Sier nei til hurtigbåt mellom Bergen og Ålesund via Stad skipstunnel

Skal en slik rute bli opprettet etter at Stad skipstunnel er ferdig, må hver passasjer subsidieres med rundt 1.000 kroner, ifølge en utredning.

Båtruten anslås å ville koste fylkeskommunene 60 millioner kroner årlig.
Båtruten anslås å ville koste fylkeskommunene 60 millioner kroner årlig.Foto: Stad skipstunnel

Det er fylkesadministrasjonen i Møre og Romsdal fylke som i sin saksinnstilling til politikerne i samferdselsutvalget sier nei til båtruten. Denne har vært ett av de viktige argumentene for å bygge Stad skipstunnel.

– Ikke håndterbart

– Et nytt fylkeskryssende tilbud er ikke håndterbart innenfor dagens økonomiske situasjon. Nytten av tilbudet, med maksimalt 200 reisende per dag fordelt på tre avganger i hver retning, står ikke i forhold til kostnadene som fylkeskommunene tar på seg, skriver fungerende fylkeskommunedirektør Gunn Randi Seime i innstillingen til samferdselsutvalget.

Rådet kommer på bakgrunn av en utredning gjennomført av konsulentselskapet Cowi. Ifølge Sunnmørsposten vil fylkespolitikerne i Vestland fylke få samme negative råd når de skal behandle saken.

Massiv subsidiering

Det er lavt passasjergrunnlag og høye kostnader, kombinert med usikkerhet rundt en eventuell statlig støtte, som nå får fylkesadministrasjonen til å si nei.

– Rapporten viser at passasjergrunnlaget for ruta er lavt med 120–200 passasjerer per dag fordelt på to båter og 4–10 avganger avhengig av alternativ. Med en kostnad på 55–70 millioner kroner vil det samlet tilskuddet ligge i området 950–1200 kroner per reisende avhengig av rutealternativ, skriver Seime i saken til samferdselsutvalget.

I et slik regnestykke må ruten årlig støttes med 30 millioner kroner fra Vestland fylke og tilsvarende sum fra Møre og Romsdal fylke.

(Vilkår)
Publisert 5. November 2022, kl. 17.19Oppdatert 8. November 2022, kl. 19.54
Stadt skipstunnel