Rekordår for skipsdesignere som gjør lykke i flere bransjer

Etter fjorårets katastrofeår, peker mange piler i taket i år. Alle oppdrag gir glede: – Vi er skipsnerder, sier Egil Sandvik.

Egil Sandvik til venstre, flankert av Salt Ship Design-designer Johannes Eldøy.
Egil Sandvik til venstre, flankert av Salt Ship Design-designer Johannes Eldøy.Foto: Ketil Svendsen

Egil Sandvik og kollegene i Salt Ship Design på Stord fikk spørsmål fra en hovedstadspolitiker om hvordan det er å drive en høyteknologisk bedrift i utkantstrøk.

– Svaret er at for vår bransje er Stord sentrum. Oslo er utkant.

Ikke bare gode år

Nærheten til verft, konkurrenter, leverandører og rederikunder er nemlig til å ta og føle på i Sunnhordland. Men ikke alle år er gode.

Egil Sandvik.Foto: Bernt Sortland

Så sent som i 2023 måtte designerne ha i overkant mye is i magen.

Det var et år der flere nasjonale og internasjonale marked sviktet – og selskapet gikk fra 309 millioner kroner i omsetning i 2022 til 131 millioner kroner i 2023. Det ga et driftsresultat som tilsvarende gikk fra 177 millioner kroner til -3 millioner kroner.

Det var også et år der Salt Ship Design valgte å ansette flere.

Nå har stålsettingen betalt seg, røper styreleder Egil Sandvik overfor Kystens Næringsliv.

– Vi regnet med at det skulle gå bra i år, og tok sjansen på å ha stort trykk i fjor. Vi forberedte oss godt, og det har slått til.

2024 blir faktisk et rekordår for designerne, som har hovedkontor på Stord, men som i årenes løp har branchet ut til både Polen og Serbia.

Flere grunner

– Dere har møtt deres andeler av oppturer etter nedturer, men hva skjedde i 2023?

– I fjoråret levde vi mye på fiskebåter, som er et begrenset marked. Samtidig var det lite bevegelse i brønnbåtmarkedet.

Johannes Eldøy til venstre, og Egil Sandvik.Foto: Ketil Svendsen

Sandvik er glad i ordet langsiktighet. Det peker nemlig vei gjennom de fleste kriser som måtte oppstå blant kundene.

– Vi inntektsfører etter hvert, så langsiktighet er viktigere enn hvert årstall.

Tallene for 2024 er tilsvarende langsiktige, i hvert fall når vi spør.

– De venter vi å gå ut med. Men at de blir bedre enn 2023 er i hvert fall sikkert. De fleste segmentene har forbedret seg, og noen har gjort comeback.
Årsførste brønnbåt kom i sommer.Illustrasjon: Brunvoll

Han røper likevel at store ting er på gang, også til neste år.

– Det ligger allerede oppdrag i planene for neste år, som blir en bra grunnmur for både 2025 og 2026.

Men:

– Vi håper på mer. Vi har stor kapasitet.

Fra kabel til vind

Kystens Næringsliv har skrevet flere artikler om den danske kabelprodusenten NKT som får norsk hjelp til å designe og bygge sitt nyeste fartøy som har fått navnet «Eleonora».

Den kommer, bokstavelig talt, i kjølvannet av kabelleggeren «Victoria» fra 2015.

– Vi lever av å levere kvalitet og godt design, og ønsker å bli målt på fartøy som er gode i operasjon. Derfor er det alltid kjekt når redere kommer tilbake til oss og gir oss fornyet tillit, sier daglig leder i Salt Ship Design Andreas Siglen.

Selskapet samarbeider også med Edda Wind om designet av åtte nybygg og har også tegnet Østensjø rederis nye OESV – ocean energy support vessel. Det skal bygges ved spanske Astilleros Gondan, og har blant annet thrustere fra norske Brunvoll.

I tillegg står de bak designet av USV-en som Østensjø rederi, DeepOcean og Solstad Offshore bygger sammen gjennom sitt felleseide selskap for fjernstyrte, autonome fartøy.

Nerder i yrket

De har også stor glede av det de skaper.

– Det som er herlig er at vi er skipsnerder – enten det gjelder en 15-meters arbeidsbåt eller en 200-meters kabellegger. Vi glemmer både marked og størrelse, når vi blir oppslukt av prosjektene. Gleden ligger i å få jobbe med så mye forskjellig, heller enn å være opptatt av segmenter.

2024 tegner altså en bratt, positiv kurve – og trolig enda mer glede for Sandvik og kollegene. Overfor Maritimt forum har daglig leder Andreas Siglen brukt store ord.

– Beste året noensinne.

Designerne landet oppdrag for havvindfartøy til Østensjø.Illustrasjon: Salt Ship Design

Sandvik forklarer.

– I løpet av perioden har offshore olje og offshore vind kommet tilbake, brønnbåtmarkedet er tilbake, og vi er godt posisjonert på kabelleggere.

Den første brønnbåten, på oppdrag fra Aquaship/Intership kom i sommer.

– Har markedet løsnet etter oppdretterne gikk i frys på grunnrenten?

– Det ser sånn ut. Det er allerede kontrahert flere brønnbåter etter den.

Komplekse operasjoner

Alle designere har sine spesialiteter, sier styrelederen.

For Salt Ship Design er signaturjobben kompleks.

– Jeg tror vår styrke ligger i å bygge båter som utfører avanserte operasjoner til havs – enten det gjelder kabler, offshore eller brønnbåter. Vi er ikke spesialister på å tegne båter som bare går fra A til B.

Likheten mellom oppdragene er kravet til dynamisk posisjonering (DPS) og bevegelseskontroll, komfort og effektivitet i sjøen.

USEA Ocean Data er et autonomt fartøy.Foto: Salt Ship Design

Kurven for årene framover kan fort peke enda lenger opp. Designerne er nemlig med i Kongsberg sitt løp mot å sikre oppdragene med de 28 militære standardfartøyene.

– Dette er en viktig og langsiktig avtale med mye norsk utstyr og verftskompetanse som vi håper kommer på plass. Vi håper selvsagt på politiske vedtak som støtter dette.

Lager veikart

Alle prosjekter tar hensyn til miljø og klima, uten unntak, understreker han.

Alle nybygg har nemlig miljøkrav, selv de nye forsvarsoppdragene.

– Derfor lager vi en roadmap, der vi for noen segmenter som fiskeriene begynner med diesel. Derfra tenker vi hva som gjør båten fremoverkompatibel.
Fiskebåter var i 2024 ikke det som landet tyngst på bunnlinjen.Foto: Ketil Svendsen

– Dere økte bemanningen i fjor. Om forsvarsoppdraget kommer deres vei, må dere gjøre samme øvelse igjen?

– Totalt er vi omtrent 125 ansatte, 40 av dem i Norge, resten i Polen og servicenettverket. Vi er godt rustet, og har en del faste partnere og underleverandører som håndterer svingningene i markedet.

– 20 fartøy bare i år. Har dere et tak for kapasiteten?

– Vi har fått bestillinger på flere serier, ofte i pakker på fire båter. Det kan høres ut som mye, men det er ikke mange ulike skipsdesign. Søsterskip gir god kapasitet.

(Vilkår)
Publisert 6. December 2024, kl. 04.02Oppdatert 6. December 2024, kl. 04.02
Salt Ship Design