Sjøfartens fremtid ligger i en slepebåt fra 1957

Alt er nemlig ikke som det var i maskinrommet om bord på «NH3 Kraken».

Christian Berg i Amogy Norway.
Christian Berg i Amogy Norway.Foto: Amogy

Det amerikanske selskapet Amogy – med kontor i Stavanger – har sjøsatt verdens første karbonfrie, ammoniakkdrevne fartøy, og gjennomført en vellykket testseilas på en sideelv til Hudson River, nord for New York.

– Vi er de første som har fått dette til med ammoniakk som drivstoff alene, i tillegg til null utslipp av CO₂ og bruk av grønn ammoniakk fra Yara, sier Christian Berg til Kystens Næringsliv.

Daglig leder i den norske grenen av Amogy, Amogy Norway AS, understreker at tilsvarende nybrottsarbeid hittil har vært i form av dual fuel.

– Det har vært innblanding av diesel eller som diesel–hybrid. Vi kjører kun på ammoniakk.

Ammoniakk-drevet

Slepebåten «NH3 Kraken», opprinnelig bygget i 1957, ble ombygd med selskapets egenutviklede ammoniakk–til–elektrisitet-system.

Dette er etter alle solemerker altså det første ammoniakkdrevne fartøyet i verden – med konkurrenter på tørrlast-, konteiner- og gassfartøy hakk i hæl.

Skipsfartsindustrien står for nærmere én milliard tonn klimagassutslipp årlig.

Amogy mener at ammoniakk, som allerede er en av verdens mest produserte kjemikalier, har stort potensial som et karbonfritt drivstoff for å redusere disse utslippene.

– Mange har uttrykt skepsis til sikkerhet rundt ammoniakk?

– Vi har et veldig fokus på nettopp dét, blant annet i tett samarbeid med US Coast Guard, i tillegg til klasseselskaper som DNV, ABS og Lloyds.

Berg forteller om rør–i–rør-system, prosedyrer, sikkerhetsrutiner og emergency shutdown.

– Det er et veldig strengt regelverk. Alle forholdsregler er tatt, og vi opplevde også selve bunkringen som helt smertefri, selv om den tok hele fem timer.

Regelverket for ammoniakk er tålelig fersk.

– Deler av det var vi med å utvikle selv.

Allerede i luften

Nå er Kraken en prototyp på havet, men selskapet har allerede erobret luften og landjorden. Amogys teknologi har nemlig tidligere blitt brukt i en luftdrone, på en traktor og i en semitrailer.

Amogys teknologi omdanner flytende ammoniakk til hydrogen og nitrogen gjennom en cracking-prosess, der hydrogenet brukes i brenselsceller for å produsere energi uten karbonutslipp. Seilasen ble gjennomført med grønn ammoniakk produsert med fornybar energi.

Selskapet anser seilasen som en viktig milepæl i arbeidet med å nå FNs sjøfartsorganisasjons (IMO) mål om nullutslipp innen 2050.

– Et hestehode foran konkurrentene?

– Det er noe med det å være først. Nå gå vi i gang med en pilot som skal gå over lengre tid, og vi er i gang med å bygge opp produksjonsfasiliteter i Houston i Texas.

– Hvilke typer løsninger skal produseres der?
– Løsninger for både fremdrift og generator. På diesel–hybrid er det nokså lett å retrofite, på store skip kan vi levere strøm til eksempelvis hotelldrift. Vi skal levere både til nybygg og til retrofit.

Norgeskontoret forklarer Berg slik:

– Vi så at Energy House på Stord er den eneste plassen vi kan få testet utstyret vårt. Samtidig er Norge en first mover på denne typen løsninger, og har gode insentivordninger.

Akselererer utviklingen

Amogys amerikanske toppsjef, Seonghoon Woo, understreker at erfaringene fra seilasen vil akselerere utviklingen mot kommersialisering av teknologien.

– Ammoniakk er verdens nest mest produserte kjemikalie. Hvert år transporterer vi 20 millioner tonn av dette globalt gjennom 200 havner. Med denne erfaringen er det fullt mulig å endre tankegangen i bransjen og begynne å bruke ammoniakk som drivstoff, og det kan skje raskt, sier Woo i en uttalelse.

Berg forteller at ammoniakk har mye for seg som hydrogenbærer.

– Først og fremst er den langt mer energieffektiv og i tillegg er både lettere å lagre og å transportere. Vår løsning cracker ammoniakken til hydrogen.
(Copyright)
Publisert 30. September 2024, kl. 03.03Oppdatert 1. October 2024, kl. 06.35
AmogyAmmoniakknullutslipp