Rederne møter et hav av usikre tider - men er forsiktig optimister

En fersk undersøkelse viser at usikkerhet rundt prisen på alternative drivstoff, og høye kostnader med å gå over til nullslippsfartøy bekymrer rederne.

Redere som Odfjell får nok av utfordringer å holde tritt med i 2025. Her er rederiets Bow Olympus som nylig fikk seil. Men medlemsbedriftene i rederiforbundet er forsiktig optimister i en usikker tid.
Redere som Odfjell får nok av utfordringer å holde tritt med i 2025. Her er rederiets Bow Olympus som nylig fikk seil. Men medlemsbedriftene i rederiforbundet er forsiktig optimister i en usikker tid.Foto: Odfjell.

Dette kommer fram i den årlige konjunkturrapporten til Norges Rederiforbund.

I dag samles mye av det som kan krype og gå av rederiforbundets medlemmer i Oslo på «The Norwegian Shipowners' Association's Annual Conference 2025».

Kystens Næringsliv er til stede, og kommer med aktuelle nyhetssaker i løpet av dagen.

I tillegg skaper spenningen mellom USA og Kina bølger opp i hekken på norske rederier.

Norges Rederiforbunds konjunkturrapport

Rapporten er for mange rederier en viktig milepæl for å se hva andre i bransjen er opptatt av og hva som skjer i året som kommer.

Men rapporten viser følgende konklusjoner:
  • Medlemsrederier har satt seg som mål å redusere utslippene med 50 prosent per enhet innen 2030, sammenliknet med 2008-nivået. Fra 2030 vil rederiene kun bestille skip med nullutslippsteknologi, og innen 2050 skal alle medlemmene oppnå klimanøytral drift.

  • Allerede nå har 90 prosent av rederiene investert i klima- og miljøteknologi. Dette viser en sterk vilje til å ta grep. Samtidig møter vi utfordringer, spesielt knyttet til de høye kostnadene ved å gå over til nullutslippsfartøy. Et nytt nullutslippsskip koster betydelig mer enn å oppgradere eksisterende skip for å redusere utslippene, står det i rapporten.

  • Men rapporten vektlegger også at de tradisjonelle «skjærene i sjøen» absolutt er til stede.

  • Økt formuesskatt er en stor utfordring for mange rederier. Den påvirker investeringer i grønn teknologi og daglig drift negativt. I tillegg er det stor usikkerhet rundt prisen på alternative drivstoff som hydrogen og ammoniakk, noe som gjør det vanskelig å planlegge langsiktige investeringer.

I tillegg skaper spenningen mellom USA og Kina bølger opp i hekken på norske rederier, melder rapporten.

– Vi ser at spenningene mellom USA og Kina påvirker global handel, og det har konsekvenser for skipsfarten. I tillegg har krigen i Ukraina ført til utfordringer med forsyningslinjer, økte kostnader og logistikk for mannskap. Dette skaper en mer usikker hverdag for våre rederier, står det i rapporten.

Konklusjonen på rapporten er at medlemsrederiene er stort sett optimistiske i en usikker tid.

– Vi er optimistiske, men realistiske. Det er ingen tvil om at vi står overfor store kostnader, regulatoriske utfordringer og geopolitisk uro. Samtidig har vi vist at vi kan tilpasse oss og være ledende i den maritime næringen. Vi fortsetter å jobbe tett med myndigheter og andre aktører for å finne gode løsninger som sikrer en bærekraftig framtid for skipsfarten, konkluderer rapporten med.

(Vilkår)
Publisert 1. April 2025, kl. 04.00Oppdatert 1. April 2025, kl. 09.42
Norges Rederiforbund