Ser for seg et tett skotsk–norsk samarbeid i 2025
Hun ble hentet «over dammen» til rederiet North Star i Aberdeen. Nå sendes rederiansatte med skotsk logo på brystet i retur for å bygge relasjoner med norske underleverandører.
Talmo er en av de mest kjente lederne innen norsk shipping. De fleste i bransjen vet hvem hun er.
I tillegg var hun sjef da Eidesvik satt sin femte verdensrekord i ny grønn teknologi.
Første arbeidsdag hadde hun i desember.
Hun har selvsagt ikke «glemt» gamlelandet etter bare noen uker i sjefsstolen i Storbritannias største offshore-rederi.
– Ja, det er North Star-personell i Norge nå som snakker med verft og underleverandører. Flere er på vei. Vi har allerede fartøy under bygging hos Vard. Den første gjengen som ble sendt over følger verftet opp. Så får vi se etter hvert hva mer som dukker opp, sier Gitte Talmo til Kystens Næringsliv.
Gitte Talmo, North Star-sjef.
– To av dem bygges i Romania (på Braila-verftet) og skal til Langstein, Norge, for utrustning og ferdigstilling. Våre fartøy Grampian Eagle og Grampian Kestrel ankommer Langstein-verftet i løpet av første kvartal 2025, sier hun.
Mange likheter mellom Bømlo og Aberdeen
Overgangen fra Eidesvik Offshore, der 22 år ble tilbrakt, til et internasjonalt miljø byr på både utfordringer og muligheter.
– Det var en sjanse som bare dukker opp én gang i livet. Jeg har alltid drømt om en internasjonal karriere. Når den bød seg kunne jeg ikke si nei. Det hadde jeg angret på, sier hun.
Før hun legger til:
– Shipping er en internasjonal bransje. Det er ikke så stor forskjell fra et stort rederi fra Bømlo til North Star i Aberdeen, sier hun.
– Det var en veldig tung avgjørelse, både profesjonelt og personlig. Jeg har mange gode venner i Eidesvik, men når denne unike muligheten dukket opp, følte jeg at jeg måtte gripe den. Slike sjanser kommer ikke ofte. Jeg har alltid hatt et internasjonalt perspektiv, og å ta dette steget var en naturlig utvikling for meg.
North Star har en lang 138 år gammel historie – og er et stort selskap med 50 skip og rundt 1500 ansatte.
Voldsom vekst med litt «galskap»
Talmo har fått noen heftige mål hun skal bidra til å få i havn.
– Ambisjonene er store, med vekstplaner om å ha 40 serviceoperasjonsskip (SOV-er) innen 2040. Det er både spennende og heftig å være en del av en så offensiv vekststrategi.
– Det skal være lov å være litt gal hos North Star også. Og det skal være lov å være kreativ og teste ut teknologi ingen andre har testet ut før. Men det viktigste er at skipsnæringen blir mer miljøvennlig, sa Gitte Gard Talmo engasjert til Kystens Næringsliv tidligere i år.
«Galskapen» handler om å våge. Om å tenke kreativt. Rederier blir ofte beskyldt for å være konservative. Men ikke med Talmo om bord i sjefsstolen.
– Jeg tar med meg galskapen og lidenskapen! Shipping handler alltid om å være tilpasningsdyktig. Det er en bransje som aldri står stille, og det gjelder å holde følge. Jeg vil innføre den framoverlente måten å jobbe på hos North Star også. Bare gi meg litt tid. jeg har kun vært her noen uker, sier hun.
En sosial måned
– Det har gått greit! Jeg startet i desember, som jo er en sosial måned. Det har vært julefester og «icebreakers» som har gjort overgangen enklere.
– Det er forskjeller, men også mange likheter. Begge selskapene er fullintegrerte rederier med sterke systemer, solid tonnasje, og lange kunderelasjoner. Det er noe vi deler som shippingnasjoner både i Norge og Storbritannia. Begge selskapene har røtter i fiskeri, men har beveget seg over i offshore.
Litt av forskjellene er selvsagt kulturen, forteller hun. Men hun har tenkt å ta med seg litt av den litt mer norske, folkelige måten å drive business på.
– Forretningskulturen er nok den største forskjellen. Norge har en flatere kultur, mens her i Storbritannia er det mer hierarkisk. Det er likevel en kultur hvor man kan påvirke i positiv retning, og som shippingfolk er vi vant til å tilpasse oss, sier hun.
Snikinnfører det beste av norsk arbeidskultur
– Eidesvik har en helt unik kultur som er vanskelig å kopiere. Samtidig har North Star en veldig fin gjeng med et sterkt fokus på å bli mer miljøvennlige. Her diskuterer vi det «umulige», og det er en nysgjerrig og teknologioptimistisk kultur. Jeg tror ikke på en «hvem gjorde feil»-kultur, men på høyt under taket, og jeg ser mye av det her.
– Etter 22 år i Langevåg har det vært en stor overgang. Jeg har beholdt småbruket mitt hjemme med hester blant annet. Barndomshjemmet til jentene mine betyr mye for meg. Samtidig trives jeg her i Aberdeen og ser på dette som en spennende ny fase i livet.
Men hun har ikke «giftet» seg med den skotske byen, som omtales ofte som The Granite City, «granittbyen», fordi en stor del av byen er oppført i granitt.
– I'll be back …
Den er også kjent som «rosenes by» på grunn av alle parkene og hagene der det vokser hundretusener av roser.
– Jeg kommer nok en gang tilbake til Langevåg og småbruket. Det er jeg helt sikker på. Men det blir når det blir. Nå er det galskap og lidenskap for all pengene i North Star, sier hun engasjert.
(Vilkår)