Skyggeflåten vokser: Tidligere norske skip på listen, ifølge NRK
Svensk investor kjøpte norsk skip. Det ga stor gevinst da det senere havnet i den russiske skyggeflåten.
Åtte måneder senere ble skipet registrert med ny eier, ifølge skipsregisteret Equasis. Regnskapet viser at gevinsten ble på hele 153 millioner kroner.
En avsløring i Financial Times at skipet ble kjøpt av den britiske regnskapsføreren John M. Ormerod.
Siden Russlands fullskala invasjon av Ukraina har 11 skip skiftet hender fra norske eiere til kjøpere som mistenkes for å være en del av skyggeflåten, ifølge NRK.
Den er estimert å frakte 4,1 millioner fat olje per dag, og dermed generere ekstra inntekter på milliarder dollar for å finansiere krigshandlingene landet begår i Ukraina.
Russlands Skyggeflåte
- En uoffisiell flåte av eldre tankskip som transporterer russisk olje utenom vestlige sanksjoner.
- Består av flere hundre skip og fraktet i juni 2024 rundt 4,1 millioner fat olje daglig.
- Finansierer Russlands krigføring i Ukraina med oljeinntekter.
- Brukes for å omgå prisrestriksjoner og eksportforbud fra EU, Storbritannia og USA.
- Opererer med falske posisjonsdata, inaktive forsikringer og flagg fra tredjeland.
- Økt risiko for miljøkatastrofer og skipsulykker grunnet dårlig vedlikehold og manglende regulering.
Utvider sanksjoner mot skip og personer
EUs utenriksministre godkjenner mandag den 16. runden sanksjoner mot Russland.
Sanksjonene som trer i kraft mandag, skal inkluderer et importforbud på russisk aluminium og en oppføring av 73 nye fartøy på listen over Russlands skyggeflåte.
Nær 80 skip i Russlands skyggeflåte er allerede underlagt sanksjoner.
I tillegg legges det på sanksjoner mot 50 nye individer mistenkt for å ha nøkkelroller i finansiering og tilrettelegging av Russlands angrepskrig mot Ukraina.
«Skyggeflåten» refererer til en flåte av eldre og uforsikrede tankskip som brukes til å transportere russisk olje for å unngå vestlige sanksjoner.
(Vilkår)