Røkke trekker seg ut: Odfjell var nesten i havn

Det er Aker Solutions selv som parkerer de «europaledende prosjektene» der Odfjell SE skulle bli først i verden.

Harald Fotland i Odfjell.
Harald Fotland i Odfjell.Foto: Odfjell

Enkelte mener at det dreier seg om selvskudd for egen baug når Alma Clean Power nå trekkes ut av eksisterende prosjektløp.

Samarbeidspartneren i Odfjell er mer diplomatisk.

– Trist at det gikk som det gikk, sier Harald Fotland til Kystens Næringsliv.
Fotland er konsernsjef i Odfjell SE, rederiet som skulle vært først ut i verden med å teste fast-oksid brenselsceller (SOFC) i egen flåte.

Bare i det globale shippingmarkedet har det vært regnet på et potensial på over 100 milliarder kroner i bruken av SOFC.

Avvikler CVL

Det hele dreier seg om Alma Clean Power, Røkkes Aker Solutions, en serie produksjonspartnere og testpiloter – og en total omstrukturering:

Nylig meldte Aker Solutions at de avvikler «romfartssatsingen» i bergensbaserte Clara Venture Labs. Selskapet, som omfatter både forskere og ingeniører, har hatt mer enn én finger med i månelandingskappløpet mot nullutslipp i dyphavsflåten.

Sentralt står nemlig fast-oksid brenselsceller, såkalte SOFC-er – og Alma Clean Power.
Les mer om teknologi og problematikk i denne artikkelen. Saken fortsetter under.
Clara Venture Labs har designet, produsert og testet deler til Alma Clean Power sine brenselscellesystemener.

Skulle om bord i desember

Kystens Næringsliv kunne i mai i fjor fortelle om søsterbedriften Alma Clean Power, som har jobbet intenst med å realisere den mangeårige drømmen om de svært drivstoffleksible SOFC-ene og hydrogenbæreren ammoniakk om bord.

I juli 2023 fikk Almas 35 ansatte og deres samarbeidspartnere registrert de første 6 kilowattene med strøm fra brenselscellene.

Både ammoniakk og LNG har vært aktuelle i ulike nullutslippspiloter, og selskapet fikk så sent som i april i fjor 49 millioner fra Innovasjon Norge i miljøteknologitilskudd. I år har en 100-kilowattcelle blitt prøvd ut på testsenteret til Sustainable Energy på Stord sør for Bergen.

Testing om bord stod for tur i desember.

Etter det Kystens Næringsliv har erfart er administrerende direktør i Alma Clean Power nå ute av bildet.

– Jeg kan også bekrefte at Bernt Skeie sluttet i Alma i september. Ny administrerende direktør er Rune Førde, sier Hallvard Norum, pressesjef i Aker Solutions.

Rune Førde er ny administrerende direktør i Alma Clean Power.Foto: Privat

Trekker seg ut

Skeie er ikke den eneste som er berørt, og flere av de ansatte i Alma har allerede meldt overgang til moderkonsernet.

Alma Clean Power trekker seg samtidig ut av eksisterende prosjekter.

Markedsutsikter får skylden fra Røkke-selskapet.

– Markedsforholdene for Almas brenselscelleteknologi har vist seg å være svært krevende, og det er satt i gang en restrukturering av selskapet der Alma trekker seg ut av pågående prosjekter, sier Norum.

Prosjektene Skeie var sjef for kan med dette synes å ha buklandet.
Bernt Skeie er avgått administrerende direktør i Alma Clean Power.Foto: Ketil Svendsen
Så sent som i fjor ble Aker Solutions omtalt som en investeringsvillig, langsiktig eier med klokkertro på et sultent marked. 4. september i år overtok konsernet 100 prosent av aksjene i Alma Clean Power etter oppkjøp fra sine egne datterselskap Clara Ventures og Clara Ventures Labs.

Det var lenge usikkert om forskerne i søsterselskapet Clara Venture Labs (CVL) hadde jobbutsikter. Der gikk ingeniørene alene til Aker Solutions.

Ifølge Bergens Tidende er det Norce som nå beriker egen organisasjon med forskerne fra CVL.
– Vi har signert en virksomhetsoverdragelse. Dermed kan det unike forskermiljøet bestå og fortsette å levere prosjekter innen blant annet romfartsteknologien, sier direktør Michelle Williams i Clara Venture Labs til regionavisen.

Og med det er på en måte ringen sluttet. Både Clara Venture Labs, Alma Clean Power og konkurrenten i Prototech har bakgrunn i Chr. Michelsens institutt – i dag bedre kjent i form av Norce.

Komplisert teknologi

Fotland i Odfjell forteller til Kystens Næringsliv at deres felles prosjekt med Alma Clean Power uansett var ved veis ende.

Eller, nesten.

– Det eneste som gjenstod var å teste om bord.

Egentlig skulle en Alma-celle vært om bord i en Odfjell-tanker allerede i oktober.

Bernt Skeie bak den aller første brenselscellen, Mjøllner, som var del av en tidlig Statoil-satsing.Foto: Ketil Svendsen

– Det er komplisert teknologi, så det har vært en del forsinkelser. Ny plan var å få testet i desember.

Det blir det altså ikke noe av.

– En kommersiell løsning var uansett langt frem i tid. Uten å spekulere var det kanskje det de selv så.
– Hva betyr dette for Odfjell?

– Vi er en erfaring rikere, og det er for all del en god lærdom fra vårt ståsted. Så får vi se hva vi selv gjør med brenselsceller i fremtiden. Det finnes andre som forfølger samme teknologi, sier Fotland.

Harald Fotland er daglig leder i Odfjell SE.Foto: Arvid Steen

Kompetansen spres

Alma Clean Powers teknologi og forskningsutbytte, som for øvrig har utgangspunkt i miljø lenge før Aker Solutions-eierskapet, skal ikke gå tapt, loves det.

Almas teknologi vil bli dokumentert og tatt vare på med tanke på eventuelle muligheter i fremtiden. Flere av Almas kompetente medarbeidere har takket ja til jobb i Aker Solutions, andre har valgt å søke muligheter utenfor selskapet, sier Norum i Aker Solutions.
Både ammoniakk og LNG har vært aktuelle i de ulike nullutslippspilotene, og selskapet fikk så sent som i april i fjor 49 millioner fra Innovasjon Norge i miljøteknologitilskudd.

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med innovasjon Norge. De ønsker å komme tilbake til en kommentar.

Helga Cotgrove i Eidesvik Offshore.Foto: Eidesvik Offshore

Helga Cotgrove, midlertidig administrerende direktør i Eidesvik Offshore er taus overfor Kystens Næringsliv når vi spør henne om Alma Clean Power og prosjektet som nå er avsluttet.

– Alma har jeg ingen kommentar til.

– Det har vært knyttet mye forventninger til denne typen brennstoffceller. Hva tenker du nå?

– Det finnes mange andre alternativ, sier Cotgrove og peker på Apollo-prosjektet.

Der er offshore-rederiet partnere med Equinor, Wärtsilä, Maritime Cleantech og Breeze Ship Design, og med planlagt ammoniakkoppstart i 2026. Her er det en Wärtsilä ammoniakkmotor som vil bli installert [rettet 19.11.24 0945. Vi hadde skrevet at det dreide seg om brenselsceller, det stemmer ikke].

Opprinnelig var det EU-prosjektet Ship FC som skulle bruke Eidesvik-PSV-en «Viking Energy» til å teste Alma Clean Powers løsning.

Alma-prosjektet var imidlertid forsinket, og planen om test om bord i 2024 ville ikke blitt nådd.

(Vilkår)
Publisert 19. November 2024, kl. 04.02Oppdatert 20. November 2024, kl. 09.03
Alma Clean PowerKjell Inge RøkkeEidesvik OffshoreOdfjell SEAmmoniakk