Sjøsetting av bygg nummer 320 ved Ulstein verft
Søndag gikk turen fra dokk til dokk for det nye fartøyet.
Skipet er et havvindserviceskip, en CSOV, bygget for BS Offshore. Fartøyet ble kontrahert sommeren 2023, og er planlagt levert i andre kvartal 2025.
Til Kystens næringsliv forteller salgssjef Geir Heltne i Ulstein Design & Solutions at oppdraget alene gir arbeid til en «betydelig mengde» ansatte ved verftet.
Betalingsvilje i næringen
Byggnummer 320 er konstruert med Ulsteins Twin X-Stern-design, som skal sikre optimal manøvrering og drivstoffeffektivitet. Det er en løsning som har vært utviklet de siste ti år. Første båt kom i operasjon i sommer.
– Den har vi fått gode tilbakemeldinger på.
– Men det er først de siste tre til fire årene at det har tatt av.
Heltne peker på det som inntil nylig har vært en voksende havvindindustri, med spesialbygde fartøy som grunn.
– Der har det vært vilje til å betale for DP-kapasiteten som designen har.
Urolig marked
Skipet på 89,6 meter lengde og 19,2 meter bredde er utstyrt med moderne og komfortable fasiliteter for opptil 132 personer, heter det i en pressemelding.
Ulstein har levert mange fartøy med tilsvarende oppsett, sist «Olympic» og «Acta», som er under arbeid.
– Det ble bestilt en del i fjor og i forfjor, men vi ser at flere nå er blitt urolige for havvindmarkedet. Selv har vi hatt mye oppmerksomhet på olje og gass, subsea og multikabelfartøy med subsea.
– Svært lite. Fartøyene må uansett bygges i USA, og der er leveringstiden dobbelt så lang som i Europa. Også prisen er betydelig høyere i USA. Også våre marked ligger i Europa, Asia og i Brasil og i verden ellers.
Prøvetur senere i år
Sjøsettingen kommer etter en omfattende utrustningsfase hvor elektriske og mekaniske systemer, rørlegging, innredning og systemintegrasjon er blitt installert.
Skipet ble den 20. februar flyttet fra dokkhallen til ytre dokk, hvor det fikk montert Ampelmann-tårn og gangvei. Tre dager senere er det sjøsatt og plassert ved kai.
Der vil det bli liggende frem til prøveturer starter senere i år.
Skipet er utstyrt med en 3D-kompensert kran og en walk-to-work-gangvei, som muliggjør trygg og effektiv overføring av personell og last til havvindanlegg.
Det dieselelektriske framdriftssystemet, kombinert med en stor batteripakke, bidrar til redusert forbruk, og skipet er forberedt for bruk av metanol som drivstoff.
(Vilkår)