Rederiet debuterer med skip som fra dag én kan seile på ammoniakk
Skarv shipping lanserer sitt første nybygde skip som har elektrisk framdriftssystem kombinert med ammoniakk. Skipet skal frakte tømmer i sneglefart langs norskekysten.
Nå skal ikke de to store rederiene fløte tømmer langs elvene, som er vanlig, men frakte tømmer langs kysten vår.
Ikke hørt om tømmerfløting før? Her har du svaret:
Tømmerfløtere var en yrkesgruppe som sørget for tømmertransporten på elver og innsjøer.
Tømmerfløterne ble både omtalt som fløtere og brøtningsfolk. Ved enkelte elver og vassdrag blir fløting benyttet som betegnelse for transporten av tømmer på strie elver, rolige elver og vann.
Men i mange vassdrag skiller man mellom fløting og brøtning, og dermed også mellom fløtere og brøtningsfolk. Begrepet brøtning kommer fra at tømmeret kunne «brøtte seg», det vil si at det satte seg fast og lagde demning som blokkerer for alt tømmeret som kommer etter
Gjennom et samarbeid med Skarv Shipping og Arriva Shipping, sikrer Viken AT Market seg skipstransport basert på ammoniakk og elektrisitet.
Viken AT Market frakter rundt 1 million tonn norsk tømmer til kontinentet årlig. Det meste av transporten ut til kunder i dag, fraktes med konvensjonelle skip som går på dieselolje.
Første kontrakt med tømmerleverandør
Konseptet er utviklet av bergensbaserte Skarv Shipping og med støtte fra Grieg Shipbrokers på realiseringen av grønn teknologi og verftskontraheringen.
Arriva Shipping tar skipet på langtids tidscerteparti og håndterer den kommersielle skipsdriften for Viken AT Market.
– Nærskipsflåten i Norge må bli mer klimavennlig raskt, og vi gleder oss til å kunne tilby transport med nært nullutslipp til Viken AT Market. De skal også ha ros for sin vilje til å tenke langt fram og satse på løsninger som vi nå kan tilby, sier kommersiell direktør Bjørn Ødegård i Arriva Shipping.
Får hjelp av elektrisitet
En 160-kubikk ammoniakktank vil gi nok drivstoff til en 14 dagers rundtur fra Norge til kontinentet, i en blanding med MGO (Marine Gass Oil) som pilotfuel.
Kinesiske Huanghai Shipbuilding skal bygge skipet, som er forventet levert i andre kvartal 2027.
(Vilkår)