Rederiet vedtar millionbot: – Vi avviser anklagene på det sterkeste
Saken endte i salg av 18 fartøy.
– Vi avviser anklagene på det sterkeste, fastholder Steffen Rogne i stavangerrederiet Altera overfor Kystens Næringsliv.
Skulle gått i Stavanger
Også da avviste pressetalsmann Rogne Økokrims anklager om eksport med hensikt om å sende to av selskapets utrangerte skip ut av landet uten tillatelse. Fartøyene endte i såkalt «beaching»: strandhogging.
Politiadvokat Maria Bache Dahl i Økokrim fortalte den gangen til Kystens Næringsliv at saken skulle tas videre, og at det trolig ville blitt i Stavanger tingrett.
– Vi håper på å få sendt saken til beramming før sommeren. Når den kommer opp vil være avhengig av den aktuelle Tingretten. Det varierer fra tingrett til tingrett.
Ønsket å sette punktum
– En pragmatisk avgjørelse. Vi handlet i tråd med alle regler og forskrifter, og var klare for å ta det til retten.
I november gikk rederiet imidlertid inn i en avtale om å selge unna shuttletankvirksomheten.
– Da er det vanlig at en del utestående saker gjøres opp, sier Rogne, som mener at en rettssak midt i en salgsprosess ikke hadde vært hensiktsmessig.
Saken skulle opp i Tingretten over fire uker i januar 2025.
Langvarig sak
Maria Bache Dahl i Økokrim mener selskapet hadde økonomiske motiver, og at beaching var hensikten med salget.
– Gjennom vår etterforskning har det kommet frem at selskapet var godt kjent med gjeldende regelverk, og at økonomisk lønnsomhet var blant årsakene til at selskapet valgte å skrape skipene i India, uttaler hun.
Langt større summer
Dette medførte samtidig at rederiet fremover ville ha begrenset tilgang til nødvendige ressurser for å kunne gjennomføre en full rettsprosess i 2025. Å sette et punktum for saken nå er derfor den mest hensiktsmessige veien videre for oss, utdyper han.
De 8 millionene blir trolig en detalj i et langt større bilde, og Rogne har tidligere fortalt Kystens næringsliv at det handler mer om prinsipp enn om penger.
– Det strider mot våre verdier å akseptere skyld for noe vi ikke har gjort. Vi har ikke gjort noe galt, og ønsker å bevise det. Forelegget og saksomkostninger er ikke viktige i denne sammenhengen, sa Rogne i juni.
Solgte 18 fartøy
– 18 skip, og vi står igjen med 12. Det omfatter produksjonsskip, lagerskip og et flotell, i tillegg til en satsing på karbonlagring.
– Det ønsker vi ikke å gå inn på. Shuttletankflåten ble solgt til Maistros Shiptrade Limited, et selskap tilknyttet den greske Angelicoussis-gruppen.
Avtalen som ble inngått i november vil være effektiv i første halvår av 2025. Angelicoussis Group har fra før en moderne flåte på 144 skip, og er en av verdens største privateide rederier.
Preventivt forelegg
– Vi er ikke anklaget for å resirkulere i India. Samtidig velger Økokrim å knytte eksporten til nettopp det å resirkulere i India, og anklager oss for å eksportere med det som hensikt, sa Rogne første gang Kystens næringsliv snakket med ham.
– Norge
[...] har et spesielt ansvar for å forhindre beaching av våre skip. Vi håper at norske aktører merker seg dette forelegget, og at andre sjøfartsnasjoner følger etter og straffeforfølger slik alvorlig miljøkriminalitet, uttaler Dahl i dag.
(Vilkår)