Seildebut hos Klaveness

Klaveness Combination Carriers tar sitt første steg innen vindkraft med bound4blue eSAIL-systemet på det nye CABU III-bygget.

bound4blue eSAIL-systemet ser slik ut. De høye mastene har ikke tradisjonelle seil, men en luftsugingsteknologi som har samme effekt som vind. Teknologien blir mer og mer vanlig.
bound4blue eSAIL-systemet ser slik ut. De høye mastene har ikke tradisjonelle seil, men en luftsugingsteknologi som har samme effekt som vind. Teknologien blir mer og mer vanlig.Foto: bound4blue eSAIL-systemet

Et datterselskap av Klaveness Combination Carriers (KCC) ASA har inngått en avtale med skipsbyggerne Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. Ltd. og Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding Co., Ltd. om å installere sitt første vindassisterte framdriftssystem.

Leveransen skal sjøsettes i tredje kvartal 2026.

Nybygget blir en av de første tank- og tørrlastskipene med bound4blue sin avanserte WAPS-teknologi, får en seilmasthøyde på 24 meter, melder selskapet i en børsmelding.

KCCs valg av bound4blue-løsningen kom etter en omfattende evaluering av alternative seilteknologier, hvor eSAILs ble ansett som den mest effektive for de evaluerte skipene og handelsrutene.

Bound4blue sine eSAILs utnytter vindkraft for å generere framdrift, noe som reduserer drivstofforbruket og utslippene fra skipets hovedmotor, melder selskapet i en børsmelding.

Installasjonen av eSAILs er en del av KCCs miljøambisjon om å redusere karbonintensiteten til flåten med over 45 prosent sammenliknet med 2018 innen slutten av tiåret.

(Copyright)
Publisert 30. October 2024, kl. 10.44Oppdatert 30. October 2024, kl. 10.58