Rekordstor kontrakt med japansk tungvekter

Green Yard Kleven har denne uken levert verftets største ombyggingsprosjekt til et japansk rederi.

Green Yard Kleven har bygget om en havvindfartøy til et japansk selskap.
Green Yard Kleven har bygget om en havvindfartøy til et japansk selskap.Foto: UAVPIC – Tor Erik Kvalsvik.

– Rekorder er bra. Dette ombyggingsprosjektet har vært det største i Green Yard Klevens historie, sier konsernsjef Hans Jørgen Fedog til Kystens Næringsliv.

Det 80 meter lange skipet er bygd om fra «walk to work»-fartøy for offshore vind, til kabellegging og kabelreparasjonstjenester.

– Vi er veldig stolt av å levere et så flott skip og vi er takknemlige for den enorme tilliten NTT WEM, som er ett selskap fra andre siden av kloden, har vist oss gjennom hele prosjektet, sier konsernsjef Hans Jørgen Fedog.

Skipet ble opprinnelig bygget som et MT6007 seismikkfartøy, men ble senere bygget om til et «walk to work»-fartøy for offshore vind.

Godt samarbeid mellom Norge og Japan

Green Yard Kleven har nå bygd det om igjen, denne gangen til fartøy for legging og reparasjon av fiberkabel.

Det er installert stålmoduler på over 600 tonn på skipet. En ny hangar er montert for å huse kabelhåndteringsutstyret.

To ekstra dekkskraner, traverskran og store skiver akter for å lede kabelen over bord. Inne i skipet er det tre karuseller for kabel.

Motorer er overhalt, DP-system oppgradert og hele skipet er nylakkert i selskapets farger.

– Prosjektet har i stor grad blitt gjennomført via Teams-møter med rederiet. Japansk og norsk kultur og språk er veldig forskjellige, men vi har lært hverandres kulturer å kjenne og har blitt et godt team. Vi håper vi kan gjøre flere prosjekter sammen i framtiden, sier Hans Jørgen Fedog.

Eieren NTT er ett av de største telekommunikasjonsselskapene i Asia

Design og Engineering er utført av Marin Teknikk, som også var original designer da skipet var nytt.

Dette er ett av mange prosjekter der Green Yard og Marin Teknikk har samarbeidet om på både nybygg og ombygginger.

Grieg Shipbrokers i Bergen og Aki Ace Offshore i Japan bidro sterkt til å få prosjektet på plass, både med å finne et passende skrog, og kople reder, verft og designer sammen mot en avtale, melder Green Yard Kleven i en pressemelding.

(Copyright)
Publisert 20. September 2024, kl. 08.51Oppdatert 20. September 2024, kl. 13.37
Green Yard Kleven