Viseadministrerende direktør i Knutsen OAS Shipping, Synnøve Seglem, går litt under radaren.

Til tross for at hun er sjef i verdens største bøyelastrederi.

Men nå satses det stort i Haugesund-rederiet.

– Vi får oppmerksomhet fra de største energiaktørene i verden. Jeg har ikke behov for å være en offentlig person hele tiden, sier Seglem, som inntil før helgen var president i Norges Rederiforbund.

Les også: Odfjell-topp blir nye president i Rederiforbundet

Hun legger til at det er en fordel å la skipene tale for seg selv:

– Vi er jo et av Norges største rederier. Samtidig er vi verdens største bøyelastoperatør og eier. Det er naturlig for oss å ekspandere når markedet er til stede. Vi har vært ute i flere internasjonale konkurranser på anbud og vunnet gode lønnsomme prosjekter. God og sikker drift er noe kundene setter pris på, sier Seglem til Kystens Næringsliv.

Rekordlange kontrakter

I vinter kunne du lese hos Kystens Næringsliv at rederiet skal investere i drøyt 40 milliarder kroner i nye supertankere. Hvordan får man råd til å investere 40 milliarder i nye LNG,- og bøyelastskip?

Svaret er for så vidt enkelt. Når man sikret stabil kontantstrøm.

– Det ligger i Knutsen OAS shippings DNA at vi skal ha lange, trygge kontrakter for å sikre en stabil kontantstrøm. Det gir ekstra sikkerhet for oss og våre ansatte. Vi bestiller ikke skip på ren spekulasjon fordi markedet er godt her og nå. Når vi bestiller nye skip har vi allerede langtidskontrakter med våre kunder på opptil 15 år i LNG-markedet, sier Seglem.

For bøyelastskipene varierer kontraktene også mellom 5–15 år, forteller hun.

Uavhengig av markedet

Inntektene fra blant annet de største energiselskapene i verden som blant annet Shell, er stabile uansett hvordan ratene er i markedet, forteller hun.

Synnøve Seglem er administrerende direktør i Knutsen shipping. Hun gikk også av som president i Norges Rederiforbund nylig. Foto: Arvid Steen

– Vi har ikke spot-kontrakter på våre nye skip, men TCP. Det betyr at risikoene minimeres, og at vi får en fast hyre månedlig. Uansett om ratene er lave eller høye, sier hun.

Hun forklarer at det blir litt det samme som en faststrøm-kontrakt i din husstand. Rederiet går kanskje glipp av toppene i markedet, men de unngår de store bølgedalene og tjener jevnt og godt med penger på sine langtidskontrakter, forteller hun.

Seil, batteri eller kjernekraft

For Knutsen OAS' langdistanseskip, er ikke batteridrift det første de tenker på. Men selskapet prøver hele tiden å tenke langsiktig for å minimere sine utslipp.

– Vårt hoveddrivstoff er LNG på tankskipene. Målet vårt er å minimere utslippene til enhver tid. Å få ned drivstoffutgiftene er viktig for oss, sier Seglem.

– Mange redere har begynt vurdert å forske mer på kjernekraft som drivstoff. Kan det være noe for dere i framtiden?

– Absolutt. Vi har flere testprosjekter i Trondheim hos NTNU med bruk av thorium som drivstoff. Vi ser også på bruk av hybride batteriløsninger for våre bøyelastere. Det skjer veldig mye spennende på det grønne drivstoffmarkedet. Vi gjør vårt ytterste for å være front og ta til oss det nye. Men det er selvsagt mye lettere å ta i bruk batteriteknologi for mindre skip enn supertankere som går over hele verden, understreker hun.

Flere norske samarbeidspartnere

Knutsen er et internasjonal rederi med drøyt 2200 ansatte over hele verden. 140 sitter på hovedkontoret i Haugesund.

– Hvordan er samarbeidet med norske aktører – midt oppi milliardsatsingen deres?

– Vi er nok mer kjent i utlandet enn her hjemme. Når det er sagt, så har vi et godt samarbeid med Wärtsilä på motordesign og ammoniakkteknologi, mens Kongsberg bidrar med sin teknologi på bøyelasterne. Og alle våre supertankere er malt med norsk Jotun-maling, sier hun.

Satser også på norske sjøfolk

Nylig gikk toppsjefen i Odfjell, Harald Fotland ut i Kystens Næringsliv og etterlyste at flere redere bør være med på dugnaden med å utdanne norske sjøfolk.

Les den saken her:


– Hvordan bidrar dere?

– Han tar opp noe veldig viktig. Samtidig er det viktig å understreke at som internasjonalt redere er vi bundet av internasjonale avtaler angående bruk av sjøfolk.

Aller dårligst samvittighet mener hun ikke Knutsen behøver å ha.

– Vi tar inn 10 kadetter årlig, og gjør vårt beste for å utdanne dem og beholde dem. Samtidig ansetter også vi norske sjøfolk, men det blir selvsagt færre enn det kystrederier vil gjøre. Men vi bidrar til dugnaden av norske sjøfolk, sier Synnøve Seglem til Kystens Næringsliv.