt ta en design videre?

– Dette er et arbeids som er utviklet sammen med kunden. Selv om vi har fått flere henvendelser, kan vi ikke uten videre gjøre det. Det handler rett og slett om å oppføre seg. Men kompetansen har vi.

Den kompetansen har selskapet også på mer tradisjonelle industribærere som fiskeri og brønnbåt.

– Der har det kanskje vært stille?

– Det har vært en dupp der, både fra fiskebåtrederne og fra oppdrett etter grunnrenteskatten. Men også der begynner det å bevege seg.

(Copyright)

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet
Publisert 11. April 2024, kl. 03.01Oppdatert 11. April 2024, kl. 10.14