Rederiet satser 12 milliarder kroner i elektrisk drift

Det er danske DFDS som melder at de ønsker å investere én milliard euro i seks batterielektriske skip.

Slik kan fergene fremstå i 2030.
Slik kan fergene fremstå i 2030.Foto: DFDS

Satsingen gjøres for å avkarbonisere maritim trafikk i Den engelske kanal. De nye fartøyene skal brukes på rutene mellom Dunkirk-Dover og Calais-Dover for å frakte passasjerer og gods mellom Storbritannia og EU.

Operative i 2030

De første to skipene skal være i drift innen 2030, og de resterende forventes å følge innen 2035. Administrerende direktør Torben Carlsen uttaler at dette er et viktig skritt mot å nå selskapets klimamål.

– På grunn av den relativt korte avstanden mellom Storbritannia og Frankrike, er rutene optimale for elektrisk ferjetransport, sier han i en pressemelding.

I 2023 lanserte DFDS en ny strategi – Moving Together Towards 2030 – som bekrefter ambisjonen om å bli et netto-null-selskap innen 2050 og å ha seks grønne ferjer i drift innen utgangen av 2030, hvorav to vil være elektriske skip for Kanalen.

Travel korridor

DFDS samarbeider med det de omtaler som «verdensledende eksperter innen batteriteknologi, skipsdesign og energieffektivitet» for å designe skipene – inkludert tre under fransk flagg.

Den engelske kanal, en av verdens travleste skipskorridorer, står for 33 prosent av handelen mellom EU og Storbritannia. DFDS samarbeider med ledende eksperter og myndigheter på begge sider av kanalen for å sikre nødvendig infrastruktur og energiforsyning.

Investeringen ble kunngjort på det syvende Choose France-toppmøtet, initiert av Frankrikes president Emmanuel Macron.

De siste årene har DFDS og de franske myndighetene intensivert dialogen, og den franske regjeringen lanserte nylig en ambisiøs plan for landets energiomstilling, med fokus på infrastruktur.

(Copyright)
Publisert 15. May 2024, kl. 06.28Oppdatert 15. May 2024, kl. 10.54