Salt Ship Design leverer design til hemmelig kunde

Fartøyene skal stå ferdige i løpet av 2027.

Slik vil PaxOceans nye OCVer fremstå.
Slik vil PaxOceans nye OCVer fremstå.Foto: PaxOcean

Norske Salt Ship Design har designet to avanserte offshore OCV - konstruksjonsfartøy - for et så langt ikke navngitt europeisk rederi.

Kilder i shippingmiljøene antyder imidlertid at det er kyprioten John Fredriksen og hans Seatankers-rederi som står bak ordren. Det skriver nettstedet Riviera.

Det er i tillegg opsjon på to ekstra fartøy.

Fartøyene skal bygges ved PaxOcean sitt skipsverft i Zhoushan, Kina, og er basert på Salt Ship Designs SALT 310-design.

Levering skal skje i løpet av 2027.

Designen er fra norske Salt Ship Design.Foto: PaxOcean

Krevende bruk

Fartøyene har en lengde på 123,4 meter og et dekksareal på 1750 kvadratmeter, og er utstyrt med teknologi for krevende operasjoner i offshore energisektor.

Utrustingen omfatter en 250-tonns aktiv hevekompensert kran, DP2 dynamisk posisjonering og kapasitet til å huse to ROV-er.

Fartøyene kan innkvartere opptil 123 personer og er tilrettelagt for kabellegging og moonpool-operasjoner.

Salt Ship Design har forberedt fartøyene for alternative drivstoff som metanol, og utstyrt dem med et 1000 kilowattimer batterisystem.

Designen legger til rette for fleksible operasjoner innen både tradisjonell og fornybar energiproduksjon.

(Vilkår)
Publisert 9. January 2025, kl. 10.00Oppdatert 9. January 2025, kl. 22.23
PaxoceanSalt Ship Design