Sjøfartens fremtid ligger i en slepebåt fra 1957
Alt er nemlig ikke som det var i maskinrommet om bord på «NH3 Kraken».
Det amerikanske selskapet Amogy – med kontor i Stavanger – har sjøsatt verdens første karbonfrie, ammoniakkdrevne fartøy, og gjennomført en vellykket testseilas på en sideelv til Hudson River, nord for New York.
– Vi er de første som har fått dette til med ammoniakk som drivstoff alene, i tillegg til null utslipp av CO₂ og bruk av grønn ammoniakk fra Yara, sier Christian Berg til Kystens Næringsliv.
Daglig leder i den norske grenen av Amogy, Amogy Norway AS, understreker at tilsvarende nybrottsarbeid hittil har vært i form av dual fuel.
– Det har vært innblanding av diesel eller som diesel–hybrid. Vi kjører kun på ammoniakk.
Ammoniakk-drevet
Slepebåten «NH3 Kraken», opprinnelig bygget i 1957, ble ombygd med selskapets egenutviklede ammoniakk–til–elektrisitet-system.
Dette er etter alle solemerker altså det første ammoniakkdrevne fartøyet i verden – med konkurrenter på tørrlast-, konteiner- og gassfartøy hakk i hæl.
Skipsfartsindustrien står for nærmere én milliard tonn klimagassutslipp årlig.
Amogy mener at ammoniakk, som allerede er en av verdens mest produserte kjemikalier, har stort potensial som et karbonfritt drivstoff for å redusere disse utslippene.
– Vi har et veldig fokus på nettopp dét, blant annet i tett samarbeid med US Coast Guard, i tillegg til klasseselskaper som DNV, ABS og Lloyds.
– Det er et veldig strengt regelverk. Alle forholdsregler er tatt, og vi opplevde også selve bunkringen som helt smertefri, selv om den tok hele fem timer.
Regelverket for ammoniakk er tålelig fersk.
– Deler av det var vi med å utvikle selv.
Allerede i luften
Nå er Kraken en prototyp på havet, men selskapet har allerede erobret luften og landjorden. Amogys teknologi har nemlig tidligere blitt brukt i en luftdrone, på en traktor og i en semitrailer.
Selskapet anser seilasen som en viktig milepæl i arbeidet med å nå FNs sjøfartsorganisasjons (IMO) mål om nullutslipp innen 2050.
– Det er noe med det å være først. Nå gå vi i gang med en pilot som skal gå over lengre tid, og vi er i gang med å bygge opp produksjonsfasiliteter i Houston i Texas.
Norgeskontoret forklarer Berg slik:
Akselererer utviklingen
Amogys amerikanske toppsjef, Seonghoon Woo, understreker at erfaringene fra seilasen vil akselerere utviklingen mot kommersialisering av teknologien.
– Ammoniakk er verdens nest mest produserte kjemikalie. Hvert år transporterer vi 20 millioner tonn av dette globalt gjennom 200 havner. Med denne erfaringen er det fullt mulig å endre tankegangen i bransjen og begynne å bruke ammoniakk som drivstoff, og det kan skje raskt, sier Woo i en uttalelse.
Berg forteller at ammoniakk har mye for seg som hydrogenbærer.