Den nye kontrakten for Siem er en kontraktsforlengelse i Taiwan, der ankerhåndtereren Siem Topaz nå er sikret havvindoppdrag inn i fjerde kvartal neste år.

Støvsugd for PSV-er

Siem Topaz var allerede under kontrakt i Østen. Det hete markedet i norsk sektor av Nordsjøen skyldes delvis at fartøy forlater og kommer til å fortsette å forlate Nordsjøen for oppdrag i andre verdensdeler.

– Selv om dagratene for PSV-er generelt har vært lavere enn mange rederier hadde håpet før årets sesong, har det vært mange tilfeller der kunder har opplevd sterke begrensinger på tilgjengelige fartøy i norsk sektor. Ankerhåndterere har blitt brukt til utstyrsfrakt som reserveløsning, skriver Seabrokers Chartering i sin markedsrapport for august.

Da Solstad la frem rekordresultater for andre kvartal, opplyste rederiet at Taiwan i øyeblikket er et viktig marked for havvindoperasjoner, mens det er høy olje- og gassaktiviteten blant annet Brasil og Guyana.

Dof, som også leverte knallresultat i andre kvartal, opplever samme utvikling.

– Både i Brasil og Guyana er det høy aktivitet som vil vedvare. Vi oppnår høyere rater og bedre marginer på prosjektene, og er svært fornøyd med driften, sa konsernsjef Mons Aase under kvartalspresentasjonen.

Ankerhåndterere forsvinner

Seabrokers Chartering påpeker i markedsrapporten for august at markedet for ankerhåndterere i norsk sektor også har vært trangt i august.

– Det har vært tilfeller der markedet har vært komplett utsolgt, og flere fartøy er forventet å forlate Nordsjøen. Dette gir bekymring på kundesiden, skriver selskapet.

Solstad sender i fjerde kvartal i år fem store ankerhåndterere til oppdrag utenfor Kongo, etter å ha hanket inn en stor kontrakt med Ocean Installer.

Benytter opsjoner

De gunstige markedsvilkårene har fått Dof til å «synde» mot en hav konsernets hovedstrategier fremover: Å fokusere på nedbetaling av gjeld fremfor flåteutvidelse.

Dof har benyttet opsjonen på å kjøpe ankerhåndtereren Skandi Iceman. Under kvartalspresentasjonen karakteriserte Mons Aase prisen som «betydelig lavere enn markedsverdien».

I mai benyttet rederiet seg også av opsjonen på å kjøpe ankerhåndtereren Skandi Hera og CSV-en Skandi Darwin.