Denne uken kom slepet med Ecofive inn Ølensfjorden, og la til kai hos Westcon Ølen.

Skipet er blitt tauet hele veien fra verftet Norse Shipyard i Tyrkia. Nå starter arbeidet med utrustning og ferdigstilling av båten. Etter planen skal Ecofive seile ut fra verftskaien og ut i verden innen utgangen av året.

Ecofive
  • 73,2 meter lang fabrikktråler med lasterom på 2000 kubikk.
  • Designet av Ulstein Design & Solutions, utrustes ved Westcon Yards for rederiet Bluewild.
  • Skal leveres i løpet av 2023. Har et hybrid framdriftssystem med batterikapasitet på 1130 kilowattimer. Sammen med andre energieffektiviserende tiltak vil dette gi 25 prosent reduksjon i drivstofforbruk.
  • Det meste av utstyret på båten er levert av den norske maritime klyngen. Fabrikktråleren skal fiske etter hvitfisk og reker.

– Vi har hatt bra trøkk på verftet i hele år. Men det er alltid godt å få skroget til kai når vi har nærmere 500 arbeidere klare til innsats, sier leder for skipsbygging hos Westcon Ølen, Endre Matre til Kystens Næringsliv.

Han legger til at stemningen var god på kaien da Ecofive kom glidende inn fjorden, godt hjulpet av to slepebåter.

Skal gjøre noe helt nytt

– Vi har lenge sett fram til dette arbeidet. Når Ecofive går fra kai hos oss, har vi hjulpet rederiet med å realisere deres visjoner. For oss blir Ecofive den mest avanserte kontrakten vi har jobbet med. Teknologien er hentet fra øverste hylle. Dette blir en jobb utenom det vanlige, sier Endre Matre.

– Dette er et fartøy med en prototypløsning om bord. Hvordan er det å jobbe med?

Endre Matre er leder teknisk og nybygg ved Westcon. Foto: Westcon

– Prototyper og ny teknologi er alltid kjempeinteressant for oss. Samtidig er det helt i tråd med det vi ellers driver med.

Han legger til:

– Rederiet har tatt en del spenstige valg med teknologi som ikke er brukt før. Blant annet på ombordtaking og behandling av fisk, samt framdrift og kraftsiden. Dette er nybrottsarbeid som gjør prosjektet spennende for oss være med på, sier Endre Matre.

Prisvinnende design

Ecofive er kort for «Eco-Friendly Fishing Vessel», og konseptet vant Westcon Yards, Ulstein Design & Solutions og rederiet Bluewild prisen Ship of the year under Nor-Shipping-messe i Lillestrøm i sommer.

Pristildelingen grunngis med fartøyets revolusjonerende teknologi og at nyvinningen er med på å gjøre «utslippsverstingen» fiskeri grønnere.

Selv om skrogdesign og framdriftsløsning med batteri og to propeller skal bidra til å kutte over en fjerdedel av utslippene fra fartøyet, er det likevel hekken som kanskje fanger den største interessen.

Der går nemlig fisken nesten direkte inn i fabrikken om bord, uten å komme over vannlinjen i det 73,2 meter lange fartøyet.

Et referanseprosjekt

Endre Matre tror at Ecofive blir et referanseprosjekt som kan skaffe verftet flere oppdrag.

– Teknologien er i stadig utvikling. Men det vi viser i den norske klyngen er at vi har kompetanse på å sette sammen gode løsninger og få dem i drift. Her scorer vi høyt, sier Matre.