Rederiet har doblet omsetningen – valgte å investere i egen flåte
«Markedet bestemmer» styrer Aasen-rederiets planer for drift av egne fartøy. Selv har de sikret seg med lange avtaler.
– Det er de tre, ja. Jeg har ikke skrevet under på flere.
Hans Martin Torkelsen ler.
Noe sum vil han ikke ut med på de tre bulkskipene på 9000 tonn som er på vei. Den første gjør turen over fra Fastlands-Europa til Mosterhamn på Bømlo i august neste år.
Markedet styrer
– Deretter er det fire måneder mellom de. Nei, prisen vil jeg ikke ut med. Men det er solide investeringer.
Kapteinen, gründeren, rederen og største eier i familiedynastiet Aasen shipping sier til Kystens Næringsliv at det er markedet som styrer.
Noen planer om å bytte ut noen av de ni fartøyene på mellom 6000 og 9500 tonn har han ikke.
– Om det blir å utvide flåten eller om noe blir solgt i andre enden? Det vet vi ikke ennå.
– Markedet styrer.
Noe lavere i 2024
Og markedet har vært godt. Fjoråret var noe av et rekordår, med 620 millioner kroner i omsetning. Ifølge avisen Sunnhordland representerer dette en dobling bare på fem år. Det er Aasen Transport og Aasen Bulk som er driverne i selskapet, med omsetning på henholdsvis 254 millioner kroner og 364 millioner kroner sist år.
Så langt ser 2024 ut til å bli noe lavere.
– Men ikke langt unna 2023. Litt mer utgifter, og prisene har jo steget.
Det er spotmarkedet som har sviktet, forteller han. Det gir ikke store bekymringer.
– Vi har mellom 70 og 80 prosent på faste avtaler. Der er volumet det samme som ellers.
– Noen er langsiktige, andre fornyes på årsbasis.
Kundene er for det meste utenlands, og trafikken går i bulklaster med blant annet stein, kull og salt.
– Litt inn og ut fra Norge, sier rederen.
Vurderte ikke norske verft
Norske verft har ikke vært med i vurderingsgrunnlaget.
– Vi har ikke spurt. Hollenderne har tradisjon for denne typen båter. Enkelt og effektivt.
Lasting er helelektrisk, og fartøyene egner seg godt for å hente strøm ved kai.
Dét er imidlertid et stykke inn i fremtiden.
De nye fartøyene:
- Batteripakke som muliggjør redusert drivstofforbruk på omtrent 400 tonn per år.
- Batteripakke som muliggjør toppbelastningsutjevning på hovedmotoren, noe som reduserer utslipp og drivstofforbruk.
- Batteripakke som muliggjør fremdrift og manøvrering i havn uten bruk av hovedmotor.
- Elektrisk gravemaskin som muliggjør nesten støyfrie laste- og losseoperasjoner.
- Kombinasjonen av elektrisk gravemaskin, batteri og tilkobling til landstrøm gjør det mulig med utslippsfrie operasjoner når skipet ligger i havn.
- Variabel turtallsregulering på hovedmotoren reduserer forbruk/utslipp ytterligere under langsom seilas. Aktiv øko-kontroll av propell og hovedmotor gir den mest optimale driften.
- Optimalisert skrogdesign og hovedmotor med fokus på reduserte utslipp og drivstofforbruk.
– Vi bruker landstrøm der vi kan. I Norge betyr det i praksis bare Eydehavn i Arendal. De havnene vi går på er gjerne avsidesliggende steinbrudd.
– Fint lite per i dag.
Torkelsen tror ikke det bildet vil endre seg kjapt. Dyrekjøpt infrastruktur gir treghet.
– Utviklingen går sakte, sikkert, og trolig ikke i de havnene vi ligger i. Løsningene kommer der passasjerbåtene og fergene går. Der er ikke vi.
Klar for metanol – og ammoniakk
Da Kystens Næringsliv snakket med familierederiet i januar i år, var det oppgangstider i regionen rundt.
– Det som mange ikke vet er at rederne i Sunnhordland og på Haugalandet har skip til 50 milliarder i bestilling. Verdiene av skipene i bestilling utgjør halvparten av alle bestillingene fra norske rederier. Det er også veldig positivt, for å si det mildt, sa Sverre Meling, leder i Maritimt Forum den gangen.
Fremdriften i Aasen-flåten er diesel–hybrid, men med et blikk mot fremtiden.
– Vi skal ikke være de første med ammoniakk om bord, for å si det sånn. Samtidig prøver vi å bygge båt og utstyr så vi kan snu oss rundt for hva som kommer.
Aasen shipping er morselskap til fire døtre; Aasen Transport, Aasen Maritime, Aasen Ship Management og Asen Bulk. Her er det neste generasjon som styrer skuten. I hvert fall på landsiden.
Sønnen Torbjørn er daglig leder i konsernet, med bror Ole Martin som sjef i Aasen Chartering. Sammen har de 160 sjøfolk under seg.
Også farens fetter Jan Johannessen kom tidlig med på eiersiden, etter at far Hans Martin etablerte selskapet i 1981. Aksel Johannessen er sønn av Jan – og teknisk sjef for flåten.
Grønne løsninger
– De to fartøyene vi har fått fra Nederland har vært en suksess. Det gjorde at vi ønsket å bygge videre på det som passer markedet opp mot miljøkrav, sier far sjøl.
– Det stemmer. I dag er vi lavere på utslipp enn mange andre i bransjen. Det gir oss en fordel.
Noe Enova-støtte ble det ikke på noen av fartøyene.
– Enova støtter prosjekter som er litt mer svevende.
– Innovative, ja. Vi føler vi burde fått, men slik ble det ikke.
(Vilkår)