Samba-takter for designerne i Progreen

Progreen-design står i sentrum når Samba Marin bestiller to nye hybridfartøy. Byggoppdraget gikk til Pula.

Det andre og tredje fartøyet i P18C-serien.
Det andre og tredje fartøyet i P18C-serien.Foto: Progreen

Samba Marin satser videre på bærekraftige maritime løsninger med bestilling av to nye hybridfartøy fra Tehnomont Shipyard, lokalisert i havnebyen Pula i Kroatia.

De 18 meter lange arbeidskatamaranene av typen P18C Battery Hybrid Workboat er utviklet av det norske designselskapet Progreen AS i Fitjar.

Byggeprosessen starter i løpet av 2025, med levering planlagt etter henholdsvis 21 og 24 måneder.

Mye batteri om bord

Progreen har utviklet en fartøystype som, ifølge en pressemelding, skal kombinere kraftig ytelse med miljøvennlig drift.

Fartøyene er utstyrt med store batteripakker – én på 1012,5 kilowattimer og én på 787,5 kilowattimer – og et avansert energistyringssystem som muliggjør optimal utnyttelse av elektrisk drift i kombinasjon med landstrøm.

Katamaranene får et dekksområde på 120 kvadratmeter, kraftige kraner og fremdriftssystem basert på to elektromotorer på 375 kilowatt hver. Fartøyene bygges i henhold til DNV-GL-standarder, og er tilpasset norske krav for mindre lasteskip.

Tett samarbeid

Dette er det andre og tredje fartøyet i P18C-serien Samba Marin bestiller fra Tehnomont-verftet, og er også en videreføring av et tett samarbeid mellom verft, rederi og designmiljø.

Ifølge Samba Marin er valget av Progreen som designpartner en «strategisk investering i fremtidens maritime operasjoner». Der ser selskapet et voksende marked for hybridfartøy, spesielt innen havbruk og offshore service.

(Vilkår)
Publisert 11. April 2025, kl. 10.17Oppdatert 11. April 2025, kl. 10.37
ProgreenSamba M;arin