Russerforbudet: Mistet oppdrag for nesten 150 millioner kroner
Verftssjefen ved Harstad Mekaniske mener at et politisk pennestrøk har tømt ordreboken. Det har gitt en hard vinter for det tradisjonelt russertunge reparasjonsverftet. Lenger nord varsler Kimek masseoppsigelser.
– Sanksjonene har rammet oss, og ikke russerne. Konsekvensen er at kundeanløpene er flyttet til andre havner.
Administrerende direktør Jan Oddvar Olsen ved Harstad Mekaniske – Hamek – er ikke nådig når han oppsummerer innstrammingene som ble innført 8. mai i fjor. Verftet ble ytterligere rammet da tilgangen til norske havner ble innsnevret til å omfatte kun tre havner. Harstad stod ikke på denne listen.
Påminnelse fra UD
I skrivet på Utenriksdepartementets hjemmesider heter det at «alle tjenester til russiske fartøy ved havneanløp er i utgangspunktet forbudt», med formål å «redusere russisk mulighet til å finansiere krigføring i Ukraina». Overtredelse er straffbart, om det er villede handlinger, misforståelser eller kunnskapsløshet.
Huitfeldt uttaler følgende til verft – trolig i alle hovedsak i Tromsø, Kirkenes eller Båtsfjord – som er i tvil:
– Jeg håper påminnelsen fører til at flere aktører søker Utenriksdepartementet om rettledning og eventuelle unntak fra sanksjonene der det er grunnlag for det.
Verftssjefen forteller om besøk fra både statsminister, næringsminister og finansminister, uten at vedlikeholdsoppdragene ble problematisert.
Mannsverk oppfatter derfor «påminnelsen» som en innstramming.
– Det å sette et lokalsamfunn fullstendig i spill uten en forutgående dialog er så talentløst at jeg aldri hadde trodd at det skulle kunne skje, sier han til NRK.
Kimek sysselsetter i dag 74 ansatte og 13 lærlinger. Kystens Næringsliv har gjentatte ganger forsøkt å få en kommentar fra Mannsverk.
120 til 150 millioner kroner
For verftssjefen i Harstad er påminnelsen en påminnelse han ikke trenger.
– Vi mistet oppdrag for mellom 120 og 150 millioner kroner basert på det vi normalt hadde tidligere, forteller Olsen.
Business as usual i Båtsfjord
Et av verftene som ligger i «riktig havn» er Barents skipsservice i Båtsfjord. Selv omtaler de seg selv å ha «lang erfaring og god kompetanse på reparasjoner og vedlikehold av norske og russiske fiskefartøy».
Daglig leder Bjørn Aarnes forteller til Kystens Næringsliv at det for dem fremdeles «dreier seg om reparasjoner og vedlikehold».
– Ikke en kjempestor økning, det vil jeg ikke si. Men vi opplever økning i omsetning fra russerne.
– Det har jeg ikke gjort noen stor analyse på.
«Makulerte ordreboken».
En økende grad av sanksjoner hadde allerede gjort norske verft ettertraktede, ettersom de russiske rederne ikke fikk fatt i deler, eller havnet i situasjoner der delene plutselig var blir svært dyre.
– Over natten ble vi satt på gangen, og UD makulerte ordreboken vår, sier Olsen.
– Ja, slik vi opplever det. Vi hadde til og med kontrakter vi ikke fikk lov til å fullføre.
Olsen forteller at verftet hadde takket nei til verftsoppdrag på grunn av høy ordreinngang og full ordrebok mellom januar og september.
Harstad Mekaniske var fra før det eneste norske verftet, bortsett fra verft i Tromsø og Båtsfjord, som hadde denne typen russiske kunder. Nå går både verftsoppdragene de måtte stå over og de russiske oppdragene til andre havner.
– Nå er det verftene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord som har lov til å ta imot russerne. Det har gitt oss en svært en utfordrende vinter, sier Olsen.
Verftssjefen har samtidig en viss forståelse for at store verftshavner prioriteres.
– Utfordringene i Kirkenes spesielt må være enda større enn for oss.
Vet ikke om de omfattes
Å opprettholde retten til å anløpe de tre havnene har vært et ledd i å pleie Norges spesielle fiskerisamarbeid med nabolandet i øst.
Det norske forbudet mot anløp og tjenester er heller ikke helt uten smutthull. På Utenriksdepartementets hjemmesider heter det at det er «mulig å søke unntak for tjenester «beregnet på maritim sikkerhet».
Terskelen for å søke unntak er også høy: «En kan for eksempel ikke få unntak for planmessig vedlikehold», er beskjeden fra Utenriksdepartementet.
– Jeg kjenner ikke til at vi omfattes, nei, sier Olsen.
Han har vært i dialog med både Utenriksdepartementet og nærings- og fiskeridepartementet uten at dette har vært tema.
Russeranløpene var problemfrie før sanksjonen, forteller han.
– Rent vedlikehold, og der tolletaten jevnlig gjorde kontroller, uten funn.
(Vilkår)