Samler Verfts-Norge til ett rike – igjen
Årets happening i Ålesund står for døren. Vi har snakket med den som kanskje er aller mest spent.
Stål Heggelund leter etter riktig formulering. Han ler.
– Jeg må dempe antall superlativer, så kanskje at det er et innovativt program med internasjonale impulser.
– Vi samler de beste vi har.
Tradisjonelt har den årlige konferansen i regi av Norsk industri samlet verftstopper, leverandørindustri, bransjefolk og politikere til å snakke både fag og kommers.
Ongoing dialog
– Tanken er som alltid å gi deltakerne ny inspirasjon, ny informasjon og bidra til å sette retning for norske bedrifter.
Fjorårets konferanse dreide seg i stor grad om norsk konkurranseevne.
– Håndfaste prosjekter. Vi satser på at også årets konferanse skal resultere i forpliktende arbeid som vi skal følge tett opp, sier Heggelund.
Vinkler og stjerner
Skal vi tro Heggelund tenker også det store utlandet i de samme baner.
– Påmeldingen reflekterer noe av den interessen utlandet har for norsk industri, med en forholdsvis stor ansamling av vinkler og stjerner.
Første dag er nemlig i stor grad viet Forsvarets langtidsplan, beredskap og utfordringer – men også mulighetene det store forsvarsløftet gir ut over landegrensene.
– Rett og slett de militære mulighetene på den industrielle siden, supplerer Heggelund – som formelt er bransjesjef i Maritim bransjeforening og Havbruksleverandørene.
God interesse
Så langt er påmeldingen på linje med fjorårets konferanse, der mellom 350 og 380 deltakere «gjorde Ålesund».
– Jeg opplever at interessen er like stor, og så langt har vi i overkant av 350 påmeldte.
Den andre dagen, onsdagen, samler det som så langt er blant de skarpeste – og fysiske – hjernene på kunstig intelligens.
– Her ligger Norge langt fremme, og vi stiller med hjemlige størrelser som Ulstein, Vard, NTNU og Sintef. Samtidig vil forskere blant annet fra The Alan Turing Institute gi oss pulsen på det som skjer opp mot KI i England.
Heggelund målbærer brannfakkelen om at Norge i langt større grad må ta i bruk KI for fortsatt å være en ledende sjøfartsnasjon.
– Kanskje ikke direkte, men KI må tas i bruk i større grad, ikke minst for å sikre blant annet CO₂-reduksjon og langsiktig konkurransekraft.
(Copyright)