Rederiet vedtar millionbot: – Vi avviser anklagene på det sterkeste

Saken endte i salg av 18 fartøy.

«Navion Britannia».
«Navion Britannia».Foto: Teekay Corp

– Vi avviser anklagene på det sterkeste, fastholder Steffen Rogne i stavangerrederiet Altera overfor Kystens Næringsliv.

Rederiet har med andre ord ikke endret ståsted siden Kystens Næringsliv sist snakket med dem i juni i år.

Skulle gått i Stavanger

Også da avviste pressetalsmann Rogne Økokrims anklager om eksport med hensikt om å sende to av selskapets utrangerte skip ut av landet uten tillatelse. Fartøyene endte i såkalt «beaching»: strandhogging.

Steffen Rogne, pressetalsmann i Altera.Foto: Altera

Politiadvokat Maria Bache Dahl i Økokrim fortalte den gangen til Kystens Næringsliv at saken skulle tas videre, og at det trolig ville blitt i Stavanger tingrett.

– Vi håper på å få sendt saken til beramming før sommeren. Når den kommer opp vil være avhengig av den aktuelle Tingretten. Det varierer fra tingrett til tingrett.

Ønsket å sette punktum

– Nå har dere vedtatt forelegget på åtte millioner kroner?

– En pragmatisk avgjørelse. Vi handlet i tråd med alle regler og forskrifter, og var klare for å ta det til retten.

I november gikk rederiet imidlertid inn i en avtale om å selge unna shuttletankvirksomheten.

– Da er det vanlig at en del utestående saker gjøres opp, sier Rogne, som mener at en rettssak midt i en salgsprosess ikke hadde vært hensiktsmessig.

Saken skulle opp i Tingretten over fire uker i januar 2025.

«Rettssaken faller nå bort, som følge av at selskapet har vedtatt forelegget. Et vedtatt forelegg har virkning som en dom», heter det fra politiet.

Langvarig sak

Støy rundt den etter hvert langvarige saken har det imidlertid vært lenge. Allerede i 2000 gjennomførte politiet razzia mot Alteras lokaler i Stavanger.
I en pressemelding fra politiet er saken denne: «Begge skipene har operert som bøyelastere i Nordsjøen i en årrekke. Oljeselskapene tillater ikke at bøyelastere eldre enn 20 år brukes til lagring og transport av olje, og skipene fikk derfor ikke fornyet kontraktene sine. De to skipene seilte fra norsk farvann mot Asia kort tid før de fylte 20 år og klassesertifikatene løp ut. Salg til skraping skjedde mens skipene lå i opplag i Sri Lanka. Begge skipene ble hogd opp på en stranda i Alang i India, i perioden 2018 til 2020».

Maria Bache Dahl i Økokrim mener selskapet hadde økonomiske motiver, og at beaching var hensikten med salget.

– Gjennom vår etterforskning har det kommet frem at selskapet var godt kjent med gjeldende regelverk, og at økonomisk lønnsomhet var blant årsakene til at selskapet valgte å skrape skipene i India, uttaler hun.

Altera har på sin side fastholdt både egen uskyld og mangelfull kommunikasjon fra politiet i etterforskningsprosessen. Les mer om bakgrunnen i saken her:

Langt større summer

Dette medførte samtidig at rederiet fremover ville ha begrenset tilgang til nødvendige ressurser for å kunne gjennomføre en full rettsprosess i 2025. Å sette et punktum for saken nå er derfor den mest hensiktsmessige veien videre for oss, utdyper han.

De 8 millionene blir trolig en detalj i et langt større bilde, og Rogne har tidligere fortalt Kystens næringsliv at det handler mer om prinsipp enn om penger.

– Det strider mot våre verdier å akseptere skyld for noe vi ikke har gjort. Vi har ikke gjort noe galt, og ønsker å bevise det. Forelegget og saksomkostninger er ikke viktige i denne sammenhengen, sa Rogne i juni.

Solgte 18 fartøy

– Hvor mange fartøy har dere solgt unna?

– 18 skip, og vi står igjen med 12. Det omfatter produksjonsskip, lagerskip og et flotell, i tillegg til en satsing på karbonlagring.

– Salgssum?

– Det ønsker vi ikke å gå inn på. Shuttletankflåten ble solgt til Maistros Shiptrade Limited, et selskap tilknyttet den greske Angelicoussis-gruppen.

Avtalen som ble inngått i november vil være effektiv i første halvår av 2025. Angelicoussis Group har fra før en moderne flåte på 144 skip, og er en av verdens største privateide rederier.

Preventivt forelegg

– Vi er ikke anklaget for å resirkulere i India. Samtidig velger Økokrim å knytte eksporten til nettopp det å resirkulere i India, og anklager oss for å eksportere med det som hensikt, sa Rogne første gang Kystens næringsliv snakket med ham.

Politiet merker seg at Altera «ikke erkjenner straffskyld, selv om de har vedtatt forelegget», men er vurdert ut fra «momenter i lovverket», allmennpreventive hensyn, lovbruddets grovhet og selskapets økonomiske evne, slik Kystens næringsliv ble fortalt i sommer.

– Norge

[...] har et spesielt ansvar for å forhindre beaching av våre skip. Vi håper at norske aktører merker seg dette forelegget, og at andre sjøfartsnasjoner følger etter og straffeforfølger slik alvorlig miljøkriminalitet, uttaler Dahl i dag.

(Vilkår)
Publisert 9. December 2024, kl. 08.15Oppdatert 9. December 2024, kl. 09.59
Altera Infrastructurebeaching