Rederiet debuterer med skip som fra dag én kan seile på ammoniakk

Skarv shipping lanserer sitt første nybygde skip som har elektrisk framdriftssystem kombinert med ammoniakk. Skipet skal frakte tømmer i sneglefart langs norskekysten.

Fra v. Bjørn Ødegård i Arriva Shipping, Jan-Petter Slethaug i Peak CSL, Jan Øivind Svardal i Skarv Shipping, Kjersti Denver i Viken AT Market og Hans Erik Røra i AT Skog.
Fra v. Bjørn Ødegård i Arriva Shipping, Jan-Petter Slethaug i Peak CSL, Jan Øivind Svardal i Skarv Shipping, Kjersti Denver i Viken AT Market og Hans Erik Røra i AT Skog.Foto: Sveinung Tvedt/Grieg Maritime Group
Firetakter-skipet er designet for å seile best mulig ved lave hastigheter for å sikre en økonomisk forsvarlig drift, til tross for at ammoniakk har et høyere kostnadsnivå en tradisjonelle drivstoff, meldes det om i en pressemelding.

Nå skal ikke de to store rederiene fløte tømmer langs elvene, som er vanlig, men frakte tømmer langs kysten vår.

Gjennom et samarbeid med Skarv Shipping og Arriva Shipping, sikrer Viken AT Market seg skipstransport basert på ammoniakk og elektrisitet.

Viken AT Market frakter rundt 1 million tonn norsk tømmer til kontinentet årlig. Det meste av transporten ut til kunder i dag, fraktes med konvensjonelle skip som går på dieselolje.

Første kontrakt med tømmerleverandør

Konseptet er utviklet av bergensbaserte Skarv Shipping og med støtte fra Grieg Shipbrokers på realiseringen av grønn teknologi og verftskontraheringen.

Skarv Shippings nye ammoniakkskip som skal frakte tømmer langs norskekysten.Illustrasjon LMG Marin.

Arriva Shipping tar skipet på langtids tidscerteparti og håndterer den kommersielle skipsdriften for Viken AT Market.

– Nærskipsflåten i Norge må bli mer klimavennlig raskt, og vi gleder oss til å kunne tilby transport med nært nullutslipp til Viken AT Market. De skal også ha ros for sin vilje til å tenke langt fram og satse på løsninger som vi nå kan tilby, sier kommersiell direktør Bjørn Ødegård i Arriva Shipping.

Får hjelp av elektrisitet

En 160-kubikk ammoniakktank vil gi nok drivstoff til en 14 dagers rundtur fra Norge til kontinentet, i en blanding med MGO (Marine Gass Oil) som pilotfuel.

– Dette er vårt første skip som fra dag én kan seile på ammoniakk, og kan slik sett seile med minimale utslipp av drivhusgasser. Samtidig er motoren knyttet til et elektrisk framdriftssystem med batteri og landstrømtilgang, sier daglig leder i Skarv Shipping, Jan Øivind Svardal.

Kinesiske Huanghai Shipbuilding skal bygge skipet, som er forventet levert i andre kvartal 2027.

(Vilkår)
Publisert 19. February 2025, kl. 13.48Oppdatert 20. February 2025, kl. 09.16
Skarv ShippingArriva ShippingGrieg Group