Singel-kontrakt sikrer verftsarbeid til sommeren 2026
Larsnes mekaniske verksted har fått oppdraget med å levere en ny brønnbåt til Rostein. Det får store, positive konsekvenser for de ansatte på verftet.
Sunnmørsverftet skal ha båten klar til sommeren 2026.
Det blir den tolvte i rekken som Rostein bygger hos Larsnes Mek. og det 20 fartøyet i flåten. Nybygget er utviklet i samarbeid mellom Rostein og Skipskompetanse og får verftets bygg nr. 74.
Det hører også med til historien at rederiet Rostein, eier 68 prosent hos Larsnes mekaniske verksted.
Sikrer arbeidsplasser
For avtalen med Rostein betyr også at HR-ansvarlig ved verftet kan puste litt lettere ut.
Konsernsjef ved Larsnes, Jarle Gunnarstein, er selvsagt i godt humør.
– Dette innebærer at vi har full sysselsetting fram til mai-juni 2026 med nybygg. Det er viktig for oss å opprettholde aktiviteten med nybygg slik at de som jobber her får fortsette og opprettholde og videreutvikle kompetansen sin, sier Gunnarstein til Kystens Næringsliv.
Han legger til at slike kontrakter gir ringvirkningene i nærmiljøet.
– Det er veldig mange lokale underleverandører. Kontrakten med Rostein gir 75–80 prosent norsk verdiskapning, sier han.
Ny tørrdokk betyr økte inntekter
– Tørrdokk med hall var bygget for at vi skulle ha et annet bein å stå på – ikke bare nybygg. Slippen var marginal og kunne ta båter på drøyt 55 meter x 12 meter. Blant annet innebar dette at 14 av Rostein sine båter kunne vi ikke ta på land. Nå kan vi serve alle Rosteins båter samt båter fra 124 m x 22–23 m bredde. Dokken er 126 meter lang og 24 meter bred. I tillegg har vi god dybde slik vi kan ta på land båtene på fjære sjø, sier verftssjefen.
Dette er fartøyet som skal bygges:
Fartøyet på 3700 kubikkmeter blir en modifisert variant av LFC 2020-serien, men bygges på omtrent den samme tekniske plattformen som bygg nr. 70, Ro Senja, som ble levert i januar i fjor. Det vil bli utstyrt med de nyeste teknologiske løsningene for fiskevelferd og parasittfjerning.
Båten får hybrid framdrift med en batteripakke på drøyt. 600 kW og vil bli utstyrt med TIER III dieselelektrisk maskineri, samt annen teknologi for å spare drivstoff og redusere utslipp.
Fartøyet vil ha innredning for 12 personer, og skroget leveres fra Marine Projects Ltd i Gdansk i tredje kvartal 2025.
Ferdig utrustet båt overleveres til rederiet Rostein i andre kvartal 2026
Han legger til at den nye tørrdokken fort ble en suksess.
– Slik det ser ut nå, er første ledige dokking i uke 21 2025 i tillegg til tre uker i 2024 uke 47 og 50–51. Det er klokkeklart at investeringen har vært en suksess, sier Gunnarstein.
(Vilkår)