Skal designe verdens største i sitt slag
Salt Ship Design har etter hvert en god portefølje av kabelleggingsfartøy. Nå har de landet kontrakt på det hittil største.
– Skipsdesignen vil bli kontrahert til Salt Ship Design (Norge), kjent for sin omfattende erfaring innen CLV-design, heter det fra det japanske entreprenørselskapet Penta-Ocean Construction Co.
Stord-designerne har blitt valgt som skipsdesigner for det som skal bli verdens største og mest avanserte inter-array kabelleggingsfartøy (CLV).
Fartøyet skal bygges av Paxocean Group i Singapore.
Tredje kabellegger
I desember i fjor kunne Kystens Næringsliv avsløre at Vard og Salt Ship Design skulle samarbeide om danske NKT sitt nye kabelleggingsfartøy.
Designerne stod også bak utformingen av kabelleggeren «Victoria» fra 2015.
Fartøyet vil bli spesialdesignet for krevende offshore-operasjoner, på både bunnfaste og flytende havvindparker, samt undersjøiske likestrømskabler. Målet er å støtte den raske utbyggingen av havvindkraft i Japan, et område med ambisiøse planer for grønn energi.
Teknologisk spydspiss
Skipet vil være utstyrt med banebrytende teknologi for å sikre høy effektivitet og presisjon.
Noen av de viktigste funksjonene inkluderer:
- To kabelkaruseller på 5 000 tonn hver, som gir en total kapasitet på 10 000 tonn for store vindparker.
- Avanserte systemer for kabelnedgraving og grøfting, utviklet i samarbeid med det britiske selskapet SMD, kjent for sin ROV- og grøfteteknologi.
- Et dynamisk posisjoneringssystem av typen ClassNK DPS2, med syv thrustere og en samlet effekt på 16.000 kilowatt, skal sikre høy presisjon under krevende forhold.
- Miljøvennlige løsninger inkluderer et batterilagringssystem og metanol-klare spesifikasjoner.
Fartøyet er planlagt ferdigstilt i februar 2028.
Skipet vil kunne operere i både Japans generelle havområder og økonomiske soner.
(Vilkår)