- Ordrebøkene våre er doblet og interessen er stigende, sier Ulmatec-sjefen, Bernt-Aage Ulstein.

Du har kanskje ikke hørt ordene før? Termoelektrisk kraftgenerator.

Men er du reder og opptatt av å spare drivstoff kan de to ordene fort bli en del av hverdagen.

Bernt-Aage Ulstein kjemper ofte en kamp med å få strøm på budskapet når han skal forklare hva en termoelektriske kraftgererator er for noe.

Men her er den korte forklaringen – og ikke minst effekten av den:

– Termoelektrisk kraftgenerator høres kanskje litt uforståelig ut, men det handler om å maksimere utnyttelsen av restvarmen som blir avgitt fra motoren. Vårt anlegg bruker denne restvarmen og utnytter temperaturdifferansen mot sjøvannet til å skape elektrisitet, sier daglig leder hos Ulmatec, Bernt-Aage Ulstein til Kystens Næringsliv.

Ble redningen for selskapet

Teknologien har bidratt til å doble ordreboken til Ulmatec de siste 12 månedene, og har på mange måter løftet selskapet opp fra en tung høst i 2022.

Nylig ble det signert avtaler med flere skipsprosjekt der denne teknologien skal innlemmes i varmegjenvinningssystemet om bord.

– Den mest kjente av disse båtene er nok den nylig overleverte «Selvaag Senior» for Sørheim Holding. Dette prosjektet er under ferdigstilling nå, sier daglig leder Bernt-Aage Ulstein.

De andre kontraktene er ennå ikke offentlige.

Fra bunn til topp

Ulstein forteller selskapet kan se tilbake på et «berg-og-dalbane-år».

– Det siste året har vært brutalt frustrerende og veldig spennende og gøy. I fjor på denne tiden måtte vi permittere folk. Nå har det snudd, og vi har fått gjennombrudd med vårt systemkonsept «Varme til kraft»- integrerer, som er en termoelektrisk kraftgenerator, utviklet av Tegma AS, sier Bernt-Aage Ulstein.

Han legger til at:

– Vi har også fått kontrakt med tre nye båter som også skal ha varme-til-kraft-anlegget vårt, sier han.

Lavthengende frukt

Det er som regel grønt drivstoff og andre umodne teknologier som får mest oppmerksomhet.

Men det å drive med varmegjenvinning er «lavthengende frukt» som bidrar i betydelig grad til å få ned drivstofforbruket, forteller Ulmatec-sjefen.

– Viktigheten av redusert drivstofforbruk vil bare øke i årene som kommer, når avgifter på karbonutslipp og dyrere alternative drivstoff vil treffe markedet. I debatten om grønn, maritim omstilling, virker det ikke som dette er noe alle politikere eller virkemiddelaktører er klar over, eller ønsker å ta innover seg, sier Ulstein.

Utnytt det du har

Ulmatec. Foto: Ulmatec

- Kraftmodulene benytter halvlederteknologi og har således ikke noen bevegelige slitedeler – og siden «drivstoffet» – restvarme – er gratis er driftskostnadene med dette konseptet tilnærmet null, sier Ulmatec-sjefen.

Men han legger til at teknologien også bidrar med å lade batteripakker om bord:

Dette er Ulmatec
  • Ulmatec er akronym og synonymt med Ulstein Marine Technology. Selskapet har Stig Ulstein som største aksjonær, sammen med styreleder Morten Ulstein, Svein Idar Ulstein, Håvard Ulstein, Henning Ulstein, Ingunn Merete Ulstein Botnen og Magne Idar Ulstein.
  • Konsernet omfatter Ulmatec Handling Systems med 59 ansatte, 15 ansatte i Ulmatec Components, Ulmatec Pyro sine 41 ansatte og verftsdelen Ulmatec skipsservice med 34 ansatte.

– Modulene kan i utseende minne om en standard platevarmeveksler som det finnes mange av om bord allerede. Strømmen kan distribueres til skipets fordelingstavler eller brukes til å lade en batteripakke ombord. Dermed kan kraftgeneratoren bidra til to ting; redusere lasten fra hjelpemotorer og forbedre utnyttelsen av drivstoffet man allerede har bunkret og betalt for, sier Ulstein.

Kan brukes på alle skip

Totalt sett vil dette bidra til redusert drivstofforbruk. Vi ser et stort potensial for denne teknologien på tvers av ulike skipstyper, forteller Ulstein.

– Dette er på grunn av redusert drift og belastning på hjelpemotorer, eventuelt man slipper å bruke landstrøm for å lade batteriet. Det koster å produsere strøm om bord i skip.

– Bruk det du har, pleier jeg å si. Da bidrar man ofte med sin del av det grønne skiftet – hurtigere enn å sitte og vente, sier Ulstein.