– Vi gjorde en strategisk beslutning for noen år tilbake om å satse mer på fremdriftsenheter og komplette løsninger, sier Asmund Sætre til Kystens Næringsliv.

Sætre er konserndirektør for forretningsutvikling og marked i Brunvoll. Etter et lukrativt 2023 søker familieselskapet flere flinke hoder til både Molde, Volda og Telemark.

Bakom ligger en målrettet strategi, og nøkkelen til suksess: kontinuerlig tilpasning.

Traff markedet

Tilpasning krever også en vedvarende finger på pulsen.

– Kontraktene våre inneholder mye av det vi har utviklet de siste fem årene. Det forteller oss at vi har klart å følge markedet og treffe godt.

Der 2022 ga 1,14 milliarder i omsetning, endte fjoråret på 1,44 milliarder kroner. Det ga et resultat før skatt på 157 millioner kroner, opp 74,4 prosent fra 2022. Egenkapitalen for 2023 ligger på 49 prosent, og 705 millioner kroner borger for god soliditet.

Slik så 2022 ut for Brunvoll:

I sum noterte konsernet seg for tidenes største ordreinntak på nysalg i 2023.

Bakom tallene ligger en serie store ordrer, slik som oppdraget på Nexans flaggskip av en kabellegger. Byggoppdraget gjennom Ulstein sikrer 50 millioner kroner alene. Den ordren kom hakk i hæl på et større oppdrag for havvindrederiet Windward, og mer konvensjonelle oppdrag for fiskeri og akvakultur.

Konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal. Foto: Brunvoll

Konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal utdyper:

– I andre halvår av 2022 la vi en offensiv vekststrategi frem mot 2025. Derfor er det gledelig å kunne se at vi i 2023 har startet vekstreisen med en omsetningsvekst på hele 26 prosent sammenlignet med 2022, sier han i en pressemelding.

Kontrakt på hydrogenfergene

I går ble det kjent at Brunvoll har landet kontrakt på verdens største hydrogendrevne ferger. Oppdragsgiver er Torghatten Nord, og omfatter fremdrifts-, manøvrerings- og autonomisystemer til de to fergene som skal trafikkere den værharde Bodø – Verøy – Røst–Moskenes-ruten i Lofoten.

Kontrakten omfatter to selskapets aller største azimuth-propulsjonsthrustere, BruCon Propulsion & Thruster Control System, BruCon Auto-Crossing-system og BruCon Condition Monitoring System.

Kontrollsystemene sikrer full fjernovervåking og «energieffektiv kryssing av Ytre Vestfjorden på hver overfart, uavhengig av mannskap om bord, værforhold, og andre forstyrrelser som brobesetningen må håndtere», som det heter i selskapets pressemelding.

Opp i verdikjeden

– Vi har hatt noe av en reise de siste årene, sier markedsdirektør Sætre.

Der det ekspansive, familieeide Molde-selskapet tidligere var leverandør av enkeltkomponenter, har de for lengst vokst seg store på hele pakker med kontrollsystem, dynamisk posisjonering, autonomi og kybersikkerhet rundt de kanskje mer iøynefallende fremdriftsløsningene med thrustere og propeller.

Det er store dimensjoner over Brunvoll sin serie av azimuth-thrustere, henholdsvis PU74, PU93 og den største PU115 som skal leveres til Torghatten Nord. Foto: Brunvoll

– Det har løftet oss i verdikjeden, og gitt vekst. Det vi har investert på produktutvikling begynner nå å vise seg på omsetningen.

Sætre forteller at eierne er bevisste på å investere i de tre produksjonsfasilitetene i Molde, Volda og i Telemark.

– To nye maskineringssenter er bestilt til Molde og Volda. Det er for øvrig den største enkeltstående investeringer i maskiner vi har gjort noensinne, med en ramme på 100 millioner kroner. I tillegg gjøres det kontinuerlig investeringer i fabrikker, teknologi og mennesker.

Det er penger som sikrer både mer og større kapasitet for Brunvoll. I Volda skal den ene maskinen fra italienske Pama S.P.A. produsere girkassehus. Den andre er et stort kombinert dreie- og maskineringssenter for fabrikken i Molde, og skal være driftsklar i 2025.

– Det er en del av vår strategi om å produsere i Norge. Da må vi også sikre kapasitet.

Satser militært

Denne typen satsing, og fjorårets rekordhøye 75.000 timer brukt på produkt- og tjenesteutvikling, har også åpnet opp for nye markeder.

– Vi har klart å treffe det som skjer på havvind, i tillegg til at vi er posisjonert mot det som skjer i forsvarssektoren nå.

Brunvoll sin hendelbase Autocrossing FishPilot BrCon 5. Foto: Brunvoll

Brunvoll har lenge hatt internasjonal marine på kundelisten, og det betyr også at de riktige sertifiseringene og spesifikasjonene er på plass.

– Vi håper absolutt på en bit av kaken, ja. Vi er godt etablert mot forsvarssektoren, selv om det vi så langt har levert i Norge ikke har vært så omfattende. Så får vi håpe på en rettferdig prosess rundt de nye forsvarskontraktene.

Ansatte 90 i fjor

Vekst betyr også at Brunvoll søker folk. I fjor ansatte konsernet 90 nye medarbeidere, og har i år 545 ansatte i Norge. 37 av disse er lærlinger.

– Vi søker egentlig på alle områder i konsernet, men kanskje spesielt etter ingeniører og fagarbeidere.

– Det er dere jo ikke alene om?

– Gode og flinke folk med relevant erfaring er vanskelig uavhengig av bransje, også nå. Samtidig opplever vi god interesse og har mange søkere til tross for at det er et press i markedet.

Selv om Brunvolls gavedryss over de ansatte – i fjor med syv millioner bonuskroner fordelt over ansatte, lærlinger og nyansatte – nok har sendt signaler i markedet, tror ikke Sætre at det er hele forklaringen.

– Det har vært rundhåndet, men lønn trekker ikke folk i seg selv. Jeg tror at godt miljø, spennende arbeidsoppgaver og mye positivitet rundt Brunvoll påvirker.

Oppfordrer til å hente erfaring

Påvirke gjør også en forholdsvis tung satsing på lærlinger.

– Vi er veldig opptatt av karrièreveier internt, men oppfordrer også lærlinger og ansatte til å ta videre utdanning.


– Hva ser dere da?

– Vi ser at vi får tilbake ingeniører som gjerne har fartstid som lærling her. Ansatte som er sterke både praktisk og teoretisk har vist seg å være en suksess og det er viktig å vise at det går an å bli ingeniør også via yrkesfag.

Han ser også at tidligere ansatte og andre som kommer med erfaring fra andre bedrifter og bransjer utfordrer konsernet til å tenke nytt.

– Det er både berikende og viktig for Brunvoll som ønsker å hele tiden være i utvikling.