Signerte stor marinekontrakt i Frankrike
En helt ny klasse franske marinefartøy velger norsk teknologi for å få soldatene raskt på vannet.
Vestdavit fra Bergen har landet en prestisjetung kontrakt med den franske marinen, og skal levere båthåndteringssystemer til syv nye patruljeskip som bygges i Frankrike.
– Frankrike har blitt et av våre absolutt største markeder. Vi har hatt en fin utvikling med kunden vår, og franskmennene bygger mye for egen marine, og for andre land.
Daglig leder i Vestdavit, Rolf Andreas Wigand, sier til Kystens Næringsliv at prosjektet sikrer selskapet god aktivitet og omsetning i årene fremover.
– Her er det snakk om syv skip med opsjon på tre til. Kontrakten er verdt flere titalls millioner kroner, med en horisont og god ordrebok på flere år fremover, sier Wigand.
Tidligere har Kystens Næringsliv skrevet at en davit fra Vestdavit, til krigsskip, koster rundt 20 millioner stykket. Davitene til franskmennene ligger nok i samme prisleie, etter det Kystens Næringsliv erfarer.
Rigger seg for norske forsvarskontrakter
Maritim industri i Norge venter for tiden spent på hvem som stikker av med kontrakt for å bygge de nye fregattene.
Wigand sier Vestdavit er godt posisjonert, uavhengig av hvem det blir som får oppdraget fra regjeringen.
– Det er vanskelig å si hvem som får de norske kontraktene på fregattbygging, men vi er dialog med alle de fire aktørene som nå kjemper om oppdraget, sier Wigand.
– Her har skipsverftene vunnet en kontrakt med franske myndigheter. Når de har vunnet kontrakten, går de ut i sine leverandørnettverk med spesifikasjoner. I dette tilfellet var det trangt, og vi var nødt til å tenke nytt og utvikle en ny davit for dette prosjektet, forklarer Wigand.
Kontrakten føyer seg til rekken av internasjonale forsvarsleveranser for Vestdavit, slik Kystens Næringsliv tidligere har omtalt:
– Det viser hvilken tillit Nato-mariner over hele verden har til våre systemer, og bekrefter samtidig den gjennomprøvde påliteligheten i vår PLR-serie, sier Wigand.
PLR står for «Pivoting Lifting Ramp», og er en type båthåndteringssystem spesielt designet for sjøsetting og opptak av mindre fartøy.
Totalt skal det leveres 14 daviter og like mange bommer til de nye Patrouilleurs Océaniques – en ny generasjon havgående patruljefartøy som skal styrke Frankrikes marinekapasitet verden rundt.
Skipene skal bygges ved tre ulike verft i Frankrike. Levering fra sommeren 2025 til høsten 2029.
Skal tåle røff sjø
Vestdavit skal levere den spesialutviklede daviten PLR-5004, som er laget for å håndtere hurtiggående båter på opptil 7,5 tonn, selv i sjøgang opp til styrke 4 (høy sjø).
Skipene kan operere i opptil 30 dager i strekk, og skal blant annet brukes til overvåking, sikring av fransk farvann, og internasjonale operasjoner.
Om Vestdavit
- Norsk leverandør av avanserte båthåndteringssystemer
- En davit er en kran som stikker ut over en kant for å heise gjenstander opp eller ned. Om bord på skip brukes den gjerne i par for å holde og senke livbåter.
- Vestdavit har levert over 2200 daviter til kunder over hele verden
- Leveranser hovedsakelig til mariner, kystvakter og offshoreindustrien
- Har utviklet innovative løsninger som Mission Bay for automatisert håndtering av bemannede og ubemannede fartøy
- Brukes i dag av flere Nato-mariner og aktører i energisektoren internasjonalt
Økende etterspørsel
Vestdavit har nå over 40 slike systemer i bruk på marine- og kystvaktskip verden rundt, og etterspørselen øker. Selskapet utvikler også neste generasjons løsninger, inkludert Mission Bay, et helautomatisert system for både bemannede og ubemannede fartøy.
Kystens Næringsliv har tidligere skrevet flere saker om Vestdavits internasjonale kunder.
Både US Navy, og den australske marinene velger bergensselskapet når de skal utstyre fartøy.
Fransk marine moderniserer flåten
Målet er å erstatte aldrende fartøyer, inkludert D'Estienne d'Orves-klassen og Flamant-klassen, med ti nye havgående patruljefartøy innen 2035.
De første sju skipene ble bestilt i november 2023, med planlagt levering mellom 2027 og 2030.
Nå blir Vestdavit en viktig del av denne fornyelsen.
Byggingen av de nye patruljefartøyene involverer flere franske verft, inkludert Piriou, Constructions Mécaniques de Normandie (CMN) og Socarenam.
Naval Group leder det industrielle teamet, og er ansvarlig for design og leveranse av kampsystemene.
(Vilkår)