Rekruttering til maritim bransje er snudd på hodet

– Hvorfor skal jeg velge å jobbe hos dere? sier dagens jobbsøkere. Maritim rekrutteringsekspert gir derfor arbeidsgivere råd de kanskje ikke har hørt før.

Hodejeger i Bønes Virik, Hege Solbakken, kommer med gode tips til arbeidsgiverne innen maritim bransje.
Hodejeger i Bønes Virik, Hege Solbakken, kommer med gode tips til arbeidsgiverne innen maritim bransje.Foto: Arvid Steen

Maritim bransje sliter med å få nok folk. Men er det litt bransjens egen skyld?

Langt på vei, mener rekrutteringsekspert.

– Jeg ser at det nå er langt mer vanlig med omvendt referansesjekk. Det betyr at arbeidstakere sjekker ut ansatte i bedriften hvor de vurderer å søke. De bedriftene som ikke er synlige nok eller har gode ambassadører, taper kampen om de beste hodene, sier Hege Solbakken i Bønes Virik til Kystens Næringsliv.

Litt lenger nede i saken kommer hun med gode råd til arbeidsgivere som vil skille seg ut og bli bedre på rekruttering.

Ledige stillinger er vanskelige å fylle

Kystens Næringsliv har skrevet mange saker om bedrifter som sliter med å få på plass fagfolk.

Blant andre Fjord1 jobber hardt med å tiltrekke seg kompetanse.

Til enhver tid er det 60–70 ledige stillinger i Fjord1-konsernet. Det er utfordrende å få fylt opp stillingene, sier HR-sjef Øyvind Østrem.

Selskapet jobber nå med å få på plass flere tiltak som skal gjøre det mer fristende å begynne i ferjeselskapet.

Les også denne saken om verftet som gjorde noe helt nytt for å tiltrekke seg yngre arbeidstakere:

I flere bedrifter vi har snakket med, står det stillinger til enhver tid ledig.

Åpne stillinger hos Odfjell også

Hos rederiegiganten Odfjell er det også ledige stillinger til enhver tid.

Men det bekymrer ikke konsernsjef Harald Fotland.

Men de er kontinuerlig på jakt etter flere folk – men også å videreutdanne de som allerede er om bord i selskapet.

– Det er mange shipping segmenter som går godt nå for tiden. Det fører til investeringer, som igjen fører til nyansettelser. Det er derfor et stort behov for nye kolleger generelt i næringen. Både nyutdannede og mer erfarne. I Odfjell har vi til enhver tid 3–10 åpne stillinger. Med en stab på mer enn 170 på kontoret er det ikke spesielt urovekkende, sier Fotland til Kystens Næringsliv.

Han forteller videre at Odfjell opplever at fokus på det grønne skiftet og de resultatene rederiet har oppnådd på dekarbonisering er en viktig motivasjon for mange til å søke jobb i Odfjell.

– Det at vi er børsnoterte skaper også mer oppmerksomhet om selskapet enn om vi hadde vært privateid, sier han.

Men mange mindre selskaper sliter mer med å få folk på plass. Med og uten hjelmer.

Det finnes rett og slett ikke nok fagfolk på «gølvet» – men også lederstillinger står ubesatt i norske, maritime bedrifter.

Det kan medføre forsinkelser i inngåtte kontrakter – og anbud glippes på grunn av manglende arbeidskraft.

Noe av løsningen handler om å vise seg mer fram.

Som å date noen

– Vi har gått fra «hvorfor skal vi velge deg» til «hvorfor skal jeg velge å jobbe her», sier Hege Solbakken.

Rekrutteringseksperten mener bransjen bør slutte å klage på det ikke finnes fagfolk, og by mer på seg selv.

– Før opplevdes det som et større hopp å bytte jobb. Nå slutter man raskere om man ikke trives. Jakten på evig troskap og «gullklokke» er ikke det unge arbeidstakere er opptatt av, sier Solbakken i Bønes Virik til Kystens Næringsliv.

Hun mener videre at det å bytte jobb er sett på som en del av det å utvikle seg i arbeidslivet.

Kampen om å tiltrekke seg gode folk og å holde på dem er blitt tøffere, forteller hun.

– På mange måter blir det for mange mer en kontinuerlig shopping der arbeidsgiver kan byttes bort til fordel for noe mer fristende. Unge arbeidstakere er mer opptatt av gode vilkår og er mer bevisst sin egen markedsverdi enn for noe år siden, sier hun.

– Framstår deler av maritim bransje som litt konservativ enda?

– Nja, smiler Solbakken og trekker litt på det.

– Deler av maritim bransje er kanskje den litt innadvendte, konservative personen på fest, som altfor få legger merke til. Bransjen må tørre å by mer på seg selv for å få tak i de rette fagfolkene. Samtidig må HR-folk tenke bredere i rekrutteringen, sier hun.

Hun har følgende råd til arbeidsgiverne for å skille seg ut:
  • Få fram hvem dere er (gode nettsider), ambisjoner og retning.
  • Få fram hva selskapet gjør for å bidra til samfunnsansvar. Hva gjør dere for å dekarbonisere, og hvordan jobber dere med bærekraft?
  • Mange ser etter mulighet for å «være med på å utvikle». Vis hva dere kan tilby.
  • Vis fram folkene og det indre liv på land og sjø.
  • Fornøyde ansatte er gull verdt og rekrutterer inn flinke folk. Bruk ambassadører i egne rekker.
  • Tiltrekk flest mulig gjennom grundige prosesser.
  • Vær konkret om stillingsinnhold og faglig utvikling.
  • Vær åpen om utviklingsmuligheter – bruk bransjeinitiativ som for eksempel hos Maritime Bergen
  • Appeller til flinke folk i alle aldre. Gull finnes i alle aldersgrupper.

Sponser utdanning

Tilbake til HR-sjefen i Fjord1. Han er enig med at selskapet må være mer synlig.

Et ferjerederi konkurrerer ikke bare mot andre innen maritim bransje; de mister også folk til landbasert virksomhet.

Derfor gjør rederiet tiltak for å kapre og beholde dem man får om bord.

Uansett alder.

– Vi arrangerer en årlig lærlingsamling over to dager hvor vi gjør morsomme ting sammen og har faglige samlinger med fokus på HMS. Dette er en god anledning til å presentere selskapet vårt og knytte tettere bånd til lærlingene, sier Østrem.

Men Fjord1 tilbyr også stipendløsninger for dem som vil utdanne seg videre til sjøoffiserer.

– Vi har en stipendordning på 50 000 kroner årlig for dem som vil gå fagutdanning etter endt læretid. Da binder de seg til oss over en avtalt periode og får kadettplass hos oss. Vi trenger ulike yrkesgrupper om bord, derfor støtter vi også dem som vil bli maskinsjefer, styrmenn og navigatører, sier HR-sjefen.

Unge supportere

Tilbake til HR-sjefen i Båtbygg, Hans Ole Svarstad. Han er en mann i midten av 40 årene.

Han har sagt til Kystens Næringsliv at det er ikke nødvendigvis ham unge mennesker hører på når de skal ut i arbeidslivet.

Derfor har de tatt grep.

Båtbygg er ikke på TikTok, men de er på Instagram og sterkt til stede på Facebook.

Verftets «ungdommer» fra 17-20-årene er på alle de tre sosiale kanalene, men også i andre sosiale kanaler.

«Influenserne» deler villig fra sin spennende arbeidshverdag. Kunder av Båtbygg viser kule dronevideoer av hverdagen sin på sjøen, og løfter opp verftet på sosiale flater.

– Gode supportere blant kunder og egne ansatte og lærlinger er gull verdt i vår rekruttering. Ingenting er bedre enn fornøyde ansatte som framsnakker arbeidsplassen sin. Det bruker vi for alt det er verdt, sier personalsjefen.

Som dermed har fulgt flesteparten av rådene til rekrutteringseksperten i denne artikkelen.

(Copyright)
Publisert 23. May 2024, kl. 03.07Oppdatert 23. May 2024, kl. 12.09