Sikret seg 50-millionerskontrakt med spansk verft

Brunvoll har inngått kontrakt med det spanske verftet Astilleros Gondan om levering av en pakke med azimuth-thrustere til et Østensjø-fartøy.

Brunvoll leverer thrustere til Østensjø. Kontrakten fikk Brunvoll av et spanks rederi.
Brunvoll leverer thrustere til Østensjø. Kontrakten fikk Brunvoll av et spanks rederi.Illustrasjon: Salt Ship Design

Etter det Kystens Næringsliv erfarer, er kontrakten verd nærmere 50 millioner kroner.

Stordabuene fra Salt Ship Design står for designet av Offshore Supply Vessel-fartøyet.

Fartøyer vil ha seks thrustere fra Brunvoll, hvorav tre er azimuth-fremdriftsthrustere og de tre andre er opptrekkbare azimuth-thrustere.

Betyr mye for Brunvoll

– Å få utstyre enda et av Østensjøs flaggskip er en stor ære. Edda Freya er en av Brunvolls beste referanser, og vi er sikre på at dette fartøyet også vil være blant de beste, sier Bernt Rune Riksfjord, salgssjef i Brunvoll.

Bernt Rune Riksfjord.Foto: Brunvoll

Hos Østensjø har de vært bevisst på hvorfor de valgt denne typen thrustere fra Brunvoll:

– Vi har valgt å ha tre opptrekkbare azimuth-thrustere i forskipet. Vi opplever noen ganger at tunnel-thrustere ventilerer under DP-operasjoner i grov sjø, og de opptrekkbare thrusterne løser dette problemet, sier Egil Arne Skare, Chief Project Officer hos Østensjø Rederi.

Østensjø Rederi skal etter planen ta levering av fartøyet i andre halvdel av 2027.

Dette skal de levere:

  • Brunvolls leveranse består av tre azimuth-fremdriftsthrustere i akterenden av fartøyet, hver med en effekt på 1900 kW.
  • I forskipet vil fartøyet ha tre opptrekkbare azimuth-thrustere på 1600 kW, hvorav to av thrusterne også vil fungere som tunnel-thrustere i opptrukken posisjon. Alle thrusterne er designet for å møte de strenge kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner, inkludert høy rotasjonshastighet og rask propellakselerasjon.
  • Denne konfigurasjonen, med tre opptrekkbare azimuth-thrustere i baugen på denne typen fartøy, er unikt. Tradisjonelt har denne typen fartøyer vært utstyrt med en opptrekkbar azimuth-thruster, samt to tunnel-thrustere. Arrangementet på dette skipet vil forbedre DP-kapabiliteten og vil samtidig forbedre systemets redundans og operasjonelle ytelse, melder Brunvoll i en melding.

De kombinerte opptrekkbare azimuth- og tunnel-thrusterne er av Brunvolls nyeste og mest kompakte design, med en betydelig lavere byggehøyde sammenliknet med tradisjonelle kombinerte azimuth/tunnel-thrustere.

Dette gir mulighet for et plasseffektivt arrangement.

(Vilkår)
Publisert 13. November 2024, kl. 08.02Oppdatert 13. November 2024, kl. 08.02
BrunvollØstensjø GroupBernt Rune Riksfjord