Rekordstor fartøy-teknologikontrakt til 100 millioner
Corvus Energy skal levere nesten 25 MWh batteripakke til verdens første helelektriske offshorefartøy. Avtalen er den nest største i selskapets historie.
Fartøyet er et elektrisk vindturbin-konstruksjonsfartøy som skal bygges ved skipsverftet Astlleros Armon i Spania for reder Bibby Marine Ltd. som holder hus i Liverpool.
Det er en stor dag for konsernsjef Fredrik Witte hos Corvus Energy. En verdensnyhet av dette kaliberet fra batterigiganten fra Norge, er ikke hverdagskost.
– Noen detaljer gjenstår. Men den totale kontraktverdien være på mellom 90 og 100 millioner kroner. Det er den nest største enkeltbåtkontrakten i Corvus' historie, sier Witte til Kystens Næringsliv.
– Primærbruken på offshorefartøyet er batterier, mens metanolmotoren er for å sikre driftssikkerhet. Tanken er at den skal lade ute i felt og på land. Så forhåpentligvis blir ikke metanolmotorene brukt så mye. Fartøyet blir verdens første helelektriske som går kun på batterier i drift, sier Witte.
Et gjennombrudd
Dette er en stor milepæl – både for Corvus og for markedet, forteller han.
– Siden nyheten ble sluppet, har responsen vært enorm. Mange tar kontakt for å forstå hvordan dette er mulig. At teknologien nå har kommet så langt at større offshoreskip kan operere på batterier, markerer et viktig gjennombrudd, sier batterisjefen.
Corvus.
Verdens første i sitt slag
Corvus Energy skal altså levere nesten 25MWh med Blue Whale batteri system til offshore fartøyet. Dette er det største LFP-batterisystemet som noen gang er levert til et maritimt prosjekt.
– Dette fartøyet vil være det første som kan operere elektrisk i en hel dag og markerer en viktig milepæl for offshorefartøyer. Fartøyet skal også lades opp til sjøs ved ladepunkter ved havmøllene, sier Witte.
Det er heller ikke blitt gjort før, ifølge konsernsjefen til Corvus.
– Industrien har lenge jobbet med å utvikle løsninger for helelektriske offshore fartøyer, sier Pål Ove Husøy, visepresident, salg i Corvus Energy.
Han legger til at de elektriske motorene selvsagt får drahjelp.
– En helt unik systemdesign kombinerer batteri med dual-fuel metanol motorer som reduserer karbonutslippene betydelig og øker energieffektiviteten. Det gir samtidig økt driftssikkerhet og økt ytelse, noe som er helt avgjørende under krevende offshore vindoperasjoner.
Så mye er 25 MWh
Corvus Energy skal levere nesten 25 MWh batteripakke til verdens første helelektriske offshorefartøy. Men hvor mye strøm er det egentlig?
Hvis vi overfører 25 MWh til en elbil, kan vi få et bedre bilde på hvor mye det egentlig er.
En vanlig elbil har et batteri på rundt 50–75 kWh (kilowattimer). La oss si at vi tar en bil med et batteri på 60 kWh som eksempel:
1 MWh = 1000 kWh
25 MWh = 25 000 kWh
Så, 25 MWh er nok strøm til å lade omtrent 417 elbiler med et 60 kWh-batteri (25 000 kWh ÷ 60 kWh = 416,67).
For å sette det i perspektiv:
Hvis hver bil kan kjøre ca. 300–400 km på én full ladning (avhengig av bilmodell), kan disse 25 MWh lade nok biler til å dekke hundrevis av tusenvis av kilometer.
La oss gjøre en sammenlikning med strømforbruket til et vanlig hus på 150 kvadratmeter.
Et gjennomsnittlig norsk hus på 150 m² bruker omtrent 20 000–25 000 kWh per år, avhengig av hvor godt isolert huset er, hvor mange folk som bor der, og hva slags oppvarming man bruker.
Så, hvis vi tar et hus som bruker 20 000 kWh per år, kan vi regne ut hvor mange år det ville tatt å bruke 25 MWh (25 000 kWh):
25 000 kWh ÷ 20 000 kWh (årlig forbruk) = 1,25 år
Det betyr at 25 MWh er nok strøm til å dekke strømforbruket til 1,25 hus i ett år.
Ergo, 25 MWh er mer enn nok til å holde et hus gående i over ett år, og kanskje til og med et hus og et litt større strømforbruk hvis det er flere som bor der.
Unikt og optimalisert energi system
Utstyret er planlagt levert til verftet i 2026, og fartøyet er planlagt satt i drift i 2027 for støtte til kommisjonering og drift av vindfarmer.
(Vilkår)