– Norske fartøy skal være gode, seriøse og trygge arbeidsplasser, og jeg takker Riksrevisjonen for en nyttig rapport på et viktig område, uttaler fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) til Fiskeribladet.

Sjøfartsdirektoratets tilsyn er ikke godt nok tilpasset for å avdekke dårlige arbeids- og levevilkår når det gjelder næringsfartøy, slo Riksrevisjonen fast torsdag. Nærings- og fiskeridepartementet fikk på sin side pepper for å ikke i tilstrekkelig grad følge opp forventningene som er stilt til direktoratet.

Hovedfunnene
  • Riksrevisjonen har gitt den overordnende vurderingen «ikke tilfredsstillende», som er midlere enn kategoriene «kritikkverdig» og «sterkt kritikkverdig».
  • Sjøfartsdirektoratets tilsynsvirksomhet er ikke tilstrekkelig tilpasset til å avdekke utfordringene med sjøfolks arbeids- og levevilkår.
  • Nærings- og fiskeridepartementet har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp forventningene som det har stilt til direktoratet om å fremme gode arbeids- og levevilkår for å forebygge ulykker til sjøs.

Tar rapporten på alvor

– Arbeid med å fremme gode arbeids- og levevilkår og sjøsikkerhet har høy prioritet for denne regjeringen. Vi tar denne rapporten på alvor. Det opplever jeg at Sjøfartsdirektoratet også gjør, sier Skjæran.

Han legger til at undersøkelsene omfatter perioden før nåværende regjering.

– Flere av forholdene som omtales er allerede kjent for departementet og direktoratet, og vi har allerede igangsatt forbedringsarbeid. Jeg er glad for at Riksrevisjonen er positive til arbeidet som pågår.

Dette anbefaler Riksrevisjonen at departementet gjør:
  • Utvikler tilsynsmetodikken for i større grad å avdekke utfordringer ved sjøfolks arbeids- og levevilkår, og i denne sammenheng vurderer å hente inspirasjon fra andre tilsynsmyndigheter
  • Utreder bakenforliggende årsaker til ulykker og nestenulykker i større grad som del av overvåkingen av risikobildet, og jobber for at næringen forbedrer innrapporteringen av disse
  • Fortsetter å videreutvikle og implementere mer avanserte risikomodeller for å rette innsatsen mot områdene der effekten er størst
  • Riksrevisjonen anbefaler departementet å fortsette å følge opp den negative utviklingen i ulykker med direktoratet, samt:
  • Følge opp at Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt med å videreutvikle virkemidlene for å fremme gode arbeids- og levevilkår for alle sjøfolk

Økning i ulykker

Riksrevisjonen lanserte torsdag tall på at antall ulykker til sjøs har økt. Fra 2016 til 2021 steg antall ulykker med næringsfartøy med 40 prosent. For fiskerinæringen spesifikt lå tallene relativt stabilt fra 2011-2019, før man de to påfølgende årene så en kraftig vekst.

– I perioden 2019–21 har vi derimot sett en kraftig vekst på over 40 prosent. Vi vet ikke sikkert hva årsakene er, men for sjøfartsnæringen samlet skyldes over halvparten av ulykkene menneskelige forhold, fortalte riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen til Fiskeribladet torsdag.

Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen leverte rapporten torsdag. Foto: Mathias Fossum/Riksrevisjonen.

Lanserte nullvisjon

– Hvordan vil dette bli fulgt opp fra departementets side?

– Flere av de pågående prosessene i departementet og direktoratet følger opp Riksrevisjonens anbefalinger. Regjeringen lanserte blant annet en nullvisjon for omkomne og hardt skadde på sjøen i januar, hvor Sjøfartsdirektoratet har fått i oppdrag å utvikle en handlingsplan. Vi jobber i tillegg med en likestillingsstrategi for maritim næring, opplyser Skjæran.

Departementet vil også følge opp direktoratets arbeid med å utvikle mer avanserte risikomodeller, samt redusere antallet obligatoriske sertifiserings- og tilsynsoppgaver.

– Riksrevisjonen legger til grunn at utviklingsarbeidet vil ha en positiv effekt på innretningen og omfanget av direktoratets tilsyn med arbeids- og levevilkår, forteller Skjæran.