Rederiet gjør flåte-løft til nesten to milliarder

Største satsingen på flere år. Det koster å gjøre flåten grønn for Rem Offshore.

Lars Conradi Andersen. Administrerende direktør i Rem Offshore.
Lars Conradi Andersen. Administrerende direktør i Rem Offshore.Foto: Rem offshore

– Vi gjør et solid miljøløft på flåten vår nå, sier daglig leder Lars Conradi Andersen til Kystens Næringsliv.

Rederiet fra Fosnavåg har spesialisert seg i innen offshore-segmentet med ulike fartøy. Nå er de på full fart inn med store investering som fort kan koste «noen milliarder kroner» – de neste årene.

En milepæl

Like før påske signerte Rem Offshore og Myklebust Verft kontrakt på bygging av et Energy Subsea Construction Vessel (ESCV) med 250 tonns kran.

Han kjenner verftet godt. Derfor var naturlig at Rem valgte hans gamle arbeidsplass da et nytt, avansert offshorefartøy skulle bygges.

– Dette var en merkedag for Rem Offshore. Den dagen har vi sett fram til lenge. Vi bestiller vårt første netto nullutslippsfartøy og tok et stort steg inn i framtiden, sier Andersen.

Fartøyet skal leveres i 2026 og skal ifølge rederiet være det første av sitt slag som kan utføre tyngre konstruksjonsarbeid innenfor både havvind og subsea med netto nullutslipp.

Største løft på flere år

– Det er nødvendig med en mer miljøvennlig flåte. Det er ingen alternativer, for å si det slik. Flåten vår består av 19 skip, og den skal sakte, men sikkert oppgraderes til en utslippsfri flåte. På sikt. Det skjer ikke over natten. Men vi er på vei nå, sier Andersen.

– Hvor mye vil dette koste dere?

– Det er ingen tvil om at dette er vår største satsing på årevis. Men hva det vil koste holder vi for oss selv.

Etter det Kystens Næringliv kjenner til, vil et avansert, nullutslipps offshorefartøy koste nærmere én milliard kroner.

Ingen avtaler klare

Offshorefartøyet som nå skal bygges hos Myklebust, har foreløpig ingen avtale med kunder. Men reder Conradi Andersen er ikke bekymret.

– Vi jobber med å få på plass kontrakter nå. Men det har ingen akutt hast. Vi kommer inn i et marked i stor vekst, så befrakteravtaler vil falle på plass etter hvert.

Opsjon på én til

I forbindelse med kontrakten med Myklebust verft, har Rem offshore også en opsjon på bestilling av et nytt fartøy.

– Dette er et tilsvarende fartøy. Innenfor både havvind og olje og gass er markedet på vei oppover. Vi håper at vi får landet en avtale i løpet av året om bygging av et slikt fartøy, sier Conradi Andersen.

Drypper på leverandører

Når Rem offshore oppgraderer, betyr det også at det blir oppdrag til norske underleverandører.

Nybygget Rem Power som selskapet fikk levert fra Vard i fjor ble nylig kåret til årets skip av OSJ, og ble en fin anerkjennelse til både Rem og Vard. Størstedelen av leverandørene til dette fartøyet var norske.

Les mer om Rem Power her:

Hoveddelen av leverandørene i framtiden blir også norske, forteller Conradi Andersen.

– Nybygget vi nå har bestilt er designet av Skipsteknisk, og vil ha en rekke innovative løsninger som skal redusere energiforbruket drastisk. Vi benytter også her mange norske underleverandører, da vi opplever at de fremdeles er i front når det gjelder innovasjon og kvalitet, sier rederen.

Jakter folk

Rem offshore er – som de fleste andre – på jakt etter fagfolk i takt med veksten av flåten. Conradi Andersen håper at Fosnavåg-selskapet har et ess i ermet på arbeidsmarkedet:

– Vi er stadig på jakt etter folk, og arbeider i disse dager med å bemanne opp vårt nybygg Rem Wind som skal leveres fra Vard i løpet av andre kvartal i år. Vi opplever at det er konkurranse om arbeidskraften, samtidig som vi ser at vår relativt nye og moderne flåte gjør oss til en attraktiv arbeidsgiver, sier Rem Offshore-sjefen.

(Vilkår)

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet
Publisert 3. April 2024, kl. 02.14Oppdatert 3. April 2024, kl. 02.14
Rem OffshoreRederiMiljø