Rekordstor fartøy-teknologikontrakt til 100 millioner

Corvus Energy skal levere nesten 25 MWh batteripakke til verdens første helelektriske offshorefartøy. Avtalen er den nest største i selskapets historie.

Fartøyet er en elektrisk vindmølle konstruksjonsfartøy som skal bygges ved skipsverftet Astlleros Armon i Spania for reder Bibby Marine Ltd.
Fartøyet er en elektrisk vindmølle konstruksjonsfartøy som skal bygges ved skipsverftet Astlleros Armon i Spania for reder Bibby Marine Ltd.Foto: Illustrasjon: Corvus

Fartøyet er et elektrisk vindturbin-konstruksjonsfartøy som skal bygges ved skipsverftet Astlleros Armon i Spania for reder Bibby Marine Ltd. som holder hus i Liverpool.

Det er en stor dag for konsernsjef Fredrik Witte hos Corvus Energy. En verdensnyhet av dette kaliberet fra batterigiganten fra Norge, er ikke hverdagskost.

– Noen detaljer gjenstår. Men den totale kontraktverdien være på mellom 90 og 100 millioner kroner. Det er den nest største enkeltbåtkontrakten i Corvus' historie, sier Witte til Kystens Næringsliv.

– Men helelektrisk. Den har vel backup?

– Primærbruken på offshorefartøyet er batterier, mens metanolmotoren er for å sikre driftssikkerhet. Tanken er at den skal lade ute i felt og på land. Så forhåpentligvis blir ikke metanolmotorene brukt så mye. Fartøyet blir verdens første helelektriske som går kun på batterier i drift, sier Witte.

Saken fortsetter under bildet.
Fredrik Witte er konsernsjef Corvus. Nå ser han fram til at et fullelektrisk vindmøllefartøy kommer på sjøen med en helt ny batteripakke fra selskapet.Foto: Corvus

Et gjennombrudd

Dette er en stor milepæl – både for Corvus og for markedet, forteller han.

– Siden nyheten ble sluppet, har responsen vært enorm. Mange tar kontakt for å forstå hvordan dette er mulig. At teknologien nå har kommet så langt at større offshoreskip kan operere på batterier, markerer et viktig gjennombrudd, sier batterisjefen.

I motsetning til konvensjonelle hybride systemer, vil dette fartøyet bruke den store batteripakken som hovedkraftkilde.

Corvus.

Verdens første i sitt slag

Corvus Energy skal altså levere nesten 25MWh med Blue Whale batteri system til offshore fartøyet. Dette er det største LFP-batterisystemet som noen gang er levert til et maritimt prosjekt.

– Dette fartøyet vil være det første som kan operere elektrisk i en hel dag og markerer en viktig milepæl for offshorefartøyer. Fartøyet skal også lades opp til sjøs ved ladepunkter ved havmøllene, sier Witte.

Det er heller ikke blitt gjort før, ifølge konsernsjefen til Corvus.

– Industrien har lenge jobbet med å utvikle løsninger for helelektriske offshore fartøyer, sier Pål Ove Husøy, visepresident, salg i Corvus Energy.

Han legger til at de elektriske motorene selvsagt får drahjelp.

– En helt unik systemdesign kombinerer batteri med dual-fuel metanol motorer som reduserer karbonutslippene betydelig og øker energieffektiviteten. Det gir samtidig økt driftssikkerhet og økt ytelse, noe som er helt avgjørende under krevende offshore vindoperasjoner.

Unikt og optimalisert energi system

Corvus Energy har samarbeidet tett med rederi, designselskap og integrator for å dimensjonere og optimalisere batterisystemet ombord. I motsetning til konvensjonelle hybride systemer, vil dette fartøyet bruke den store batteripakken som hovedkraftkilde, melder Corvus.

Utstyret er planlagt levert til verftet i 2026, og fartøyet er planlagt satt i drift i 2027 for støtte til kommisjonering og drift av vindfarmer.

(Vilkår)
Publisert 5. February 2025, kl. 11.08Oppdatert 5. February 2025, kl. 13.15
Corvus EnergyBatteriRederi