Skroget er på vei: Et slikt fartøy har de aldri bygget før

Regionen er spesielt sterk på én industri. Nå begynner det å kaste av seg for det lokale verftet.

Daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord båtbyggeri.
Daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord båtbyggeri.Foto: Kolbjørn Hoseth Larssen

– Jeg kan faktisk ikke huske sist vi hadde røde tall, sier Vidar Sjøvoll i Grovfjord båtbyggeri.

Daglig leder i Tjeldsund-bedriften forteller til Kystens Næringsliv at det har skjedd «mye bra de siste årene».

– Det så bra ut i fjor, og vi kjører full fart inn i det nye året.

Slik blir den nye oppdrettsbåten til Nordlaks seende ut.Illustrasjon: Nordlaks/NSK Ship Design

Bygger arbeidsbåt

Det som kanskje skiller 2025 fra tidligere år, er at det har åpnet opp et viktig marked for verftet.

Nylig landet Grovfjord båtbyggeri kontrakt med like lokale Nordlaks oppdrett om bygging av en arbeidsbåt.

Det er førstereis, selv om verftet tidligere har bygget et kombinasjonsfartøy som i dag blir benyttet til både havbruk og fiskeri.

– Et rent oppdrettsfartøy har vi faktisk ikke bygget før, sier Sjøvoll.

Oppdraget for oppdretterne er også av et noe annet kaliber enn verftet er vant til.

– Dette er en enklere type båter, og ikke så innviklet på utstyr og flere etasjer.

Og godt egnet for produksjon på løpende bånd. Designen er det Nordlaks' «faste» samarbeidspartner NSK Ship Design som står bak, samme selskap som også har tegnet fiskebåten «Saga pioner». Den er under bygging ved verftet.

Ingen redningsplanke

Verftet sysselsetter 22 faste kolleger, med innleie på topp.

Grovfjord båtbyggeri.Foto: Nordlaks/Kolbjørn Hoseth Larssen

– Vi bruker mye underleverandører som elektrikere og elektronikere, og prøver i størst mulig grad å handle lokalt. Harstad er jo for eksempel en god industriby for oss.

Grovfjord båtbyggeri har nylig hatt noe av et generasjonsskifte innenfor verftsportene – og det i en bygd der 10 prosent av 500 innbyggere allerede jobber i båtindustri. Den industrien alene har en omsetning på rundt én milliard kroner årlig.

– Nå har vi klart å fylle på med både nordmenn og utenlandske arbeidere.

Oppdraget er ikke en redningsplanke for verftet, understreker verftssjefen.

Året mellom 2021 og 2022 var noe av en opptur for Grovfjord båtbyggeri, med en oppgang på nesten 30 prosent til 73 millioner kroner. Det ga et resultat før skatt på 5 millioner kroner. I løpet av 2023 flatet inntjeningen noe av, og resultat før skatt havnet på 3,3 millioner kroner.

Til tross for fullt belegg, har omsetningen i 2024 gått noe ned. Sjøvoll forteller at resultatet samtidig har styrket seg – og at 2025 er svært lovende.

Hadde mørke tanker

– 2024 er ikke klart ennå, men det blir noe bedre enn året før. Samtidig har omsetningen gått noe ned.

Sveisearbeid ved Grovfjord båtbyggeriFoto: Kolbjorn Hoseth Larssen
– Godt resultat likevel altså?

– Masse serviceoppdrag. Vi fikk litt mørke tanker da fiskekvotene gikk ned, men det ser ut til at økte priser langt på vei har veid opp for den effekten.

«Positivt for verft», mener Sjøvoll.

– Samtidig kanskje ikke så positivt for de som skal kjøpe fisken.

Det bidrar uansett sterkt til at ordreboken er full ut året.

– Vi har kapasitet til serviceoppdrag, men ellers fullt belegg. Så lenge Trump ikke ødelegger, legger han til.

En av Nordlaks' båter inne for vedlikehold ved Grovfjord BåtbyggeriFoto: Kolbjorn Hoseth Larssen
– Og om havbruksnæringen banker på for flere oppdrag?

– Vi ser på planer om utvidelse, men har i dag ikke plass og ikke nok folk. Vi må vurdere hva vi gjør.

Det største oppdraget

Snart skal verftet i gang med sitt største oppdrag noensinne. Det handler om fiskeri.

15 meter lange «Vestvær» bygges på oppdrag fra et svolværrederi, der Tommy Dammen og fiskekjøper Erling Santi Falch står bak. Også her er det NSK Ship Design som står for designen.

Tommy Dammen og Erling Santi Falchs «Vestvær».Foto: NSK Ship Design

Eller, 15 meter er strengt tatt 14,99 meter i et fiskeri der fartøyslengde står sentralt i kvotetilgangen.

– Skroget er på vei til oss akkurat nå, for videre innredning og utstyr. Da har vi ett år på oss.

Bredden er på åtte meter, og fartøyet vil ha en kapasitet på hele 120 kubikkmeter med fangst. Grovfjord båtbyggeri har i mange år brukt et samarbeidende verft i Riga for aluminiumsarbeidet.

– Topp kvalitet på arbeidet.

Bruker lokalt næringsliv

– Vi tenker at vi skal bruke det lokale næringslivet der vi kan, men ikke for enhver pris. I dette tilfellet så ser vi at vi har en leverandør som konkurrerer både på pris og kvalitet, som gjør at vi til slutt valgte dette verftet, sier Leif Arne Nygård som er teknisk leder i Nordlaks oppdrett.

Ut over at oppdrettsnæringen potensielt kan bli en viktig kunde framover, er det jevnere drift som kan få bli en viktig bieffekt.

Oppkjøringen fram mot vinterfisket mellom januar og mai er normalt en travel tid for mange norske verft. Når den driften når en naturlig bølgedal, kan ledig kapasitet øremerkes både bygge- og serviceoppdrag fra havbruksnæringen, forklarer Sjøvoll.

– På våren er det mindre fra oppdrett, og mer på fiskeri. Oppdraget passer fantastisk fint inn. Når fisket går for fullt, har oppdretterne normalt tid til vedlikehold, klassing og arbeid på fôrflater.

(Vilkår)
Arbeidshallen ved Grovfjord Båtbyggeri.Foto: Kolbjorn Hoseth Larssen
Publisert 20. February 2025, kl. 04.02Oppdatert 21. February 2025, kl. 08.10
Grovfjord BåtbyggeriNordlaksArbeidsbåt