Selskapet er nøkkelen til Norges største oppdrag. Det har utlandet merket seg.

- Vi må bli bedre til å tenke i større skala og gjøre den maritime teknologien til et enda større norsk eksportprodukt, sier Kongsberg Maritime-sjef.

Lisa Edvardsen Haugan leder Kongsberg Maritime. Teknologien bedriften utvikler er verdenskjent, og benyttes av mer enn 30.000 fartøyer globalt. Nå ser hun frem til forsvarsprosjekter.
Lisa Edvardsen Haugan leder Kongsberg Maritime. Teknologien bedriften utvikler er verdenskjent, og benyttes av mer enn 30.000 fartøyer globalt. Nå ser hun frem til forsvarsprosjekter.Foto: Ulrik Øen Johnsen

– Vi er opptatt av å se på muligheter. Akkurat nå vil vi jobbe med alle de fire aktørene som er en del av anbudsrunden. Så er det noen andre som har beslutningsmyndigheten, sier Kongsberg Maritime-leder, Lisa Edvardsen Haugan til Kystens Næringsliv.

Selv om det er flere ukjente faktorer rundt hvem som vil bygge selve fregattene, forteller Kongsberg Maritime-sjefen at det ligger et vel så stort potensiale for selskapet i resten av standardfartøyene som skal leveres.

Offisielt er det fire land som er aktuelle til å stikke av med Norges største investering i sjøforsvar gjennom tidene: Storbritannia, Tyskland, Frankrike og USA konkurrerer nå om å få bygge nye norske fregatter.

Fra kontorene i teknologibyen Kongsberg, leder administrerende direktør Lisa Edvardsen Haugan en av Norges viktigste industribedrifter.

Med over 7.000 ansatte fordelt på over 30 land, er Kongsberg Maritime en sentral aktør i den globale maritime industrien.

Kongsberg Maritime utvikler teknologi som styringssystemer for skip, autonome fartøy og løsninger for nullutslipp.

I en tid der forsvarskontrakter utgjør en økende andel av framtidige oppdrag, må Kongsberg Maritime holde seg i front for å hevde seg i en stadig tøffere global konkurranse.

Vil ikke gjette på kontraktsvinner

Kongsberg Maritime har allerede fotfeste på internasjonale fregattprogram.

Samtidig vil ikke Haugan gjette hvilke land som stikker av med kontrakten på de nye norske fregattene som nå skal bygges.

– På noen av fregattene leverer Kongsberg Maritime allerede i dag. Vi har blant annet propell-leveranser til britiske Type 26 (fregatt), forteller Haugan.

Kongsberg Maritime utvikler og produserer blant annet navigasjonsutstyr. Her fra en simulator plassert i hovedkvarteret i Kongsberg.Foto: Ulrik Øen Johnsen

Kongsberg Maritime-sjefen påpeker at det fortsatt er mye som er åpent og ukjent i anbudsprosessen.

– Vi får se. Vi er opptatt av å utforske alle muligheter og ikke lukke noen dører. Vi kan arbeide med alle aktørene som ønsker å levere til Sjøforsvarets opprustning, sier hun.

For Kongsberg Maritime handler det om å bidra med teknologi som har bred anvendelse.

– Det som er særlig viktig for oss er å få produkter inn i prosjektene rundt de standardiserte fartøyene sier Haugan.

Klar for store forsvarskontrakter

Regjeringen har besluttet å anskaffe 28 nye standardiserte fartøy til Sjøforsvaret, fordelt på ti store havgående og 18 mindre kystnære skip fram mot 2036 som en del av langtidsplanen for Forsvaret.

– Dette er utrolig viktig for Kongsberg Maritime, sier Haugan om forsvarsplanene som fortsatt er i startgropen.

Kongsberg Maritime har hovedkvarter i Kongsberg, men er til stede i over 30 land.Foto: Ulrik Øen Johnsen.

Sammen med resten av selskapene i Kongsberg Gruppen har Kongsberg Maritime jobbet aktivt over mange år med å forberede seg på forsvarskontraktene.

Nå ser Haugan store muligheter for å levere utstyr og teknologi til de nye fartøyene.

– Vi vil selvfølgelig se på hva vi kan levere. Det er mye vi potensielt kan bidra med. Samtidig er vi klare over at dette skal være et løft for hele den maritime klyngen, sier Haugan.

Må tenke større

Haugan peker også på behovet for å satse internasjonalt, og at forsvarskontraktene kan bli en rampe for mer eksport av norsk maritim teknologi.

– Vi jobber for at dette skal bli en god eksportvare. Norge må bli flinkere til å tenke stort og utvikle løsninger som også kan selges til andre land, sier hun.

Hun mener Norge har vært flinke til å teste ny teknologi, men mindre gode til å ta den videre ut i verden.

– Vi har ofte vært tidlig ute med piloter, men vi må også bli bedre til å tenke i større skala og gjøre den maritime teknologien til et enda større norsk eksportprodukt, sier Haugan.

Store muligheter for maritim klynge

Det har vekket stor oppmerksomhet og usikkerhet internasjonalt etter at Trump-administrasjonen i USA har presentert en rekke tiltak som vil påvirke internasjonal handel og samarbeid.

Haugan sier til Kystens Næringsliv at Norge skiller seg ut i verdenssammenheng som en komplett maritim klynge. Det mener hun er en viktig bidragsyter til konkurransekraften i hele næringen her hjemme.

Kongsberg Maritime er kjent for å levere navigasjonssystemer og teknologi til skip verden over.Foto: Ulrik Øen Johnsen

– Jeg vil trekke fram nærheten til hele verdikjeden. Det er lett å etablere kontakt, og vi har små miljøer i Norge hvor du faktisk møter hele verdikjeden, sier Haugan.

Hun mener at det skaper en helt spesiell dynamikk for innovasjon og kunnskapsdeling.

– Det som er fordelen med gode klynger, er at arbeidskraften beveger seg mellom bedriftene. Det gjør at kompetanse og erfaring flyter på tvers, og det har en kjempeverdi, sier Haugan.

Det merkes også når Kongsberg Maritime møter kunder i utlandet.

– Vi blir godt tatt imot, og vi er godt kjent i industrien vi opererer i. Vi er anerkjent for å levere produkter av høy kvalitet og med høy teknologisk innhold, sier Haugan.

(Vilkår)
Publisert 28. May 2025, kl. 03.01Oppdatert 28. May 2025, kl. 09.35
Kongsberg MaritimeEksportFregatter