Smurte tykt på med et velkjent pålegg da fartøyet tok inn vann

Da katamaranen «Arthur Eilertsen» grunnstøtte, tettet mannskapet hullet i skroget med margarin. Det reddet etter alt å dømme fartøyet.

Servicebåten Arthur Eilertsen grunnstøtte, men mannskapet fikk fikset skaden i skroget med margarin. Dermed kom fartøyet seg trygt til verksted.
Servicebåten Arthur Eilertsen grunnstøtte, men mannskapet fikk fikset skaden i skroget med margarin. Dermed kom fartøyet seg trygt til verksted.Foto:Deniz Gus/Nordlaks

Smørekunnskapene kan ha berget båten fra alvorlige problemer.

«Arthur Eilertsen» er en aluminiumsbåt som er 12 meter bred og 25 meter lang.

Det er lakseoppdretteren Nordlaks som eier fartøyet.

Var for sent ute i en sving

Ifølge ulykkesrapporten til Sjøfartsdirektoratet skjedde grunnstøtingen den 15. september under en seilas fra Risvik til Tysfjord.

Da fartøyet kom inn ved lateralmerkene (blir brukt for å markere en kanal, en skipslei eller et havneinnløp) var båten for sent ute med å svinge barbord.

Dermed ble det grunnstøting like utenfor Hestøya.

Grunnstøtingen skjedde i mørket, og ingen om bord ble fysisk skadet.

Det oppsto en skade på stilk, kjøl og propell/ror på styrbord side. Lekkasjen skjedde under vannlinjen.

Mannskapet hadde ikke hadde tid til å smøre seg med tålmodighet, og tok i bruk et velkjent tetningsmiddel for sjøfolk siden slutten av 1800-tallet: Margarin. Varmes det opp og smøres på et hull i skroget, vil det fungere som kitt.

Gikk som smurt

Mannskapet på «Artur Eilertsen» ønsker ikke å bli intervjuet om hendelsen.

Ikke første gang margarin redder et fartøy i problemer. Les også denne saken under:

Men margarinen og god sjømannskap berget etter alt å dømme fartøyet.

– Margarinen er lett å forme og stappe i hull, og det stivner på lave temperaturer. Fartøyet gikk drøyt åtte nautiske mil fra grunnberøring til kai. Det var da kontinuerlig vakthold for å følge med og kommunikasjon opp til broen, sier informasjonsansvarlig Heidi Torkildson Ryste hos lakseoppdretten Nordlaks som eier fartøyet, til Kystens Næringsliv.

Heidi Torkildson Ryste, leder for kommunikasjon hos Nordlaks.Foto: Nordlaks/Deadline Media

Da fartøyet kom til kai kom dykkere og plugget hullet fra utsiden, slik at det var mulig å gå videre til verksted for permanent utbedring.

Les også: Slik tetter du en lekkasje i en båt (Redningsselskapets nettsider).
– Hva ville skjedd om mannskapet hadde vært tom for margarin på kjølen?

– Hva som hadde skjedd hvis det ikke var mer margarin blir bare spekulasjoner. Vi vil gjerne benytte anledningen til å rose mannskapet som i denne situasjonen håndterte situasjonen helt riktig, sier Ryste.

(Vilkår)
Publisert 7. October 2024, kl. 03.25Oppdatert 7. October 2024, kl. 09.59
NordlaksUlykkeMargarinkatamaran