Skipsteknisk skal designe gigantfartøy på over 111 meter

Den pelagiske frysetråleren som måler 111,5 meter i lengden og 21,2 meter i bredden skal leveres til Nederland.

Hans Ove Holmøy, adm. dir. i Skipsteknisk AS.
Hans Ove Holmøy, adm. dir. i Skipsteknisk AS.Foto: EO/EOY

I en pressemelding viser Skipsteknisk til at designet er en del av en ny generasjon miljøvennlige pelagiske frysetrålere. Båten skal leveres til selskapet Vikingbank, et datterselskap av Parlevliet & Van der Plas (P&P), som opererer fra Katwijk, Nederland.

Fartøyet av ST-192-design skal erstatte den større KW-174; «Annelies Ilelena» (tidligere «Atlantic Dawn»), når det settes i drift vinteren 2024–2025.

Stålkuttingen er allerede i gang ved verftet Tersan i Tyrkia, opplyser Skipsteknisk.

Nybygget skal overleveres vinteren 2024/2025.Foto: Skipsteknisk

Satser på fiskefartøy

Skipsteknisk har de siste årene hovedsakelig har beskjeftiget seg med fiskebåter, samt designoppdrag også for offshoremarkedet og havforskning.

Administerende direktør Hans Holmøy har tidligere uttalt til Kystens Næringsliv at det den siste tiden har vært en del usikkerhet om rammevilkår som kan påvirke oppdragsmengden også til skipsdesignere.

– Snakket om grunnrenteskatt har skapt usikkerhet langt utover oppdrettsnæringen. Vi har ikke vært involvert i brønnbåter i det siste, men også i fiskerinæringen ser det nå ut til at en del er redde for at rammevilkårene kan bli endret mer eller mindre over natten. Det har jo vært snakk om grunnrenteskatt også her, sa Holmøy.

Avansert elektrisk system

Fremdriftsmaskineriet i nybygget Skipsteknisk nå designer for Vikingbank er arrangert med to propeller og blir utstyrt med drivstoffeffektive motorer fra Wärtsilä. Videre opplyser Skipsteknisk at:

«Det avanserte elektriske systemet om bord inneholder en utstrakt bruk av frekvensomformere som besørger redusert energibehov i alle ledd. Det nye fartøyet vil bli utstyrt med renseteknologier ved hjelp av skrubbere og selektive katalysatorer, noe som reduserer utslipp av partikler og klimagasser til miljøet til det laveste mulige nivå i dag».

Den pelagiske tråleren skal i hovedsak levere til konsum, ifølge Skipsteknisk.Foto: Skipsteknisk

Fartøyet som skal fiske sild, sardiner, makrell, hestmakrell og kolmule, vil kunne ha et mannskap på opptil 60 personer. All fisk skal fryses om bord og er tiltenkt konsum-markedet.

(Copyright)
Publisert 2. June 2023, kl. 04.31Oppdatert 2. June 2023, kl. 05.57