Satser på skipsverft i gigantisk, tysk ubåtbunker
Bunkeren møtte byggestopp i 1945. Nå får den nytt liv med god kapasitet og sentral plassering. Så langt er det ingen ubåter i sikte.
For Erik Ianssen og resten av Selfa Arctic-teamet i Trondheim handler nemlig de nye dokkplanene om gjenbruk av en massiv betongkoloss – og om ferger, fôrflåter, lasteskip og hurtigbåter.
– Hurtigbåter er veldig aktuelt, sier Ianssen til Kystens Næringsliv.
Tiårskontrakt i boks
I fjor sommer landet Selfa tiårskontrakt med Norled, etter at fergerederiet vant anbud på sentrale hurtigbåtruter i og utenfor Trøndelag. Det kan bety viktige sørvis- og reparasjonsoppdrag for rutene mellom Trondheim og Kristiansund, Brekstad og Vanvikan.
En av tre
Erik Ianssen
Totalt bygget tyskerne tre store ubåtbunkere i Norge under krigen, med Bruno på Laksevåg i Bergen og Dora I og den uferdige Dora II i Trondheim. Både i og rundt Trondheim ble store verftsområder bygget og planlagt.
Der tyskerne for 82 år siden satset tungt og trygt i støpte omgivelser på å gjøre sørvis på de beryktede ubåtflotiljene av «grå ulver», er det langt fredeligere oppdrag Ianssen sikter seg inn på.
I den uferdige bunkeren er det heller ikke et fem meter tykt betongtak å stange hodet i.
Alt av nybygg foregår på Rødskjær i Harstad, mens det tidligere hovedkontoret i Trondheim har vært satset på som reparasjonsverft.
Selfa Arctic
Selfa Arctic-verftene i Trondheim og på Rødskjær – et resultat av sammenslåingen med Arctic Boat Rødskjær i 1997 – er heleid av daglig leder Erik Ianssen gjennom hans eget Industriparken AS. Deri ligger også eierskapet i Hymatech, som utvikler og markedsfører innovative framdriftsløsninger, både til nybygg og til retrofit om bord i den minste flåten. Familieselskapet har røtter tilbake til 1872, og startet med båter som Selfa først i 1979. Hymatech ble etablert i 2019.
To av verdens første
Her er Selfa-sjefen primus motor for et bredt teknologisamarbeid som også omfatter løsninger fra Selfa, Hymatech i tillegg til idéer rundt infrastruktur.
– Akkurat nå holder vi på med en fiskebåt som skal leveres i mars. Den utvikles for hydrogendrift i samarbeid med Siemens Energy, og skal til Øra AS. Det er samme rederi som i sin tid kjøpte den aller første elektriske sjarken. Ikke et helt enkelt prosjekt, røper verftssjefen.
Opplevde batterikutt
Det ga også utfordringer for Selfas satsing mot nullutslippsløsninger.
– Vi selger fossilbåter igjen. De ansatte må jo få lønn, sa Ianssen.
Fjoråret endte, til tross for en liten økning på inntektssiden, med et resultat før skatt på -3,7 millioner kroner mot -400.000 året før. Høyere finans- og rentekostnader tar mye av skylden, samt:
– Teknologisk utvikling koster, spesielt når du bruker alt av energi til grønn omstilling.
– På oppdrettssiden skjer det et enormt teknologiskifte.
– De er ikke komme så langt, men det er samtidig ikke noe grunnlag politisk eller interesse i markedet. Havbruk har framoverlente leverandører og krav fra kjøpere. Det er stor forskjell.
Stor kapasitet
– I år går det bedre økonomisk. Vi satser hardt både på nybygg og ombyggingsmarkedet, og har bra ordreinngang. Satsingen på tørrdokken er en del av dette arbeidet.
– Trondheim verft, som i prinsippet tok over stafettpinnen etter Trondheim mekaniske verksted, startet faktisk opp her i 1990.
Trondheim verft gikk i sin tur konkurs i 2009.
– Etter det har dokken vært fylt og tømt, så det gjenstår å se at alt fungerer og få godkjenninger på plass.
– Tanken er sambruk, og de bruker ikke dokken hele året.
God interesse
Så langt er ingen håndfaste avtaler på plass, og Selfa velger ennå å snakke lavmælt om tilbudet.
Men det kan treffe godt, tror Ianssen.
– Vi har positiv respons, og det blir å tette noe av et hull i tørrdokktilbudet mellom Ålesund og Rørvik.
– Vi er ikke avhengig av heisen nå, men kommer i starten ikke til å prioritere fartøy som bare akkurat går inn i tørrdokken.
For:
– Det skjer masse her hos oss akkurat nå.
– Ikke som vi kan gå offentlig ut med.
(Copyright)