Sikret seg en kontrakt med Wilson til 93 millioner kroner
Norwegian Electric Systems (Nes) skal levere kraftsystemet til åtte nye bulkskip til Wilson. – Det vil dryppe oppdrag på flere norske leverandører, sier Nes-sjefen.
– Dette er en fantastisk kontrakt for oss i et helt nytt segment. Vi har jobbet med denne kontrakten i nesten to år. Derfor var det veldig gledelig at Wilson valgte Nes. Det er også hyggelig å registrere at vi har fått oppdraget med å bygge dieselelektrisk framdrift for dem, sier Siv Remøy-Vangen, administrerende direktør i Nes til Kystens Næringsliv.
Det er Udupi Cochin Shipyard som bygger for tørrlastrederiet Wilson.
Nes’ leveranse består av energidesign og komplett kraftsystem.
Leveransene inkluderer av hovedgeneratorer, motorer til skipets framdriftssystem, baugpropellmotor, tavler, kontrollsystem til framdriftssystem og thrustere, og transformatorer.
Utstyrsleveransene fra Nes vil skje mellom andre kvartal 2026 og andre kvartal 2028.
Debuterer hos Wilson
– Dette er første gang vi samarbeider med Udupi Cochin Shipyard og Wilson. Denne kontrakten representerer noe av ekspansjonen og veksten vi har jobbet mot de seneste to årene som del av ambisjonene våre innen nærskipsfart, sier Siv Remøy-Vangen, administrerende direktør i Nes.
Udupi Cochin Shipyard skal bygge de åtte tørrlastskipene på 6300 dødvekttonn. Skipene er designet av nederlandske Conoship International.
Designen vektlegger skroglinjer som skal sikre lavest mulig drivstofforbruk sammen med energisystemet fra Nes.
Videre har fartøyene muligheten til å installere tre Ventofoil-enheter for ytterligere reduksjon av drivstofforbruk.
Flere norske aktører blir med
Fartøyene vil gå inn i Wilson-flåten som opererer i europeiske farvann.
– Jeg må uttrykke min takknemlighet for tilliten og samarbeidet vi så langt har hatt med Wilson. Det er prisverdig når redere velger å ta med seg lokale leverandører. Jeg har også fått melding om at rederiet vil bruke flere norske underleverandører, sier Siv Remøy-Vangen.
– I et nybyggingsprosjekt er det flott å kunne dra nytte av norsk ekspertise og teknisk kunnskap gjennom Nes. Det er også en glede å benytte en lokal og konkurransedyktig leverandør, sier Henrik Orth, direktør i Wilson Ship Management.
(Vilkår)