Skaper verdier for 50 milliarder - delt i troen på framtiden

En ny rapport viser at verftseiere på mørekysten ikke har tro på framtiden. Analytiker mener de ser for mørkt på livet. Men det finnes verft som gjør det veldig bra.

Partner Erik Jakobsen hos Menon Economics mener at veftseiere ser litt for mørkt på framtiden - uten grunn.
Partner Erik Jakobsen hos Menon Economics mener at veftseiere ser litt for mørkt på framtiden - uten grunn.Foto: Maritime Blue Cluster.

Det er bransjen selv som har sendt inn sine tanker om framtidsutsikter for sin bedrift til analyseselskapet Menon Economics.

Rapporten tar for seg den maritime industrien langs mørekysten. Her skapes det verdier for rundt 50 milliarder årlig.

Etter år med nedgang, snur nå markedet og optimismen kommer tilbake. Omsetningen nærmer seg rekordhøyder innen leverandørindustrien og blant rederne.

Men verftene er litt «festbrems».

Dette er optimistene

I verftsindustrien er de mer skeptisk til de to kommende årene, forteller partner Erik Jakobsen hos Menon Economics.

Les hva verftene mener, litt lenger nede i saken.

– Vår rapport viser at leverandørindustrien og redere er optimister. Det har de også grunn til. Markedet er i ferd med å snu. Norsk kvalitet får positiv oppmerksomhet og avtaler med utenlandske selskaper også. Vi utvikler maritim teknologi i verdensklassen.

– Kort sagt; etter lang tid med nedtur ser vi nå for oss en god opptur i maritim sektor, sier Erik Jakobsen.

Dette er pessimistene

Stemningen er litt annerledes blant verftene som er med i rapporten. I alt 14 verft har svart på undersøkelsen, og de er anonyme.

– Det generelle inntrykket er at hoveddelen av verftene er pessimister. Nå er det selvsagt optimister blant dem. Alt er ikke totalt svart/hvitt.

– Mens de store verftene har hatt flere tunge år, er bildet nå mer blandet. Det er forskjell på store verft med langsiktige ordrebøker og mindre verft som har kortere horisont. Men rapporten viser tydelig at mange verft er bekymret for de to neste årene, sier Jakobsen.

Det har de ingen grunn til, ifølge analyseselskapets egen beregninger.

– Det er lov å være realist og litt pessimist. Vi skal ta med historien her med nedturer i et par år. Når det er sagt, så viser våre beregninger og prognoser at det er ingen grunn til at verftene skal være mindre pessimister enn rederne og leverandørindustrien, sier Jakobsen.

Før han legger til at markedet er i endring, noe alle næringene vil dra fordeler av.

Blant annet vil havvindmarkedet ta seg opp, og redere vil etter hvert ha bygget ekspedisjonsskip, understreker han.

To verft som ser mørkt på det

Kystens Næringsliv har ringt til flere verft for å høre hva de mener. Er de pessimister eller optimister?

– Det som trekker ned for oss er euroen og kronekursen, sier daglig leder i Sletta verft, Kåre Sletta.

Daglig leder Bjørn Magne Aas i Aas Mek. Verksted.Foto: Privat

Hovedmarkedet er Norge, og den norske havbruksnæringen. Kontroversen rundt grunnrenteskatten har derfor rammet verftet hardt. Sletta ser ikke de store lyspunktene i horisonten, uten videre avklaringer.

– Mye er usikkert nå, selv om vi har mye å jobbe på langt ut i neste år, sier han.

Bjørn Magne Aas sogner til den pessimistiske siden i verftsnæringen. Administrerende direktør i Aas mekaniske verksted forteller at ordremengde i år er «for så vidt grei nok». Så langt.

– Nå ser det ut til at vi begynner på en litt rolig periode.

Som for mange andre verft har lakseskatten spilt en stor rolle ved Aas Mekaniske verksted.

– I tillegg kommer økte kostnader i forbindelse med verdensøkonomien. Varekjøpene har økt drastisk i pris, og kan fort gjøre oss lite konkurransedyktige. Samtidig spiser økte renter og valuta opp gevinsten her hjemme, sier Aas.

Green Yard: Ikke enig med pessimistene

Hans Jørgen Fedog, administrerende direktør ved Green Yard Kleven klarer ikke helt å dele kollegenes pessimisme, og lister opp økende forespørsler fra et euro-tynget utland, langt sterkere kontroll på inflasjon her hjemme, og en vital olje- og gassektor som faktorer som trekker opp.

Administrerende direktør Hans Jørgen Fedog i Green Yard Group.Foto: Green Yard Group

– Vi er i utgangspunktet positive, og opplever i grunn ikke annet enn optimisme. Selv har vi en bred forretningsmodell som gir framtidstro. Ellers hadde jeg ikke drevet med dette, sier han.

Det er likevel en ting som trekker ned.

– Rammebetingelsene må vesentlig forbedres på noen sentrale områder, og det forventer jeg regjeringen snart vil levere en ordning for. Konkret trenger vi en forskuddsgaranti som avlaster egenkapitalen i verftene.

– Jeg har også forståelse for verftene som sliter med grunnrenteproblematikk. Det handler om å gjøre hverdagen litt jevnere over tid. Heller jevnt og trutt, enn de store toppene, mener Fedog.

Leiv Sindre Muren er finansdirektør ved Myklebust verft.Foto: Myklebust verft

Hjelp fra utlandet

Finansdirektør Sindre Muren i Myklebust verft erfarer økende aktivitet i flere segment.

Han sa følgende til Kystens Næringsliv i høst:

– Norske verft har nå bedre muligheter enn på lenge til å fylle på med kontrakter fra utlandet, sa finansdirektør i Myklebust verft, Leiv Sindre Muren.

Gradvis ser Myklebust, og andre verft langs kysten, en større etterspørsel etter oppdrag.

Et unikt vindu

Plutselig har den store, internasjonale verftsspotlighten zoomet seg inn på norskekysten igjen, forteller finansdirektøren.

– Små og store verft langs norskekysten er mer attraktive. Svak kronekurs har åpnet et vindu til utenlandske redere vi ikke har sett på mange år, sier finansdirektøren hos Myklebust verft, som nevner at de har vært i dialog med flere utenlandske redere, men ingen kontrakter er landet enda.

– Slapp av, dette går bra

Konklusjonen på rapporten er at møreregionens maritime næring ligger an til positiv inntektsvekst i årene som kommer. Også hos verftene, selv om de ikke bestiller sprudlende dråper på forhånd.

– Maritime selskaper fortsetter å innovere og utforske nye veier for vekst. Regionens maritime sektor kan se fram til en lovende og velstående framtid de to neste årene – om ikke noe spesielt skulle inntreffe, konkluderer en optimistisk analysesjef.

(Copyright)
Publisert 5. October 2023, kl. 03.13Oppdatert 9. October 2023, kl. 07.30