Sjekk hvilke: Ni selskaper deler 1,2 milliarder kroner fra Enova

Enova støtter ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy med 1,2 milliarder kroner. Disse fikk penger for å satse videre på miljøvennlig drivstoff.

Enova deler ut 1,2 milliarder til maritime selskaper som satser på hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy.
Enova deler ut 1,2 milliarder til maritime selskaper som satser på hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy.Foto: Sintef

Dette er den største tildelingen Enova noensinne har gjort innenfor maritim transport i én og samme søknadsrunde går til hydrogen og ammoniakk.

Støtten ble offentliggjort i dag under et arrangement for maritim næring hos DNV/Grønt Skipsfartsprogram på Høvik, hvor også klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen var til stede.

Konkurransen var tøff, og tildelingen til ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy er rekordstor i Enova-sammenheng.

– Dette er pionérprosjekter, og med tildelingen går Norge nå i front, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

De innstilte selskapene er Høegh Autoliners og Amon Gas (ammoniakk) og Maris Fiducia, Møre Sjø, Napier og Halten Bulk (hydrogen).

– Det var mange gode prosjekter som dessverre ikke nådde helt opp. Det lover veldig godt for den videre satsningen og neste søknadsrunde. Med disse pionérprosjektene går Norge i front, og vi ser at maritim næring nå er ved et vippepunkt hvor omstillingen herfra kan akselerere, sier Nakstad.

På tide, mener miljøstiftelse

– Endelig viser Enova at de mener alvor i arbeidet med å få til en grønnere maritim sektor. Dette er viktige midler som gir etterlengtet drahjelp til en næring som skal bruke milliarder på å investere i nye, grønne skip, sier Elise Caspersen, fagansvarlig for maritimt i Miljøstiftelsen ZERO.

Hun legger til at dersom denne tildelingen skal bidra til et vippepunkt i maritim næring, må fartøyene både bygges og driftes på hydrogen eller ammoniakk.

Regjeringen må derfor følge opp med å gjennomføre varslede krav til næringen, som klimakrav til offshorefartøy og havbruksfartøy, og sørge for at selskapene som nå investerer i utslippsfrie løsninger på fartøyene sine får tatt disse i bruk, mener hun.

(Vilkår)
Publisert 19. June 2024, kl. 13.12Oppdatert 19. June 2024, kl. 13.18
HydrogenEnova